Režie:
Christopher NolanScénář:
Christopher NolanKamera:
Wally PfisterHudba:
David JulyanHrají:
Guy Pearce, Carrie-Anne Moss, Joe Pantoliano, Mark Boone Junior, Jorja Fox, Stephen Tobolowsky, Harriet Sansom Harris, Thomas Lennon, Callum Keith Rennie (více)Obsahy(2)
Začne to fotografií a vzkazem na ní: "Zab ho!" A od té chvíle se odvíjí tajemný a drsný příběh Leonarda. Jeho žena byla napadena, zavražděna a on si skoro nic nepamatuje. Jeho krátkodobá paměť je pryč. Leonard se ale musí pomstít. Okamžitě jde po vrahovi. Aby nějak kompenzoval výpadky paměti, všechno si fotí, cvaká spouští na svém Polaroidu jako blázen a podstatná fakta si nechává tetovat na tělo. Story je vyprávěna zvláštním způsobem. Každá důležitá filmová scéna končí tam, kde předchozí začala, a tak musíme být pozorní, abychom ten zvláštní propletenec dějů a potkávajících se postav dobře vnímali. K hlavnímu hrdinovi se přidávají další - ukecaný Teddy a barmanka Natalie. Všichni jsou s vraždou nějak propojeni. Ale pořád se nám do mysli vnucuje klíčová otázka: Je skutečně vrahem John G, jehož jméno má Leonard vytetováno na prsou? (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 532)
(1001) Memento je tak formálně roztomilé, až se úplně zdráhám dát plný počet hvězdiček. Když jsem přemýšlela, co se mi na filmu líbilo úplně nejvíc, tak jsem dospěla k tomu, že využití Guye Pearce. Nejsem si jistá, jestli jsem ho vůbec viděla někde jinde hrát pořádně, ale tady s ním Nolan čaruje takovým způsobem, až by jeden mohl být ošálen, že se jedná o áčkového herce. A Carrie-Anne je tu tak ďábelská mrcha, až se divím, že ji nevídáme na plátnech častěji. (Ale to zase říkám zpětně, asi je třeba uznat, že na přelomu tisíciletí byla obsazovaná do zajímavých projektů.) "Hele, honím toho chlapa. Prásk, prásk. Ne, on honí mě." - Asi takový ten film je. Nekoukám na něj, on kouká na mě. ()
Najprv jedno doporučenie. Film je nutné pozerať bez prerušovania a s veľkým vnímaním na detaily. Môžem si dovoliť povedať, že nie každý filmu porozumie hneď na prvýkrát. Preto som dal prvýkrát len za štyri. Nolan a Pearce v excelujúcej forme a hanba Akadémii, že aspoň jednu nomináciu nepremenili a že vôbec nominovali len strih a scenár. Keby sa udeľovala soška za celkovú pointu, tak toto by bola jedna z najbravúrnejších v kinematografii. A podľa mňa je aj zbytočné skúšať takéto niečo prekonať. Ťažko sa dakomu podarí ešte niečo podobné, kde všetko presne sedí a zapadá do seba, navyše so spomínaným najgeniálnejším záverom. Jeden z najlepších päť hviezdičiek aké som kedy dal! 100%. ()
║Rozpočet $9miliónov║Tržby USA $25,544,867║Tržby Celosvetovo $39,723,096║ Neskutočný film, originálny a dokonalý!!! Film Memento bolo moje prvé originálne DVDčko v mojej zbierke, vtedy som ho kúpil len vďaka výbornému chválospevu čo sa okolo neho šíril. Moje prvé pozretie v roku 2004, ešte bolo dosť nechápajúce, dosť som sa vo filme strácal, čomu sa vôbec nečudujem, lebo príbehové podanie a režisérsky štýl Christophera Nolana bol absolútne prielomový a aby sa dal pochopiť takýto druh filmu treba si riadne ponamáhať myseľ a hlavne si nájsť k nemu vzťah. Dnes(2008) takýto počin vnímam úplne ináč a nedokážem sa už z neho dostatočne nabažiť. Śtylizácia príbehu je doslova neuveriteľná, popri tom výborne fungujú v príbehu známy herci ako "famózny"Guy Pearce, Carrie Anne Moss či Joe Pantoliano, dodávajú príbehu dostatočnú citovú a psychologickú hĺbku aká sa moc často nevidí. Film a jeho postup pretočený v opačnom slede má záver rovnako dôležito silný ako samotný začiatok. Nolan nám doslova ponúka príbeh v príbehu, niečo podobné ako sme boli svedkami u jeho budúceho kolegu Christiana Bale vo filme Mechanik (100%). "Bravúrna kompozícia obrazu a príbehu!" /100%/ ()
Vypravěčská paráda, kde je obrácená forma narace prostředkem, nikoliv účelem. Nolan ve své první zámořské štaci dává k dobru své oblíbené propriety (muž po ztrátě manželky stále nosí na ruce snubní prsten) a dráždí jednoduchou a úspornou filmařinou, kde hrají prim postavy a děj, jehož sledování je pro diváka náročným sportem, kde i chvilková nepozornost bere body. Fascinuje mě, jak i přes vědomí „dobrého“ konce Nolan skládá působivě dílky skládačky k sobě, přičemž reverzní forma vytváří napětí ještě silněji, než tradiční chronologie. Chce se mi říct, že kdo by to byl řekl, že tentýž člověk jednou natočí nejosobitější komiksovou trilogii a bude si moci dovolit točit velkolepé sci-fi bez používání zelených pláten, ale… zpětně mi to připadá jako promyšlená cesta cílevědomého filmaře, stejně jako tenhle film. ()
"Dobře, co teda teď dělám? ... Aha, honím tohohle chlápka ... Ne, on honí mě." Krátkodobá paměť je potvora a když ji člověk někde ztratí, tak to může být zábavné - stejně jako Leonatrův příběh. Kdo si ho chce opravdu užít, tak by si měl rozpumpovat mozkové závity, zavřít všechny spolubydlící do odhlučněného sklepa, vypnout telefon a nic o snímku nezjišťovat, protože by mohl zjistit, že to, co se stalo na začátku, když to skončilo, vypadá úplně jinak na konci, když to začalo. Možná to zní divně, ale mě to neskutečně baví a proto si již nějakou dobu tetuju na tělo indicie, abych se jednou v důchodu pobavil hrou na zapomnětlivého dědka a mrtvolu. ()
Galerie (40)
Photo © 2001 IFC Films
Zajímavosti (42)
- Film se podařilo natočit za pouhých 25 dní. Natáčelo se od 7. září do 1. října 1999. (don corleone)
- Leonarda měl hrát původně Alec Baldwin. (don corleone)
- Leonard (Guy Pearce) trpí poruchou zvanou anterográdní amnézie, neboli neschopnost vytvářet nové vzpomínky po zranění hipokampusu (část mozku, ve které se uchovávají krátkodobé informace). (HellFire)
Reklama