Režie:
Alan J. PakulaScénář:
William GoldmanKamera:
Gordon WillisHudba:
David ShireHrají:
Dustin Hoffman, Robert Redford, Jack Warden, Martin Balsam, Hal Holbrook, Jason Robards, Jane Alexander, Meredith Baxter, Ned Beatty, Stephen Collins (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Největší politická aféra i dech beroucí novinářský počin... Dva novináři deníku Washington Post, Carl Bernstein (Dustin Hoffman) a Bob Woodward (Robert Redford), jsou na stopě zdánlivě banálního případu: do kancelářských budov Demokratické strany zvaných „Watergate“ se roku 1972 vloupalo několik mužů. S každým odkrytím dalších souvislostí ale oba neústupní novináři zjišťují, že mají co do činění s mnohem hrozivějším případem než jen s obyčejným vloupáním zlodějíčků, a celá událost jim začne přerůstat přes hlavu. V sázce je nejen jejich kariéra, vztahy, ale zřejmě také holý život. Přešlapování novinářů na tenkém ledě nicméně odkrývá politickou špínu nebývalých rozměrů, což roku 1974 vyústí až v rezignaci republikánského prezidenta Richarda Nixona... Přelomový film z ranku amerických dokudramat, které spojují fiktivní vyprávění s přístupem dokumentární kinematografie, natočil mistr svého řemesla, režisér Alan J. Pakula, jenž navázal na úspěch svého politického thrilleru Pohled společnosti Parallax (1974). Půvab dramatického snímku Všichni prezidentovi muži tkví v propracovaném scénáři Williama Goldmana (Harper, Butch Cassidy a Sundance Kid, Maratónec), jenž z nepřeberného množství faktů a souvislostí spojených s případem Watergate dokázal vydestilovat soudržný a pro diváka přehledný děj, který navzdory politickému námětu neztrácí nic ze své napínavosti. Mimo věrohodné výpravy a hereckého vyjádření je též potřeba zdůraznit kameramanskou práci Gordona Willise, jenž s Alanem J. Pakulou spolupracoval už na snímku Klute (1971). Všichni prezidentovi muži obrazově vynikají minimalistickým, ale průzračně čistým rámováním, jakož i vynalézavým užitím různých ohniskových vzdáleností objektivů. To umožnilo kupříkladu přehledně rozehrát hned několik akcí v předním i zadním plánu současně, nebo naopak zaměřit pozornost jedním směrem a zbytek informací na scéně nechat rozostřených. Nejen tedy puntičkářská režie Alana J. Pakuly, uspořádaný scénář Williama Goldmana, ale i kamera Gordona Willise stála za tím, že si divák může vychutnat napínavý příběh o největším politickém skandálu poválečné éry, který je navzdory své košatosti podán přístupnou a přitom hodnotnou formou, již docenila i Akademie filmového umění a věd, když snímek vyznamenala čtyřmi Oscary. (Česká televize)
(více)Recenze (311)
Doba, kdy ještě mainstream zvládal plnit svou roli. Dnes nás zaplavuje titulky, které jsou často zavádějící, jen aby si to člověk přečetl, či rozklikl. Často řeší, kdo si nevzal kam podprsenku, komu se narodila čivava, co Kalousek řekl, nebo kdo kam komu kopl gól. Informace z OSN, Evropského parlamentu, nebo zásadní prohlášení vůdců velmocí, nebo přenos ze světových fór, kde se mluví o současném a budoucím světě se nekoná. Pro nás běžný lid asi stačí chléb, hry a marmeláda. A ti co se zajímají, musí číst amatérskou alternativu a pak jsou odsuzováni za hoaxy, Ruskou propagandu a konspirační teorie. Koho je to vina ? ()
Novinařina tak trochu jinak. Precizní režie a soustředěné herecké výkony, jenže leckoho odradí poměrně uhoupané tempo. Střídmý, takřka dokumentaristický přístup pomáhá autenticitě, výsledek se nakonec na Oscarech musel sklonit před boxerskou pohádkou Sylvestera Stallonea. Nedokážu úplně radit, jak by šlo hledání pravdy udělat pružněji a pro diváka přitažlivěji, nicméně beru spíš jako viděno, splněno, odškrtnuto. ()
ČESKOSLOVENSKÁ KINOPREMIÉRA: ÚPF = X./ 1981+ČESKOSLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: ČST 1 = 4.11.1988, réžia českého znenia (ÚPF 1981) = K. M. WALLÓ+ČESKOSLOVENSKÁ Pay-TV PREMIÉRA: HBO = 6.3.1995, réžia českého znenia (HBO) = JIŘÍ PTÁČEK+SLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: MARKÍZA = 13.5.1998, réžia slovenského znenia (Markíza) = PETER MIKULÍK+ČESKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA : NOVA = ?.?.1998, réžia českého znenia (ČNTS 1998) = VÁCLAV MERHAUT+ČESKOSLOVENSKÁ Pay-TV PREMIÉRA (s novým dabingom): MGM = 11.5.2013, réžia českého znenia (MGM 2013) = (29.7.2009) ()
Pokud prezident Spojených států amerických při nástupu do úřadu skládá přísahu o dodržování Ústavy, k čemuž mu má dopomáhat Bůh, napadá mě, jakou relevanci by to mělo, pokud by byl nový prezident buddhista (s tím, že Bible není povinnou součástí přísahy) a proč se na Nixona vykašlal. Viděno během Season Challenge tour 2015 ()
Jedním slovem dokonalé!!! Téměř s jistotou mohu tvrdit, že jsem zatím neviděl lepší politické drama. Žádné zběsilé honičky či přestřelky v tomto snímku neuvidíte. Připravte se na pořádnou porci špičkových dialogů a báječných hereckých výkonů všech zúčastněných v čele s Dustinem Hoffmanem a Robertem Redfordem. Jejich ztvárnění novinářů je výborné a ukazují všechny vlastnosti jaké by měl správný novinář mít. Jason Robards obdržel za roli šéfredaktoar Bradleeho Oscara za vedeljší roli a troufnu si tvrdit, že více než zaslouženého. Oscarový scénář je napsán skvěle a styl pomalého vyprávění je vynikající a k snímku se přesně hodí. Společně se Sophiinou volbou nejlepší filmy zesnulého Alana J. Pakuly. Kdo neviděl ať co nejrychleji napraví.............. ()
Galerie (52)
Photo © Warner Bros.
Zajímavosti (44)
- Réžia snímky bola ponúknutá aj Johnovi Schlesingerovi, ktorý odmietol s odôvodnením, že o afére Watergate by mal rozprávať Američan. (classic)
- Původně se film měl točit ve skutečném Washington Post se skutečnými zaměstnanci, ale někteří se chtěli před kamerou "ukázat", takže od toho bylo upuštěno. (Kulmon)
- V rámci prípravy obaja herci poctivo navštevovali redakciu dotyčného denníku a zúčastnili sa aj porád. Takisto sa naučili naspamäť text svojich predchodcov, aby ich dialógy pôsobili vierohodne. (classic)
Reklama