Reklama

Reklama

Baťa, první globalista

  • Francie Bata, un cordonnier à la conquête du monde (více)
Česko / Francie, 2018, 105 min (Televizní verze: 79 min)

Režie:

Peter Kerekes

Kamera:

Martin Kollár

Hudba:

David Solař

Hrají:

Bolek Polívka (vypravěč), Tomáš Baťa (a.z.), Jan Antonín Baťa (a.z.), Tomáš Jan Baťa (a.z.)
(další profese)

Obsahy(1)

Film přináší nový pohled a fakta o historii rodiny Baťových. Originálním a výsostně vizuálně silným způsobem vypráví o jejich průkopnictví a globálním významu metod, kterými řídili svoje světové obuvnické impérium. Dokument je koprodukcí České televize a francouzko-německé televizní stanice ARTE. Vznikl do prime-time vysílacího okna Documania, v rámci kterého společnost ARTE uvedla i český dokument Život podle Václava Havla realizovaný k 25. výročí Sametové revoluce. Film nevšedním způsobem vypráví o československém podnikateli Tomášovi Baťovi, „králi obuvi“, tvůrci světového obuvnického impéria a starostovi Zlína (1923–1932). Zároveň se soustředí i na jeho pokračovatele a sleduje příběh Jana Antonína Bati a Tomáše Bati mladšího, kteří rovněž významně přispěli k rozvoji rodinného impéria. Tomáš Baťa spolu s bratrem Antonínem a sestrou Annou založil v roce 1894 ve Zlíně obuvnickou firmu Baťa. Postupně z ní vytvořil rozsáhlý komplex zahrnující výrobu, obchod, dopravu, služby a finance. Stal se tak jedním z největších podnikatelů své doby... Snímek reflektuje Baťovy originální metody řízení výroby a obchodu a také jeho systém motivace zaměstnanců (Baťova soustava řízení). Základním úhlem pohledu je chápání Tomáše Bati jako prvního světového globalisty. Jeho postupy byly v rámci tehdejší úrovně podnikání revoluční a jsou dodnes využívány jako příklady v top managementu. Baťa rozsahem svých aktivit (35 oborů výroby, obchodu, dopravy, služeb a financí) působil na úroveň podnikání v Československu, nízkými cenami svých bot ovlivnil profil tehdejšího spotřebního průmyslu. Tomáš Baťa spolu s budováním svého továrního areálu dokázal podle svých představ až futuristicky proměnit celé město Zlín. Jeho komplexní vize se spolu s dalšími továrnami a znalostmi z jeho Školy práce šířila do dalších míst v Československu, Evropě, Africe, Indii a Americe. Film vznikl ve spolupráci se společností ARTE a kreativní producentkou Madeleine Avramoussis, která je vedoucí vysílacího okna Documania. Odborné spolupráce a spolupráce na scénáři se ujal spisovatel, scenárista a dramaturg Pavel Hajný. (Česká televize)

(více)

Recenze (25)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Kvalita tohoto dokumentu je nevalná, ať již se jedná o podivuhodné výlety do Indie a Keni, chronologické vyprávění přerušované nemístnými skoky, nebo o logopedovo fatální selhání, které nažvatlalo komentář společně se Stivínovou. Jenže Baťové byli tak nesmírně zajímavé osobnosti, že jsem se překvapivě solidně bavila i přes skutečnost, že Polívkovi už není rozumět prakticky vůbec. ()

LEGACY 

všechny recenze uživatele

Dokument, který mě moc oslovil. Za pár dnů vyrážím poprvé do Zlína, a tudíž se musím zajímat i o tu nejdůležitější reálii, jenž definovala a přetvořila Zlín. Zahanbaně se přiznám, že jsem neměl ponětí o tom, že se jedná o sedmou největší obuvní společnost, že má pobočky ve všech světadílech, jak to bylo během války a kde jsou roztroušení dědicové. Každopádně formát dokument, jenž ukazoval dopad této značky v celosvětovém měřítku na mě silně dopadl. Vidět, jak se malý kluk v Nairobi na smeťáku domlouvá, aby získal gumu na sandále, v příslibu obchodu, mě prostě bere za srdce. Lidé jsou mozky, stroje odvedou dřinu. Před chvílí jsem četl jak neefektivní byli pracující v gulagu v porovnání s lidmi, se kterými se správně zacházelo. Možná, že kdyby si Stalin a jeho gorily přečetli životopis Baťi, jenž udělal jedinou chybu, když nabubřele, ve stylu pana Kelnera nařídil vzlétnout ve špatných podmínkách, tak by možná bylo uděláno více práce. Inovativní, revoluční a novátorský přístup, nesmíření se živoření mezi lenivými a prostými, prostě někteří mají pestrá křídla. ()

Reklama

Tosi 

všechny recenze uživatele

Víc než dokument, kvitoval bych spíše kvalitní životopisné drama o Bat'ovi, rozhodně by si ho zasloužil. Z rozhovorů s bývalými zaměstnanci napříč kontinenty bylo příjemné cítit tu obrovskou poctivost a pracovitost z lidí, kteří pro značku Bat'a pracovali. Ovšem, aby si neznalý člověk udělal obrázek jaká ševcovina byla a je dřina, musí sledovat jen archivní záběry z výroby. Obrázky z Indie a Afriky jsou něco mezi smíchem a pláčem. Třebíč - Dokumenty pod širákem 2019 ()

Biopler 

všechny recenze uživatele

Baťa je fenomén, motivátor vlastným príkladom, vlastným životom. Zábery z baťamestečiek, z tovární v rozvojových krajinách, do ktorých expandoval, potešia. Je to špeciálne keď vidíte nápis BATA niekde v Indii a ako miestni o ňom pekne hovoria. Na druhej strane snímka často bez rozmyslu skáče medzi témami zo súčasnosti a minulosti, z príbehov zo Zlína na príbehy z Afriky či Ameriky. Dokumentom nás sprevádza občas rozprávač Bolek Polívka, ktorého hlas, pri epizódach z USA či zo zahraničia, znie pateticky. Celkovo však film má čo informačne priniesť pre každého diváka. ()

Amper01 

všechny recenze uživatele

Docela příjemný dokument o Baťovi s dobře vybraným Polívkou a hudbou na pozadí, ale s mnohdy naprosto pitomými dotazy reportérů. Více než hodně hrubé info o něm mě zajímaly postřihy z výroby. Co mě ale dodnes zaráží je fakt - to byly boty opravdu tak výnosné, že se za krátkou dobu tak brutálně rozrostl?? Pořád jen něco stavěl - ale za co?? PS: Ale do kina bych na to určitě nešel. Prostě dokument pro dlouhou chvíli... ()

Galerie (8)

Související novinky

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

10.11.2020

Po dvou nezdařených pokusech uspořádat filmový festival Kino na hranici v tradiční podobě se organizátoři rozhodli, že letošní ročník uspořádají on-line. Bude se konat ve dnech 23.–29. listopadu.… (více)

Reklama

Reklama