Reklama

Reklama

Bonnie a Clyde

  • USA Bonnie and Clyde (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Americký film režiséra Arthura Penna Bonnie a Clyde patří dnes již do zlatého fondu světové kinematografie. Příběh dvou sympatických lupičů se odehrává v Americe třicátých let a je založen na skutečných událostech a skutečných postavách. Bonnie Parkerová se narodila v Roweně v Texasu roku 1910. Roku 1931 pracovala v kavárně. Pak se dala na dráhu zločinu. Clyde Barrow pocházel z rodiny nájemce půdy. V mládí vyloupil benzínovou pumpu. Byl odsouzen na dva roky, ale roku 1931 byl propuštěn za dobré chování. V tomto okamžiku začíná vlastní filmový příběh zločinecké dvojice, který je pojat spíše baladicky a s jistým nadhledem, aby pak nakonec gradoval v závěrečné orgii krutosti, v dnešním kontextu kinematografie ovšem množstvím krve dávno překonané. Film v době svého vzniku vzbudil velký ohlas a sklidil pochopitelně také mnoho cen. Jmenujme např. Oscara za vedlejší roli Estelle Parsonsové a kameru Burnetta Guffeyho, film měl ovšem ještě dalších osm oscarových nominací! V hlavních rolích pochopitelně zaujali Warren Beatty a Faye Dunawayová. Ta si vedle oscarové nominace odnesla za film i Cenu Britské akademie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (326)

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Jaký skandál to tehdy musel být. K smrti krásná Faye Dunaway a bělozubka Warren Beatty na cestě, jejímž cílem je aspoň na chvíli být někým jiným. Vytrhnutí z obyčejné pěny dní přes mrtvoly a několik vyloupených bank. Násilí, krev a sex. Ó, jaký pocit muselo zažívat tehdejší konzervativní publikum? Bonnie a Clyde se společně s Jamesem Deanem stali archetypem pro "Live fast and die young". ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

