Režie:
Jan NěmecScénář:
Jan NěmecKamera:
Jan NěmecHudba:
Jan NěmecHrají:
Václav Havel, Marta Kubišová, Jan Němec, Karel Roden, Zuzana Stivínová, Ester Krumbachová (a.z.), Věra JirousováObsahy(2)
Hraný film režiséra Jana Němce Noční hovory s matkou vstoupil do historie české kinematografie jako první tuzemský celovečerní snímek, který měl – ve své první verzi – premiéru na internetu, a to 30. listopadu 2000. Film, který byl vyroben pomocí digitální technologie, je unikátním autorským projektem Jana Němce, který napsal scénář, složil hudbu, vystupuje v něm, byl kameramanem i režisérem. Ve filmu ještě hrají Karel Roden a Zuzana Stivínová, v úryvcích paměti se objeví partnerky a přátelé – například Ester Krumbachová, Marta Kubišová a Václav Havel. Jde o částečně stylizovanou autorskou výpověď tvůrce, jenž v duchu rozmlouvá se svojí zemřelou maminkou v místech, kde prožil dětství a mládí, od Václavského náměstí směrem na Vinohrady, „od koně až ke krematoriu". V dialozích se zesnulou matkou se znovu odehrávají nejdůležitější momenty jeho života, jak osobní, tak i společenské – nálet na Vinohrady 1945, sovětská okupace v roce 1968, Němcův nucený odchod do emigrace, Praha po listopadu 1989. (Česká televize)
(více)Recenze (14)
Český Godard na rozdíl od svých generačních souputníků nové vlny po překročení důchodového věku filmařsky nezestárl, ale naopak ještě omládl. Noční hovory jsou správně přebujele experimentální, osobní, vzrušivě temný i vtipný (monolog Krumbachové, režisérovy srandičky s pijánkem) snímek, který v současné hřebejkovské kinematografii nemá konkurenci. Vše, co chtěl režisér o sobě říci, řekl tímto filmem. Jeho další díla jako Toyen jsou už jen nastavovanou kaší. ()
V experimentálních filmech se nevyznám. Ze začátku to vypadalo na zajímavý experiment (rybí oko), který je doplňován různými zajímavými záběry a povídáním se zemřelou matkou. To se ale někde okolo dvacáté minuty zlomí a ubývá komentáře, zajímavých scén a vzniká tak dlouhá, téměř nekonečná nuda složená z hraní na klavíru, scén, které jsou buď prázdné nebo se mi jejich hloubku nepodařilo zachytit a to je zhruba vše. Naštěstí, ke konci se to pak zase maličko zlepší. Ještě to občas maličko pobaví (když tam třeba pobíhá u výstupu z metra a vyděsí tam nějakou babku). Ale jako celek nic moc, kdyby se tu experimentovalo zajímavě a nenudilo to, proč ne. To se ale bohužel nestalo. 2* ()
Mám opravdu rád životopisy a někdy, když mám náladu, tak mám rád i experimenty. Digitální formát moc rád nemám, ale zase musím uznat, že jsem amatérský filmař, natáčím stejně jako mistr Němec nízkorozpočtové filmy a na digital někdy natáčet musím (i když jsem si schválně našel brigádu, abych mohl natáčet na analog), ale nikdy se to i s poměrně novou kamerou nebude rovnat tomuto zázraku, který Němec natočit bez větší produkce, jde to hodně poznat, ale kvalitě to neubírá. Bravo! Němec je od doby, co jsem tohle viděl můj vzor. ()
Film obsahuje hned několik scén, které člověku utkví v paměti. Jmenovitě - Ester Krumbachová a její teorie o alkoholismu, taneční scéna s lžičkou, Němec a jeho klávesy na střeše (a další drobné). Co tuto zdánlivě náhodou momentovost narušuje je forma. Rybí oko střídají statické černobílé a rádoby vzpomínkové záběry Rodena alá mladého Němce, jejichž odlišnost je pro mě neopodstatněná, tím pádem i vytrhující. Dalším výrazně vystupujícím prvkem je voiceover matky, namluvený tak mladým hlasem, že se imprese přirozeně staršího rodiče poněkud vytrácí. Koncept i jeho experimentálnost velmi oceňuji. Vyzněla by efektivněji, pokud by se zkrátil a pročistil výsledný film. ()
Kupodivu to nebylo spatne, necekal jsem, ze takto pojaty dokument muze byt zabavny, ale docela i je. Ale bonus na DVD (film jsem videl v USA, nevim, jak to bude v ceske verzi), ve kterem Nemec za zvuku silene hudby ukazuje nesmirne dlouho fotky ze sveho rodinneho alba, aby pak ve finale (zrejme ozraly) hral pet minut na klavir, kdy mu do toho nekdo soustavne sviti baterkou nebo co to je do ksichtu, mi prisel zbytecny a nudny. Stejne tak jeho predstaveni filmu, kdy lamanou anglictinou mluvi o tom, jak dokument tocil apod. ()
Galerie (4)
Photo © Česká televize
Reklama