Reklama

Reklama

Mission: Impossible Odplata - První část

  • USA Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Ethan Hunt (Tom Cruise) se s týmem Impossible Mission Force tentokrát vydává po stopách děsivé zbraně, jež má potenciál zničit celé lidstvo, aby ji zajistil dřív, než se dostane do rukou nějakého šílence. Při svém zběsilém a nebezpečném pátrání se však musí neustále ohlížet přes rameno, protože z jeho dávné minulosti se vynořil až příliš živý přízrak. Gabriel (Esai Morales) znal Ethana v dobách, kdy ještě nebyl elitním agentem, a ví o každé jeho slabině. Ethan, pro kterého bylo vždy zdraví a bezpečí jeho blízkých a členů týmu víc než úspěšně splněná mise, možná bude tentokrát muset své priority přehodnotit. (Cinemart)

(více)

Videa (14)

Trailer 2

Recenze (611)

tron 

všechny recenze uživatele

Mínusy: nesympatická Hayley Atwell, nad scenárom je lepšie nepremýšľať (nebudem spoilerovať, asi naozaj nemá zmysel pitvať sa v tom, tak len zovšeobecním: všetci sa hrajú na megarafinovanú zápletku a pritom sú tu momenty, ktoré ako keby písal puberťák), nudný ponorkový úvod a je to zbytočne dlhé. No a tým by sme s mínusmi končili. Nechcem tvrdiť, že je to film roka. To naozaj nie. Ale je nadupaný aj mimo akčných scén, výprava je skvelá, má to plno zábavných nápadov (putá), kamera je božská (tisíce žltých sviec, oranžová púštna búrka, zelený plyn), medzi postavami je dobrá a zábavná interakcia (fakt si myslím, že by nebolo od veci minimálne v jednej z budúcich častí spraviť ústrednou postavou Benjiho), Shea Whigham si užíval každú svoju scénu (vďaka čomu mi vôbec nevadilo, že pravdepodobne patrí k najnerozhodnejším agentom kinematografie) a páči sa mi, že tvorcovia brali do úvahy minulosť série (podstatnú rolu tu nehrá nikto menší, než Henry Czerny alias Kittridge z jednotky!). Jasné, všetky tie reči naokolo o tom, že teraz hrdinovia ale že skutočne stoja proti nebezpečenstvu, aké ich môže nadobro zničiť a ideálne aj celý svet a prípadne priľahlý vesmír, sú istým spôsobom smiešne, ale takéto hlášky k podobným filmom skrátka patria, málokto si ich vie odpustiť a vlastne aj divák ich, azda, očakáva (a bol by sklamaný, ak by sa nedočkal). Akčným sekvenciám dominuje autonaháňačka (kruháč) a samozrejme šialený zoskok a nekonečné finále vo vlaku, ale mne sa páčila aj intímna akcia v sakra úzkej uličke. Esai Morales mi ako hlavný záporák pripadal v rámci možností charizmatický a jokerovská Pom Klementieffová bola taká beštiálna, že som si okamžite pomyslel: toto ak uvidia vo Warner Bros. a naďalej nás budú v úlohe Harley Quinn otravovať s príšerne nevhodnou Margot Robbie a okamžite ju nepreobsadia Pom Klementieffovou, sami pod sebou si pília konár). A ešte by som Tomovi rád poradil (lebo tieto riadky určite číta), že ak sa chce niekam posunúť, mal by siahnuť po režisérovi Garthovi Evansovi. Cinemax TN 2023 ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Asi každej z nás už někdy hledal klíče, ale šestihodinovej dvoudílnej film o tom natočil až Tom Cruise. Jasně, že u akčního blockbusteru nečekáš oscarovej scénář, ale ono to má hele taky svoje hranice. Po každý akční scéně dvacetiminutová debata, kde si všechny postavy vzájemně vysvětlujou o co tady jde, Cruise za každou druhou větou opakuje "rozumím" a ten klíč...to není jen tak obyčejnej klíč, je totiž začarovanej! Protože ať si ho dá kdokoli kamkoli a dělá s ním cokoli, tak ten klíč prostě nikdy nevypadne. Ve větru nebo v dešti, klíč stále drží. No já si hlavně držím palce, aby ho v druhým dílu vážně někdo někam strčil a byl klid, protože kromě tří akčních scén a prezentace Cruisovy fyzický zdatnosti jsem nic zásadního neviděl. ()