NÁDHERA! Tímto bych chtěl poděkovat České televizi, že jsem si po takových letech mohl připomenout snímek, který mi v mládí učaroval ( byla to láska na první pohled ), abych na něj na DLOUHOU dobu zapomněl a teprve dnes ( 19.10.2009 ) si mohl oživit tehdejší krásné vzpomínky a prožíval vše opět znovu s hlavními hrdiny, držet jim palce a užívat si to snad ještě více než tenkrát. Kdo by čekal nějakou přeslazenou love story, nenechte se mýlit. Clyde Barrow a Bonnie Parkerová nebyli žádní andílci, ale bankovní lupiči, kteří se rozhodně nebáli na člověka vytáhnout zbraň a následně ji bez mrknutí oka použít! Během dvou let ( až do svého úmrtí ) měli na svědomí 15 lidí. Tvůci snímku museli samozřejmě na BRUTALITĚ NOTNĚ UBRAT, ale stejně na tu dobu šlo o dosti odvážné scény. Přestože snímek oplývá výbornou akcí, brilantní kamerou a dobře napsaným scénářem, tak hlavní podíl na výsledné podobě celého snímku mají bezesporu oba hlavní představitelé v podobě EXCELENTNÍHO Warrena Beattyho coby Clyda Burrowa a NÁDHERNÉ a zároveň FANTASTICKY hrající Fay Dunaway jako Bonnie Parker. Tady jsem se do ní poprvé zamiloval :o) Tvůrci snímku udělali obsazením obou hlavních představitelů obrovské TERNO. Oba se svých rolí zhostili s takovou noblesou, že jim musíte držet palce i při scénách, kdy se zrovna moc sympaticky nechovají a kulky létají všemi směry. Více než zdatně jim sekundují Gene Hackman, Michael J. Pollard a Estelle Parsonová. To vše pod taktovkou Arthura Penna. Nemůžu jinak ( byť vím, že po filmařské stránce existují " kvalitněší snímky " ), ale za ty pocity, které ve mně snímek vyvolal i po tolika letech, za tu lehkost, svižnost, vtipnost, parádní přestřelky ( které ani po tolika letech nepůsobí směšně ), za NÁDHERNOU Fay Dunaway, za tu ústřední melodii provázející nás napříč celým snímkem a za ten NÁDHERNÝ KONEC ( smekám PANE kameramane ) nemůžu jinak a sahám dodatečně do své TOP -ky! p.s. tento snímek bych chtěl vidět ( kdybych mohl vrátit čas ) poprvé v autokině na velkém plátně s krásnou holkou vedle sebe...... ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Úhrnem dodržují filmové příběhy pět zásad: směřování k cíli (každý charakter, ať už protagonista nebo antagonista, něco chce, čímž neustále promazává soukolí vyprávění), dvě linie (práce a láska), diskrétní nespojité členění na části (klasické-aristotelovské, či four-part, three-act, nebo z budhismu a jiných východních nauk pocházející členění na prohlédnutí smyslové iluze, pochopení příčiny všeho utrpení a překonání protikladů), kauzalita (ať už se jí míní globální zákonitosti ilustrované Čechovovou pistolí ze Strýčka Váni, nebo lokální narativní kauzalita a prostorová kontinuita) a deadliney (časový press na zvládnutí určitého úkonu, tzv. tikající hodinky). Vtip filmu Bonnie a Clyde spočívá pochopitelně v tom, že všechny zmíněné principy coby příkladný zástupce revizionistického Nového Hollywoodu převrací, čehož dokladem jsou absentující interiéry i velké orchestrální hudební plochy vnucující divákovi atmosféru a s ní i trivializované významy, a naopak přitakávání exteriérům a náročnější introspekci a jemnému šrafování, které nezůstává u vnějšího projevu postav. Bez nadsázky jediný ironický deadline klade film na Clydea: přivodit orgazmus Bonnie dříve, než oba desperáty dostihne epilog, přičemž ten je sestříhaný v nejlepším ejzenštejnovském duchu montáže atrakcionů. Ani o heterosexuální lásce nemůže být řeči, jediné vzplanutí zaznamenáme při setkání Clydea se svým bratrem Gene Hackmanem. Chtělo by se poznamenat, že se tu skutečným příběhem ze 30. let manifestují non-konformní hodnoty let šedesátých, tudíž že o ústřední dvojici tu jde úplně nejméně, pokud tedy nezaměňujeme prostředek a účel. Film jde ovšem v uvědomělosti tak daleko, že překračuje sama sebe a non-konformismus, potažmo komunismus, ukazuje jako hodnotou nereálnou a v konečném důsledku nemožnou a tragickou, jakkoliv by s tím extrémní levice, která nikdy nedokázala přijít se alternativním životaschopným obchodním modelem, a ji nevědomky zmanipulovaní „užiteční idioti“ nesouhlasili, protože čin podle nich mění sám horizont našeho chápání, a je proto apriori neproveditelné přesně určit, jak bude svět po vykonaném činu vypadat. Neměli bychom proto natolik artikulovat, co artikulovat nelze. Film jim nicméně oponuje a zobrazuje destrukci věrohodnosti, nikoliv ve smyslu naivního pojetí věrohodnosti jako souladu se skutečností, nýbrž jako souladu s tím, co lidé za skutečnost pokládají, odkazujíce tak k protikladu vyprávěného, verbalizovaného života (obvykle falešného, ale společností nějakým způsobem přijatého a sankcionovaného) a života žitého (zpravidla jde o pravý opak verbalizace). A vskutku: Oba od-verbalizovaní hrdinové jsou mnohem více tragické než romantické figury. Jejich život se postupně smrskává na neustálé přemisťování, vynucené strachem z odhalení. Když koncem šedesátých let veřejně promluvil jeden z přeživších členů skupiny, popsal tehdejší atmosféru slovy „bylo to peklo.“ I Faye Dunaway zvažuje na konci návrat před dobu, než byla poskvrněná zločinem a Clydem. Konečně chápe, proč považovali konzervativní myslitelé lidskou přirozenost za strnulou a nezměnitelnou. Tím se mělo dokázat, že jejich etické systémy a sociální instituce jsou nitěné a nezměnitelné vzhledem k tomu, že jsou vybudováni na přirozenosti člověka. Tak je také pochopitelné, že pokrokoví myslitelé uvítali výsledky výzkumu antropologie a psychologie, o kterých se zdálo, že mohou na rozdíl od toho dokázat nekonečnou proměnlivost lidské přirozenosti. Proměnlivost měla znamenat, že nenáviděné normy a instituce by mohly být právě tak proměnlivé. Avšak zastánci této teorie dospěli k právě tak neudržitelnému stanovisku. Kdyby byl totiž člověk schopen neomezeně se proměňovat, tak by mohl být opravdu navždy proměněn normami a institucemi, které jsou zaměřeny proti jeho blahu, aniž by existovala možnost mobilizovat vlastní síly lidské přirozenosti tak, aby se dosáhlo změny. V takovém případě by byl člověk jen loutkou společenských dohod a nikoliv aktivní bytostí, která svým vnitřním založením ostře reaguje na mocný tlak sociálních a kulturních poměrů. () (méně) (více)

