Režie:
Arthur PennScénář:
Calder WillinghamKamera:
Harry Stradling Jr.Hudba:
John HammondHrají:
Dustin Hoffman, Faye Dunaway, náčelník Dan George, Martin Balsam, Richard Mulligan, Jeff Corey, William Hickey, Aimee Eccles, Kelly Jean Peters, Jesse Vint (více)Obsahy(1)
Jacku Crabbovi je asi sto dvacet let, když reportérovi začíná vyprávět příběh svého života. Jako malý kluk byl po přepadení skupiny osídlenců západu vychován kmenem Čejenů. Pak se vrací zpátky mezi bílé a stává se pistolníkem a obchodníkem. Později si bere za ženu indiánku. Když je kmen, mezi jehož členy žije, vyvražděn, nechává se najmout jako stopař armády, kterou vede úhlavní nepřítel indiánů – generál George Armstrong Custer… Scénář k slavnému filmu napsal Calder Willingham podle románu spisovatele Thomase Bergera. Společně s ním režisér Arthur Penn pojal svůj western velmi neobvyklým způsobem. Prokládá vše humorem, ironií a burleskními prvky. Příběh Jacka Crabba přitom zachycuje část americké historie druhé poloviny devatenáctého století bez příchuti všech zbytečných mýtů. Podobně jako jiný slavný snímek Tanec s vlky, opouští tradici hodných bělochů a zlých indiánů, kreslí americké občany rudé pleti jako důstojné lidské bytosti, jako národ s vlastní civilizací, který musel projít nelítostnou genocidou. Film zaujme zpracováním, realistickou i poetickou kamerou, hereckými výkony a dodnes patří mezi nejlepší díla tohoto žánru. Roli Jacka Crabba pozoruhodným způsobem ztvárnil Dustin Hoffman. V dalších úlohách se představí Faye Dunawayová a Martin Balsam. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (394)
Po všech stránkách velice dobře zvládnutý film u něhož mi ale nesednul poměr humoru a dramatu. Malý velký muž sice funguje dobře jako komedie i jako drama, ale dle mého názoru nefunguje úplně perfektně jako mix těchto žánrů. Přeci jen, když se humorné scény s indiánem chodícím pozpátku a obšťastňováním 4 manželek míchají s brutální krutostí nájezdu kavelérie generála Custera, je tento kontrast až příliš markantní a tyto filmové části vedle působí nekonzistentně. Předpokládám, že to byl tvůrčí záměr, ale na aby ten humor k té vší hrůze lépe seděl je scénář málo cynický, téměř vlídný. Jinak ovšem po všech stránkách kvalitní dílo se Dustinem Hoffmanem v obrovské herecké formě. ()
vahal som, vahal no nakoniec som prilepsil na styri. je to film dvoch tvari..na jednej strane vo mne vladla spokojnost z az neuveritelne dobre premeneneho indiana hoffmana, ktory vsak tolko krat osciluje na roznych poziciach, ze ma to miestami prestavalo bavit. raz je čejen, raz vojak, raz najlepsi pistolnik atd. trosku to nastrbilo araktivitu celeho diela, ktore ale aj tak posobi dostatocne nadpriemerne. 70% ()
Predchodca Forresta Gumpa s tým rozdielom, že tentoraz rôzne historické udalosti nesledujeme z pohľadu idiota ale zbabelca. Paradoxne je to ale zábavnejšie a zároveň emocionálne intenzívnejšie. Predsalen sledujeme zánik indiánskych kmeňov, čo je celkom smutné. Hoffmanova postava zbabelca je ale dostatočne zaujímavá. Hlavne tá jeho epizódka s nádhernou Faye Dunawayovou stojí za to. Napriek štedrej stopáži a dobe vzniku film ani na chvíľu nepôsobí nudne. Možno vďaka tomu, že ma hneď od začiatku dostatočne upútal. Za mňa to je spolu so skvelým Dances with Wolves, taký pekný pomník indiánom. 10/10. ()
Malý Velký muž. On je tím mužem na svém místě, mužem ve velkém příběhu. V příběhu, který nevypráví pouze o něm, ale i o událostech spojených s velkými tématy USA 2. poloviny 19. století. Málokde najdete témata jako Littel Big Horn, genocida indiánských kmenů, kolonizace prérie, legendární pistolníky, přistěhovalce, křesťanskou výchovu v kontrastu s prostitucí a postavením ženy ve společnosti, v tak ucelené podobě. Navíc zde prezentováno s nadhledem a originálním byť poněkud trpkým humorem. Scénář, úspěšně pracující s motivem knihy Thomase Bergera, není ochuzen o vtipné scénky a dialogy. Za pozornost stojí jistě i neotřelé ztvárnění legend Západu: Buffalo Billa a G. A. Custra. Na filmu se mi líbí, že se nebojí trefovat do velkých bolístek americké historie, prostřednictvím střízlivého pohledu člověka omylem zainteresovaného ve všech konfliktech své doby. Je to trochu jiný pohled na Divoký západ než ten, který nám začátkem 20. století ukázal Edwin S. Porter nebo později John Ford a John Wayne. Ve vnímání indiánů se film nejvíce blíží Costnerovu Tanci s vlky. Z pohledu té „bílé“ Ameriky nechává zase vzpomenout Leoneho. Povahou hlavního hrdiny nejspíš Forresta Gumpa. V celkovém výsledku ale všechna tato srovnání selhávají. MALÝ VELKÝ MUŽ totiž zůstává jedinečným zosobněním člověka, který byl sice všude doma a měl všude přátele, zároveň byl ale všude psancem a člověkem, který musel (sic si to nepřipouštěl)nést tíhu mnoha lidských osudů a bolestí. 82% ()
Cesta Dustina Hoffmana naprieč žánrami, ako človeka, ktorý či už bol indián, beloch, pištoľník, flákač, vojak, manžel, adoptovaný vnuk, alebo priateľ, zažil toho naozaj veľa. A tiež by sa dal použiť názov Little Big World, pretože svet je síce pestrý, ale niekedy jednoducho narážame stále na rovnakých ľudí, nech sme kdekoľvek. Aj o tom je tento film. Či už to bola Mrs. Pendrake s jej zvláštnym pohľadom na hriech, Mr. Merriweather, podvodník s tendenciou strácať časti svojho tela, indiánsky kmeň ktorého členovia si hovorili Human Beings na čele s náčelníkom menom Old Lodge Skins, generál Custer s jeho armádou, fungujúcou v zmysle "stádo vede vúl", alebo Wild Bill Hickok, pravý westernový charakter, náš hrdina sa stále vracal k niekomu z nich, či už to mal v pláne alebo nie. Naozaj veľký film, s veľkým hercom v roli Malého veľkého muža. "Am I still in this world? Yes, Grandfather. I was afraid of that. Well, sometimes the magic works. Sometimes, it doesn't." ()
Galerie (87)
Photo © National General Pictures
Zajímavosti (21)
- Jack Crabb (Dustin Hoffman) je v knize o zhruba deset let mladší než jeho adoptivní matka paní Pendrake (Faye Dunaway). Ve skutečnosti je však Dustin Hoffman o čtyři roky starší než Faye Dunaway. (Landauer)
- Režisér Arthur Penn si robil pred nakrúcaním rozsiahle výskumy. Sám priznal, že bol výsledkami šokovaný. (classic)
- Hlavní hudební motiv, který slyšíme při útoku na Washita River a během bitvy u Little Bighornu, je irský popěvek "Garry Owen", který byl od roku 1867 oficiální pochodovou “hymnou“ nešťastné Sedmé kavalerie (generála Custera). (džanik)
Reklama