Reklama

sheen 

všechny recenze uživatele

Jestli je nějaký film, který mě za poslední dobu mrzí, že jsem vynechal v kině, nevyšlo mě to, tak je to právě MI. Od třetího dílu jsem každou Nulovou šanci viděl na velkém plátně a byl to pokaždé nářez. Další našlapaná oktanová pecka, nejlepší je asi ten vlak ale posrali si to u mě s tím co udělali jedné mé oblíbené postavě :( Je málo filmových sérii, které si dokázali udržet laťku tak dlouho a MI je jedna z nich. Víceméně Cruise je poslední titán Hollywoodu. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Mission: Impossible Odplata – První část ještě názorněji než předchozí epizody zpřítomňuje obavu související s budoucností lidstva a Hollywoodu. Film, jehož hlavním padouchem je mimořádně mocná umělá inteligence, vstoupil do kin v době dvojité stávky hollywoodských herců a scenáristů, kteří kromě důstojného ohodnocení žádali také záruku, že nebudou nahrazeni moderními technologiemi. Počítačem vytvářené iluze ve filmu ohrožují přístup k pravdě a relativizují etické kategorie dobra a zla. Ethan Hunt/Tom Cruise je pochopitelně jedinou pojistkou proti tomu, aby stroje ovládly svět, posledním článkem držícím pohromadě lidské společenství (v závěrečné akční scéně, kdy jej jeho parťačka využije jako žebřík, to platí doslova). Čeká jej konfrontace se zatím nejmocnějším nepřítelem, který shromažďuje naše nejskrytější tajemství, přetváří realitu a nachází se všude a nikde. Jinými slovy se bude muset utkat rovnou s (falešným) bohem... jehož zájmy reprezentuje zlosyn s biblickým jménem Gabriel a klíč k jeho ovládnutí má tvar kříže.___ Ačkoliv málokdo dnes v Hollywoodu dokáže tak účinně navodit závratný pocit z pohybu vpřed jako běžící Tom Cruise, Odplata je do značné míry filmem návratů. Ke starým tvářím a analogovým technologiím z dob studené války. Do protagonistovy minulosti i k vychýleným úhlům De Palmovy paranoidní jedničky. A ještě hloub do minulosti. K Frigovi na mašině, Hitchcockovým komediálně špionážním thrillerům nebo na ně navazujícím caper komediím ze sedmdesátých let typu Co dál, doktore? McQuarrie kombinuje stavební principy kinematografie atrakcí a klasického Hollywoodu, ale situace zintenzivňuje a dovádí do takové krajnosti, že se nad jejich nemožností občas rezignovaně uchechtnou i postavy. Vzniká pnutí mezi (neviditelným) klasickým a (sebereflexivním) postmoderním přístupem ke stylu a vyprávění, kdy film střídavě naplňuje a zrazuje naše očekávání, je chvíli hravě ironický, pak tragicko-romantický. Podobně jako se Hunt vzpírá algoritmu. A podobně jako si hrdinové vypomáhají maskami a pokročilými sledovacími technologiemi, které ale opakovaně selhávají. Nakonec se mohou spolehnout jen na lidská těla, důvtip a týmovou souhru. ___ Nedůvěru a podezřívavost postav vůči tomu, co vidí a slyší, vyjadřuje v dialogových scénách nakloněná kamera, zabírající zblízka a v decentrovaných kompozicích tváře herců. Někdy bez ustavujících záběrů, což spolu s překotným střihem (zahrnujícím i skoky přes osu) zesiluje pocit dezorientace, nemožnosti určit, co je pravda a kdo řídí hru. Jindy, obvykle při plánování dalšího postupu, kamera zas neklidně krouží kolem postav. I upovídané vysvětlující sekvence jsou díky tomu strhující a ve filmu prakticky není statický okamžik. K téměř kubistickému rozložení obrazu dochází zhruba v půlce vyprávění během setkání většiny klíčových aktérů na párty v benátském Dóžecím paláci. Dialog postav snažících se rozklíčovat motivace protihráčů je stříhán v rytmu diegetické hudby hrající v pozadí. Jejich slovní přestřelka, při které je každý pohyb kamery synchronizovaný se soundtrackem, připomíná scénický tanec. Také v jiných scénách, byť ne tak nápadně, jsou zprostředkovávané informace srovnatelně významné jako estetická potěcha ze souhry tvarů a linií. Například během honičky úzkými a temnými benátskými uličkami a kanály není pořadí záběrů dané jen kontinuitou probíhající akce, ale také rytmickým střídáním kontrastujících nebo doplňujících se úhlů a pohybů. ___ Epizodicky vystavěný film je tradičně tvořen několika masivními akčními sekvencemi, z nichž každá má vlastní cíl, překážky a vývojový vzorec. Zároveň jsou do sebe pevně zaklesnuté. Každá nás připravuje na to, co se bude dít dál (a co ne vždy probíhá podle předestřeného plánu), a uvádí do pohybu další pomyslné kolo bezchybně seštelovaného mechanismu. Doplňují se také vybrané lokace, poskytující postavám stále menší manévrovací prostor (od rozlehlého několikaúrovňového letiště po uzavřený vlak). Skoro každá sekvence pracuje s těsným deadlinem a nutností přesného načasování, a jak napříč sekvencí, tak v dílčích úsecích (v závěru římské sekvence např. nutnost uprchnout z auta dřív, než jej smete přijíždějící souprava metra). ___ Přestřelky a výbuchy zde narozdíl od těžkotonážních komiksových adaptací nebo vysokooktanové, díl od dílu pitomější série Rychle a zběsile nikdy nezastiňují lidský element. Naopak jsou dvojnásob napínavé díky chemii mezi uvěřitelnými postavami. Jejich charakterizace, probíhající bez pauz rovnou během akce nebo přípravy na další úkol, je navrch šikovně navázána na určité navracející se motivy a rekvizity (např. Huntův zapalovač, jehož putování mezi postavami odráží vývoj vztahu mezi Grace a protagonistou). Právě o tom je celá série. Cruise v ní neváhá s maniakálním odhodláním zas a znovu nasazovat život, aby nás přesvědčil, že sebeinteligentnější stroj nikdy nedokáže něco tak velkolepého jako člověk (resp. tým lidí). V nejnovějším filmu, který je vypravěčsky nejharmoničtější a stylisticky nejvíc experimentální, tak poprvé nečiní jen v podtextu, ale v prvním plánu. Čas na subtilnost už vypršel. 95% () (méně) (více)

