Režie:
Tom McCarthyScénář:
Tom McCarthyKamera:
Oliver BokelbergHudba:
Stephen TraskHrají:
Peter Dinklage, Patricia Clarkson, Josh Pais, Michelle Williams, Richard Kind, Bobby Cannavale, Lynn Cohen, Paul Benjamin, John Slattery, Paula Garcés (více)Obsahy(1)
Povolání z titulu filmu odkazuje k ranému období americké železnice a kdysi patřilo přednostovi stanice a výpravčímu v jedné osobě, jenž zároveň provozoval v téže budově i obchod či holičství. Třicátník Fin McBride (Peter Dinklage) je samotář a nade vše miluje vlaky. Kdysi dávno se dobrovolně izoloval od okolí, které, zdá se, zajímá pouze jeho trpasličí vzrůst. Ovšem jen do okamžiku, kdy Finovi zcela změní život nečekané dědictví v podobě mechem obrostlé budovy léta nepoužívané železniční zastávky na newjerseyském venkově. Finův svět osamělých procházek a čekání na projíždějící vlaky, tak vzdálený povaze titulního zaměstnání, „naruší“ hned dva noví lidé, upovídaný majitel pojízdné kavárny Joe (Bobby Cannavale) a roztržitá malířka Olivie (Patricia Clarksonová). O tom, že „samota je snesitelnější, když jsou na ni tři“, vypráví se suchým humorem a neokázalou citlivostí jeden z divácky nejúspěšnějších nezávislých snímků roku 2003. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (282)
V zapadákově někde v New Jersey se odehrává příběh malého člověka s velkou láskou k mašinkám na kolejích. Mimochodem, ty mu sahají skoro po kolena. :-) A přesně jak říká jeden člověk "V Jersey nic není, vůbec nic", tak má v tomto pravdu, ale tento film je nějakým zvláštním způsobem zajímavý a zábavný. 70% ()
Přednosta stanice (station agent) se nepodobá filmu, na jaký jsme pod stejnojmenným názvem zvyklí s Vlastou Burianem. Je to víc než mimořádně citlivý a příjemný film o člověku, který se s noblesou dokáže vyrovnat se svým handicapem a jeho budování citových a společenských vazeb ve svém novém okolí včetně vztahu nového okolí vůči němu. I když je to film s poměrně jednoduchou dějovou linií, všem lidem, co se na tomhle filmu podíleli, se podařilo vytvořit něco úžasného. Pro mě je tenhle film (spolu s maďarským Kontroll) asi nejpříjemnějším překvapením, které jsem letos vzhlédl. Patricia Clarkson jako Olivia a Peter Dinklage jako Fin a zdatně sekundující užvaněný Joe (Bobby Cannavale) .. to je herecký koncert... Prostě a jednoduše... je to neobyčejně obyčejný film o neobyčejně obyčejných lidech... :-) ()
Žádná zbytečná nezávislá užvaněnost, vypočítavá režie... sice jednoduchá, přímá a srozumitelná myšlenka, podtržená od počátku osudem nestandartního člověka (vzrůstem), což bývá vždycky snazší, ale pro režiséra zároveň zrádné - nicméně i tak velmi povedený, navrch rozumně citlivý a civilně působící film (byť předvídatelný), který nestojí pouze na hercích v čele s malým velkým Peterem Dinklagem. Nejen o vlakových soupravách, procházkách s absolutní předností a lidském pochopení Přednosta je. A vlastně: proč by nakonec být nemohl... 80% ()
Přednosta stanice v dřívějších dobách nezajišťoval jen vypravování vlaků. Staral se o evidenci jejich průjezdů, poštu jež přivážely a odvážely, peníze... Byl spojkou mezi místním světem a světem dálek provoněným uhelným kouřem dálkových expresů, které dříve brázdili Ameriku od oceánu k oceánu... Tahle role byl doslova psaná na míru .-) Peteru Dinklagemu, který coby liliput proslul již v celé řadě filmů - zejména komedií (vzpomeňme skvělou britskou záležitost Horší než smrt). Když jsem po zhlédnutí filmu přemýšlel čím mně vlastně okouzlil, usoudil jsem, že to bylo jeho obyčejností. Ano tenhle film je o obyčejných lidech, je napěchovaný obyčejnou člověčinou a snad právě proto je tak okouzlující a neobyčejný... Nevím jestli v tom byl záměr, ale ta ústřední trojka byla dokonalá... Liliput Fin, kterého okolnosti zanesou na starou opuštěnou železniční stanici v Newfounlandu, dvoumetrový upovídaný Kubánec Joe z rychlého občerstvení či smutná Olivie... Postavy jak z románu Jonhna Steinbecka.. :-). Někdy prostě film o normálních lidech sedne. Vyloženě komediální film není, spíš hřeje u srdce, ale i tak se párkrát zasmějete:-) . Za mně je to za 4 kousky sušeného hovězího. * * * * ()
To nejlepší z amerického nezávislého filmu v podobě nostalgického krasosmutnění nad zašlou slávou železnice, ale především nad sílou lidskosti. Novodobý přednosta stanice z pionýrských časů americké železnice s podobou lidského trpaslíka je skutečně prazvláštní a neobvyklý hrdina. Svou zranitelností otevírá v druhých lidech jejich třinácté komnaty, neboť bolest i smutek ukrývaná někde hluboko uvnitř zjevně potřebuje nějaký ventil, kudy se může a musí z vědomí dostat ven, a Finbar McBride s poruchou růstu jím bezesporu je víc, než kdokoliv jiný... Silný režijní debut amerického herce Thomase McCarthyho je oslavou toho humánního v nás a pokládá skutečně ošemetné otázky - Kdo je vlastně větší freak - lilipután s citlivou duší nebo vidláčtí burani s off-roadem? Podobné filmy: Nezvaný host, Zlomené květiny ()
Galerie (14)
Photo © 2003 Miramax Films
Zajímavosti (11)
- Kniha, kterou Joe čte, je Na západní frontě klid od Remarqua. (Kulmon)
- V nemocnici na konci filmu čte Joe autobiografii Roberta Evanse "The Kid Stays in the Picture" (Kulmon)
- Vlakové nádraží, kde se natáčelo se, nachází v Newfoundland v New Jersey v USA. Dále se filmovalo v lokalitách Lake Hopatcong, Dover, Hibernia, Rockaway Township, Rockaway Borough nebo Hoboken v Pennsylvanii. (Terva)
Reklama