Tvůrci:
Tony GilroyHudba:
Nicholas BritellHrají:
Diego Luna, Genevieve O'Reilly, Stellan Skarsgård, Kyle Soller, Denise Gough, Adria Arjona, James McArdle, Rupert Vansittart, Joplin Sibtain (více)VOD (1)
Série(2) / Epizody(24)
Obsahy(2)
V nebezpečných časech se Cassian Andor vydává na cestu, která z něj udělá hrdinu Povstání. (Disney+)
Videa (6)
Recenze (230)
Ač první dva-tři díly dokáží vystrašit tím, že Andor bude jen další nezáživný obligátní spin-off ve stylu Knihy Boba Fetta, posléze se ukáže, že opak je pravdou. Od pečlivě naplánované vesmírné loupeže, až po vězeňské epizody připomínající Hru na oliheň říznutou Černým zrcadlem, v Andoru každým dílem přituhuje. Na pozadí nervydrásajícího dramatu se pak daří vykreslovat machinerie Impéria a tedy pěkně provázat příběh se světem Star Wars. 8/10 ()
Rogue One mi svého času přišel jako nejzajímavější příspěvek do Star Wars od Návratu Jediho. Andor je seriálová pecka, která mě chytila (od třetího dílu) a už nepustila, protože má skvěle napsané a zahrané postavy a funguje ve všech prostředích, v nichž se odehrává. Teprve po jeho zhlédnutí mi naplno došlo, jak prázdný a zbytečný byl Obi- Wan. ()
Já samozřejmě naprosto chápu, že u Děsnejů musí jít příkladem v implementaci inkluzí a všech těch čupr kůl slůvek, které v současnosti ohromují nejen spolužáka Důfka, ale na (a)sociálních sítích a internetech obecně přes ně už skoro není kam flusnout, neb se z nich mileniálům tak krásně topoří Kierkegaardi a vlhnou Kapitály, nicméně jsem toho názoru, že jít v tomto až tak progresívně daleko, že se scénáristé zrekrutují z ústavu pro léčbu mozkových disfunkcí, může mít neblahé vedlejší účinky na výsledný produkt, např. že tento bude totální pičovina. A tak z pásu sjel v podstatě další Mandolín, nudně roztahaný, o hounu jsoucí, neb naprostými zbytečnostmi vatující (zejména ty prepubertální flešbeky byly mimořádně otravné), pročež ve výsledku nudící tak, že jsem již cca po třetině zavile fandil nesmírně sympaticky psychopatizující agentce Imstapa, aby všechny ty rádobytenoristy a hospodské odbojáře co nejdříve pochytala a byl by konec, a někde v půlce zvažoval vhození své hádédé do kýblu s karbonitem. Poté nicméně přišel zlom, kdy baron Harkonnen sundal rukavičky a začal již bez sebemenších skrupulí machiavellit jako o život, z invenční nouze do krimu uklizený hrdina začal hrdinovat, díly začaly mít i náznaky něčeho, co by se již dalo označit dějem, a vůbec to aspoň trochu začalo připomínat mateřskou Roug jedničku, tj. asi nejlepší hvězdné válkování od dob původní svaté trojice, pročež jsem pojal nesmělé podezření, že by to přece jen nemusela být ve výsledku zas až taková řídká seriálová stolice jako výše zmíněný assasínující Mandarín. O to bolestivější byl tedy pád do v současnosti již značně přetékající a řádně uleželé senkruvny Gaylaxatie moč a moč dalekokot, který se odehrál v dílu posledním, při jehož sledování jsem měl již po nějakých dvaceti minutách čelo a dlaň pravé ruky prokrvené více, než za první čtyři díly dohromady. Škoda, že to celé nesestříhali do nějakých dvou hodin (sestávajících především z epizod druhé půle) s kompletně předělaným závěrem, neboť by to pak býval mohl být celkem slušný celovečerák. Takto s hodně kyselým xichtem za milosrdné dvě, po kterých si ale asi budu muset vypláchnout hubu filmovým pokračováním. ()
Tento žánr a téma tak úplně nevyhledávám, proto jsem nejdřív jen tak ze zvědavosti opatrně nakoukla, chvíli zvažovala, jestli se dívat dál, ale nakonec mě seriál s každým dalším dílem chytal víc a více. Nejvíc mě zaujaly epizody v trestanecké továrně s následnou vzpourou a potom vizuálně nejzajímavější a dějově nabité závěrečné finále. Naproti tomu pasáže se senátorkou podle mě děj zbytečně natahovaly a celkem nic podstatného nepřinesly. ()
Andor není dokonalý seriál, ale za to silně zapamatovatelný. Po skončení první série mi furt leží v žaludku ikonické a klíčové momenty, díky kterým jsem si seriál oblíbil. Má pomalejší rozjezd, ale za to postupně nechává vzrůstat napětí a udrží si ho až do konce série. Občas se najdou momenty, kdy seriál připomíná svoje seriálové hodnoty, viz třeba zakončení první řady (poslední slova co si vyměnil Andor s Luthenem v závěru), ale jinak jde o jedinečný zážitek, který zaujme nejen po stránce děje. V seriálu není absolutně žádná postava, která by mi nesedla a to platí i pro záporné role jako je třeba Dedra Meero, kterou hraje Denise Gough (skvělá volba). Chápete všechny postavy, jejich logické kroky a na každé je něco kladného. Herecké výkony jsou obstojné (Stellan Skarsgård a Andy Serkis válí). Kamera je téměř dokonalá v každičké scéně a máte sto chutí si z každého záběru udělat tapetu pro vaši plochu. Vizuál nabízí v epizodě Oko dosud nic nevídaného a to jak ze světa Star Wars, tak celkově i ze světa filmu. Takže ano. Andor je vskutku jedinečný seriál. Není na pět hvězd, ale zaryl se mi do hlavy mnohem hlubším způsobem, než třeba Mandalorian. ()
Galerie (320)
Photo © Disney+
Zajímavosti (44)
- Roodown, přezdívaný „Crusher“, je specifický druh, který se používá na těžké práce. Je doslova „zabudován“ do exoskeletu, který zvyšuje už tak přirozenou sílu. Poprvé jsme ho mohli vidět na planetě Jakku ve Star Wars: Síla se probouzí (2015). (Veskoslav)
- Schéma scény výslechu Bix Caleen (Adria Arjona) končí úplně stejně, jako scéna s princeznou Leiou (Carrie Fisher) ve Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (1977). (Veskoslav)
- V epizodě můžeme zahlédnout masku palácové stráže chrámu rytířů Jedi, která patří do sbírky Luthena Raela (Stellan Skarsgård). (Veskoslav)
Reklama