petero 

všechny recenze uživatele

M:I 7 začína nudiť. 3 časť s rovnakým štýlom (vďaka tomu istému režisérovy) neponúka nič nové a už vôbec nič impossible zato ponúka najhoršieho záporáka sérii. Akože Christophera McQuarrieho mám rád a toto je stále séria na vysokej úrovni ale tu už vyditeľne dochádzajú dobré nápady a pretavujú sa skôr do tých zlích (famózna bitka na záchodoch vs WTF bitka na mostíku alebo v stiesnenej uličke) a žiadna vedľajšia veľká momentka ako s mladou policajtkov v predchádzajúcej časti! A pritom to má skoro 3 hodiny. Akože akcie je dosť (ale sú len opakovanie niekde už videného) ale sú tu aj hluché ukecané miesta. Starí tím je žalostne nevyužitý a Rebecca Ferguson s Vanessou Kirby sú tu ako keby z povinnosti. Jediné svetlé momenty sú snažiace sa nové prírastky Pom Klementieff a Hayley Atwell. Skok z útesu na vlak ako napínavá scéna? Tú niekoľkonásobne prekonáva úvodná scéna z 28 ročného GoldenEye. Ešte že tu je to ukončenie. Ale tak to je tu s každou akčnou scénou, že ju zachráni nekaká veselá drobnosť. ()

Galerie (85)

Zajímavosti (34)

  • Časté oneskorenia spôsobené pandémiou COVID-19 navýšili rozpočet filmu na 291 miliónov dolárov, čím sa stal najdrahším filmom série Mission: Impossible, najdrahším filmom kariéry Toma Cruisa a najdrahším filmom, ktorý kedy produkoval Paramount  Poisťovacia spoločnosť Chubb pôvodne poskytla Paramountu za tieto oneskorenia odškodné len 5,4 milióna dolárov. Paramount v roku 2021 zažaloval Chubb a tieto dve spoločnosti urovnali svoj spor o rok neskôr, pričom v roku 2023 vyplatil Chubb spoločnosti Paramount sumu 71 miliónov dolárov za oneskorenia spôsobené pandémiou. Rozpočet filmu sa tým znížil na cca 220 miliónov dolárov, čo z neho stále robí najdrahší film pre Cruisa, Paramount i franšízu. (m.a.t.o.)
  • Rovnako ako v prípade predchádzajúcich štyroch dielov, BMW má vo filme opäť rozsiahle umiestnenie svojich automobilov a motocyklov. Počas naháňačky v Ríme môžeme vidieť najprv Grace jazdiť na policajnom BMW 330e a Ethana na policajnej motorke BMW G310GS. Následne obaja presedlajú do čierneho BMW M5 Competition. Ďalšou výraznou stopou BMW je model iX, na ktorom v rakúskych Alpách jadzí Benji. (m.a.t.o.)
  • V rámci tréninku na kaskadérský seskok na motorce do propasti se postavila kopie rampy na jiném místě, kde tým díky simulaci skoku ladil, jak strmá se má rampa postavit a kam umístit kamery. Po opakovaných jízdách a následných skocích z tréninkové rampy Tom Cruise (Ethan) dokonce prohlásil, že podle zvuku a vibrací motorky pozná, jak rychle jede. (venus)

Související novinky

Nominace na Ceny Akademie zveřejněny

Nominace na Ceny Akademie zveřejněny

23.01.2024

V úterý 23. ledna 2024 byl v Samuel Goldwyn Theater v Beverly Hills z úst herců Jacka Quaida a Zazie Beetz oznámen kompletní výčet nominací pro nadcházející 96. ročník předávání cen americké Akademie… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2023

Blíží se konec roku, a tak opět nastal čas na bilancování toho, které filmy a seriály z letošní produkce se umístily nejlépe v ČSFD žebříčku, jehož podoba není ovlivněna ničím jiným než celkovým… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

30.12.2023

Rok 2023 se uchýlil ke svému konci a přišel tedy čas, abychom vám stejně jako v předešlých letech opět představili výroční topky tří filmů a případně taky tří seriálů podle některých z… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno