Režie:
Petr NikolaevScénář:
Jan NovákKamera:
Martin DubaHrají:
Ondřej Vetchý, Libuše Šafránková, Vladimír Javorský, Jan Zahálka, Jakub Wehrenberg, Klára Botková, Jitka Ježková, Vladimír Dlouhý, Vilma Cibulková (více)Obsahy(1)
Příběh, dobře známý z populárního stejnojmenného bestselleru M. Viewegha, vypráví s ironickým nadhledem a nadsázkou o osudu, který jedné obyčejné rodině připravila léta normalizace. A jak to všechno začalo? Manželům Heleně a Alešovi (ve skvělém podání L. Šafránkové a O. Vetchého) se narodí kluk Kvído. Již okolnosti jeho narození během představení Čekání na Godota jakoby předznamenaly jeho pozdější dráhu. Když je Kvídovi šest let, přijedou ruské tanky a rodina se stěhuje do prvorepublikové vily na Sázavu. Jenže nedostanou celou vilu, ale jen část v zasklené terase, kde je zima jako v „psírně“. Komunistický ředitel skláren Šperk podmiňuje zlepšení jejich situace tím, že se tatínek bude veřejně angažovat. To ale Aleš odmítá. Celou situaci nakonec zachrání Kvído… (Česká televize)
(více)Recenze (498)
Lehce přihlouplý a zbrklý manžel Ondřej Vetchý a mírně dominantní a razantní manželka Libuše Šafránková. Nezapomenutelná filmová manželská dvojice v nezapomenutelné komedii. Prvotina Michala Viewegha - pro mě nejpodařanější. Plno prostého humoru a vynikajícíh hlášek typu: "...Kdybych dělala jazyky, neseděla bych tu jako kráva..." apod. I ostratní herci byli dobrou volbou, hysterická Vilma Cibulková, o své Andulky se starající Zindulka a o Květě Fialové nemluvě (její kreace, kterou provádí s dítětem v náruči, je odzbrojující). A samozřejmě Kvido! Co nám ostatně dnes zbyde jiného než si dělat z onoho bývalého režimu srandu... ()
Nezažil jsem tu dobu, ale vím o ní hodně z vyprávění a opravdu to tak kdysi chodilo. Kdo nebyl ve straně nebo se neangažoval, ten měl problémy. Přinejmenším nemohli na vysokou školu, v horším případě skončili ve vězení nebo v pracovních táborech... Samotný film se mi líbil a patří k tomu lepšímu porevolučnímu, ale víc jak na 4 hvězdičky to prostě není. 75%. ()
K současnému prodávání se Michaela Viewegha můžu mít sice rezervovaný vztah, ale jeho počáteční tvorba určitě stojí za přečtení/zhlédnutí. A Báječná léta pod psa považuji z Vieweghovy tvorby za nejlepší příběh; za příběh, který má díky tématu i přesah. Bavila mě divadelní adaptace v Divadle Husa Na Provázku, líbí se mi i film. Vhodně vybraná ústřední trojice (Vetchý, Šafránková, Wehrenberg). Dokonce díky tomuto filmu nezatracuji Alici Bendovou, scénu na vodě zahrála fantasticky:-) Z Kvidova vyprávění o letech šedesátých a normalizaci mám rád scénku s andulkami, ale i přípravu rakve. Psí hrdina:německý ovčák Něha. ()
Ne tolik charismatický starší brácha Pelíšků, spoléhající na řetězení historek z dob, kdy „kurvy jedny komunardské“ stály u kormidla a lid angažovaně vesloval výměnou za lepší kajuty. Inženýr Kvído prudce antikoncepční, Šafránková občas zahláškuje a truhlář Vetchý až moc tlačí na pilu. Za nejlepší moment považuji ochmatávání cecků Mirjany Bendové v peřejích a následný střih na vařící se párky.. ()
Jediný z románů Michala Viewegha, který jsem dosud nečetl, takže nemohu jako u ostatních filmových adaptací srovnávat s literární předlohou. Přesto některé hlášky a postřehy jsou lehce identifikovatelné, takže lze poznat, že v tom nějakým způsobem měl Viewegh prsty. Asi je to jedno z nejlepších Vieweghovských zpracování. Jsem zvědavý, jestli se někdy dočkám na plátně Vybíjené, nejlepšího Vieweghova dílka. ()
Galerie (16)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (34)
- V záběru na Kvidův (Jakub Wehrenberg) dům, když se Kvidův otec (Ondřej Vetchý) dívá z okna, lze zahlédnout, že od okna nalevo visí československá vlajka a napravo sovětská. Nalevo vždy visí čestnější vlajka, v tomto případě tedy československá. U bytového domu je pořadí opačné. (tommahol)
- Divadlo, ve kterém se Kvido (v pozdějších podobách Jan Zahálka a Jakub Wehrenberg) narodí, je pražské Divadlo v Dlouhé. Ze sálu je vidět do foyer, v němž visí, stejně jako ve filmu, portréty herců. Veškerý interiér, který je ve filmu vidět, později (konkrétně v roce 2008) zničila povodeň. Malou roli diváka si zahrál Jan Vondráček, hvězda souboru tohoto divadla. (Fenek001)
- Rozdíly oproti knižní předloze: Je opomenuta scéna, v níž Kvidův (Jakub Wehrenberg) otec (Ondřej Vetchý) kupuje od Šperka (Vladimír Javorský) psa, respektive přejmenuje fenku vlčáka z Tery na Něhu. Dále je vynechána scéna, v níž se babička Líba (Květa Fialová) stěhuje do Sázavy kvůli čistějšímu ovzduší, než je to pražské (kvůli potenciálnímu nádoru). A také je vynecháno umírání dědečka Jiřího (Stanislav Zindulka) a babičky Líby. (m0lL!sS)
Reklama