lesumir 

všechny recenze uživatele

Bonnie & Clyde jsou nejslavnější dvojící v historii, kam se na ně hrabe třeba Chip a Dale nebo Brat s Angelinou, proto si filmové zpracování zasloužili - a lépe to snad dopadnout nemohlo. Warren Beatty byl možná pro roli až moc přesládlý, ale nad Faye Dunawaovou jsem se rozplýval celou dobu, její krása byla nadčasová a určitě to nebyl můj poslední film s ní, opravdu nádherná ženská, a proto ten konec mně mrzel. Vztah mezi oběma zločinci byl strhující a poslední scéna jak kamera střídá pohledy to ještě umocnila. Celkově je to výborná gangstera, kde se kradou auta častěji než v GTA a poslední přestřelka byla jednou z nejbrutálnějších a trošku semnou pohnula. Neskutečně silný zážitek! ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Dobre spracovaná, ale idealizovaná historická udalosť. Bony Parker a Clyde Barrow boli obyčajní zlodeji a neľútostní vrahovia. Po uvedení snímku sa súdili pozostalí obetí aj policajtov s producentom, lebo film vykresľuje policajtov ako vrahov ktorí zabili sympatickú dvojicu zamilovaných a nie naopak. Film, ktorý vo svojej dobe poriadne rozryl úhľadné hollywoodske políčko s starostlivo roztriedenými charakterovými typmi a zožal za to po pravé ovácie i opovrhnutie. Páči sa mi to neustále pnutie medzi ľahkomyseľnosťou a strachom, medzi furiantským rozmetaním a zúfalstvom z neistoty. Záverečná exekúcia je nezabudnuteľná - to, čoho zostali Butch a Sundance aspoň na plátne ušetrení, vidíme tu v plnej paráde. ()

Galerie (123)

Zajímavosti (50)

  • Kým bol Warren Beatty ešte len producentom filmu, do roly Bonnie Parker chcel obsadiť svoju sestru Shirley MacLaine. Ale keď sa Warren rozhodol, že Clyda bude hrať on, zo zrejmých dôvodov sestru neobsadil. (ladko)
  • V roku 2007 zvolil Americký Filmový Inštitút tento film ako 42. najlepší film všetkých čias. (ladko)

Související novinky

Zemřel Gene Wilder

Zemřel Gene Wilder

30.08.2016

Alzheimerova choroba nám v neděli sebrala třiaosmdesátiletého herce Genea Wildera. Pokud jste viděli Producenty, Ohnivá sedla nebo Mladého Frankensteina, dobře víte, o koho jde. Tohle je ale jen… (více)

Bonnie a Clyde tentokrát natvrdo

Bonnie a Clyde tentokrát natvrdo

27.07.2011

Je zvláštní říct to o filmu, který byl ve své době kritizován za amorálnost a drsnost (zejména krvavé finále diváky v roce 1967 doslova šokovalo), ale je to tak – Bonnie a Clyde Arthura Penna nabízí… (více)

Smutný týden v Hollywoodu

Smutný týden v Hollywoodu

01.10.2010

V uplynulých dnech se Smrtka postarala o značnou část smutného sestřihu, který každoročně vídáme na Cenách Akademie. Především odešel legendární Tony Curtis, kterého všichni (kdo ne, ať si doplní… (více)

Střední Evropa 2007 napoprvé

Střední Evropa 2007 napoprvé

03.09.2007

Asociace českých filmových klubů rozhodně nepatří mezi ty, kteří by setrvali na dlouhé časy v posvěcené nečinnosti, a tak pro příznivce netuctových filmů připravují další putovní přehlídku. Po… (více)

Reklama

Reklama