Režie:
Alan ParkerScénář:
Oliver StoneKamera:
Michael SeresinHudba:
Giorgio MoroderHrají:
Brad Davis, Irene Miracle, Bo Hopkins, Paolo Bonacelli, Paul L. Smith, Randy Quaid, Norbert Weisser, John Hurt, Mike Kellin, Franco Diogene, Michael Ensign (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Snímek Půlnoční expres, natočený podle skutečných událostí, přináší drásavý příběh mladého amerického turisty Billyho Hayese (Brad Davis), který byl v Turecku zatčen za pokus o pašování hašiše. V brutálním tureckém vězení, kde vládne právo silnějšího, potkává řadu dalších vězňů včetně Američana (Randy Quaid), Angličana (John Hurt) a Skandinávce (Norbert Weisser). Zkorumpovaný právní systém z něj udělá exemplární příklad a i kvůli neúspěšné mezinárodní diplomacii je odsouzen k dlouholetému trestu. Billy je nucen uprchnout „půlnočním expresem“ (vězeňský slang pro útěk), aby si zachránil holý život. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (251)
Samozrejme, že démonizáciu všetkého tureckého v tomto filme treba brať s nadhľadom a ako dramatizáciu s úmyslom poskytnúť divákovi čo najstiesňujúcejší zážitok. Ak si niekto bude myslieť, že to tak stopercente bolo, tak je to jeho problém. Hayes si ale aj podľa filmu za svoje problémy môže sám a to, že je bábkou medzi Tureckom a Nixonom, je aj chyba americkej administratívy. Treba vyzdvihnúť casting, ak by som ako väzeň uvidel hlavného bachára, radšej by som sa hneď prvú noc obesil. Paul L. Smith je génius. Veľmi, veľmi sugestívny zážitok, ktorý som prvý krát v živote absolvoval niekedy, keď som mal desať rokov a neskôr až teraz. ()
Strhující a dokononale vystavěné drama, které bere dech. Na skvělém výsledku se přitom podílí nejen příběh vycházející ze skutečných událostí, ale také mistrovská režie, herecké výkony a hudba Giorgia Morodera. Líbil se mi ještě víc, než když jsem ho před více než dvaceti lety viděl poprvé. Možná je to i tím, že takové filmy dnes vznikají už jen výjimečně. ()
Ocenění: Oscar - hudba, adaptovaný scénář; nominace: vedlejší herec (J. Hurt), režie, střih, film BAFTA - režie, střih, herec (J. Hurt) MFF Cannes - nominace na Zlatou palmu Zlatý glóbus - film (drama), debutující herečka (I. Miracle), debutující herec (B. Davis), vedlejší herec (J. Hurt), hudba, scénář Kansas City Film Critics Circle Awards - herec (B. Davis) Writers Guild of America - adaptovaný dramatický scénář ()
Ano, je to hodně silný příběh ve stylu hraběte Monte Christo, ale oproti němu má tu výhodu, že je podle skutečnosti a to dodá filmu nebo knize hodně. Chytne a do konce nepustí. Ale měl bych jednu výtku k obsahu filmu. Dvě kila hašiše mi zas až tak málo nepřijdou, i když pro někoho to může být denní dávka. Přestože za tu blbost zaplatil hodně, nemyslím, že by si to nezasloužil. Každej, kdo se rozhodne pašovat drogy v zemích, kde je to takhle tvrdě trestaný je podle mě smířenej s možným trestem už od chvíle, kdy se k tomu rozhodne. Stejně jako i zloděj, když si vezme pistoli je od té chvíle připraven vystřelit, tak stejně tak by měl být připraven přijmout případný trest při chycení a usvědčení. Film se kouká moc dobře, taky je tam jedna erotická scéna, která mě vážně rozesmála. Až ji uvidíte, pochopíte proč. A to, jak tenhle film končí, tomu se říká deus ex machina. ()
Nejsem nijak význačným příznivcem vězeňských filmů, ale tahle expresní jízda se mnou řádně zacloumala. Parker vždycky věděl, jak působit na emoce a dokazuje to i v tomhle filmu. Fenomenální výkon Brada Davise, který mě zanechal přinejmenším u dvou scén téměř bez dechu. Bezchybná režie a silný příběh. Naprosto nechápu, proč je na první příčce zdejšího žebříčku Vykoupení z věznice Shawshank, když je ve srovnání s tímhle filmem o poznání unylejší, chladně racionálnější a rozhodně méně strhující. Hlasuju za Parkera, ať si klidně redemptoristi ze Shawshanku pochybovačně kroutí hlavami. Parker rules! ()
Galerie (56)
Zajímavosti (23)
- Přestože se děj odehrává v Turecku, interiéry věznice Sagmalcilar se natáčely v pevnosti Fort St. Elmo ve Vallettě na Maltě. Turecko natáčení v Istanbulu filmařům nepovolilo. (Ai.ma)
- Film byl kritizován za to, že je antiturecký. V Turecku byl zakázán až do roku 1992, kdy jej odvysílala soukromá televize HBB. (HellFire)
Reklama