Režie:
Sam MendesScénář:
Alan BallKamera:
Conrad L. HallHudba:
Thomas NewmanHrají:
Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch, Wes Bentley, Mena Suvari, Peter Gallagher, Allison Janney, Chris Cooper, Scott Bakula, Sam Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Britský divadelní režisér Sam Mendes (nar. 1965) se doma i v zahraničí prosadil řadou pozoruhodných jevištních inscenací, mj. slavného muzikálu Kabaret nebo Schnitzlerova Reje (pod názvem Modrý pokoj), a bylo jen otázkou času, kdy si jeho talentu všimnou v Hollywoodu. V roce 1999 mu byl nabídnut scénář Alana Balla Americká krása a Mendes výzvu přijal, určitě i proto, že mu společnost DreamWorks zaručila značnou tvůrčí svobodu. Výsledek předčil veškerá očekávání. Americká krása se stala filmem roku s pěti Oscary na svém kontě (nejlepší film, režie, původní scénář, herecký výkon v hlavní roli – K. Spacey, kamera) a celou řadou dalších prestižních ocenění. Mendesova nečekaně hluboká a působivá sonda pod nablýskaný povrch spokojeného předměstského života si navíc získala i přízeň diváků... Hrdinou filmu je dvaačtyřicetiletý Lester Burnham (Kevin Spacey), který se v náhlém hnutí mysli rozhodne opustit teplé, ale nudné místo redaktora v místním inzertním časopise a dělat jen to, co ho baví. Jeho manželka Carolyn (Annette Beningová), která se snaží udělat kariéru jako realitní agentka, ho už dávno považuje za odepsaného a obdivem k němu neplane ani jeho zasmušilá pubertální dcera Jane (Thora Birchová). Lesterovo okouzlení dceřinou vyzývavou kamarádkou Angelou (Mena Suvariová) a příjezd nových sousedů, zakomplexovaného plukovníka Fittse (Chris Cooper), jeho vyhaslé ženy (Allison Janneyová) a podnikavého syna Rickyho (Wes Bentley), dávají do pohybu sled událostí, směřujících k neodvratnému konci... Mendesovi se podařilo dát Ballovu propracovanému scénáři svébytný filmový tvar (za mimořádné pomoci kameramanského veterána Conrada L. Halla), jehož jednotlivé složky jsou ve vzácném souladu. Mimořádné herecké výkony všech představitelů jen umocňují výsledný dojem. Americká krása je nemilosrdně ironickým portrétem americké posedlosti úspěchem, která, pokud propukne naplno, dokáže zničit všechno lidské, co v člověku je. Není divu, že po úspěchu jeho debutu byla i další Mendesova díla očekávána s nevšedním zájmem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 666)
Uvědomujete si jak zbytečné a fádní je tohle hodnocení filmů? "Americká krása" je toho důkazem. Film by vás měl především přenést do jiného (i když sebereálněji vypadajícího) světa a poskytnout vám oddych, citové vyžití, námět k zamyšlení, úvahám nad vlastní existencí....A to tenhle film na 100% dělá. Viděl jsem ho jen jednou, ale zapůsobil na mě tak silně, že se to nedá skoro vydržet...Právě proto se na něj asi už nikdy nepodívám a uchovám si "pouhou" vzpomínku na něco výjimečného. ()
Pokaždé, když ten film vidím, připadá mi slabší... klouže po povrchu a hraje na efekt, ačkoliv se snaží vzbuzovat dojem, že vypráví o skutečných lidech, jsou jeho hrdinové spíš na jedno místo nahrnuté šablony (feťák, rebel, pozér, hysterická žena s krizí středního věku, chlap, co chytá druhou mízu) bez skutečných charakterů. ()
Společně s Klubem rváčů můj nejosobnější film. Zatímco ten první tepe hlavně co do podnětnosti myšlenek, Americká krása boduje v emocích. Když jsem ji viděl poprvé v prváku na střední, rozložila mě na několik týdnů a dokázala to při každé další projekci. Dneska už na mě působí trochu jinak, neútočí na základní pocity až přehnané sounáležitosti s hrdiny (což se možná ve čtyřiceti změní), ale jako dokonalý portrét lidí, kteří se rozhodli vzepřít konvencím, mě baví stále a emoce ve mně dmýchá pořád naplno. Vyzdvihovat dávno omleté (Spacey, Conrad L. Hall, Mendes) nemá smysl, snad jen doplním opomíjené (Cooper, parádní hra se světlem v noci) a dodám, že tohle je jeden z těch absolutních ‚top filmů‘ mého života. ()
Nejspis nejlepsi debut vsech dob, jeden z nej filmu vsech dob a nejlepsi film Mendese. Filmu nemam co vytknout, i kdyz je vlastne jen o takove jedne rodince, tak ani na chvily nenudi, porad se neco deje a ja nemoh odtrhnout oci a bavil se od zacatku az do konce. Nejvetsi zasluhu na tom maj samozrejme herci. Mena Suvari i Thora Birch jsou super, Chris Cooper skvelej (i kdyz ma bohuzel malo prostoru), Anette Bening je vynikajici (mela taky dostat oscara). A pak je tu dokonaly Kevin Spacey, ktery nejspis predvadi zivotni vykon a po pravu dostal oscara. Na tak skvelem vysledku ma taky podil propracovany scenar, vynikajici kamera a skvela hudba. Tento film je ukazkou toho, ze drama muze bejt i komicke a zabavne. A i kdyz je to drama, tak jsem se hodnekrat zasmal. Prekvapilo me, ze ani s dabingem film nijak neztraci na sve pusobivosti, ale samozrejme original je original. Jeden z mych oblibenych filmu. ()
Bezesporu skvěle natočený počin od Sama Mendese, jen to na mě asi nezapůsobilo tolik, jako na ostatní. Je to napsané tak krásně a člověk u toho tají dech. Aby byl film skvělý, musí na tom mít největší zásluhu herecké výkony. Ovšem Kevin Spacey předvedl víc než to, ten tu roli prožíval...75% ()
Galerie (43)
Zajímavosti (75)
- Pro složení hudby k filmu se skladatel Thomas Newman rozhodl použít především perkusní nástroje jako xylofon, klavír či rumba koule, aby odvrátil atmosféru filmu někam jinam. (major.warren)
- Na komentář, že jde o další typicky americký příběh, vyprávěný Evropanem, britský režisér Sam Mendes reagoval: "Tak typicky americký zase není. Je univerzální. Ale chápu, co máte na mysli. Je pravda, že nejzajímavější fimy o Americe natočili neameričané. Mám na mysli především filmy jako jsou Schlesingerův Půlnoční kovboj, Truman Show Petera Weira, Přelet nad kukaččím hnízdem Miloše Formana anebo Paříž, Texas Wima Wenderse. Kdo přichází z ciziny, vnímá zemi jinýma očima a má pro kulturní zvláštnosti mnohem větší cit než lidé, kteří tam vyrostli. Což ostatně platí úplně stejně i naopak. James Ivory natočil některé z nejlepších filmů o mentalitě Britů a přitom pochází z Kalifornie: Soumrak dne natočil Američan, produkoval Ind, napsal Japonec a přesto je to dokonalý portrét anglosaské třídní společnosti." (NIRO)
- Aj napriek podpore Stevena Spielberga štúdio DreamWorks a režisér Sam Mendes neustále bojovali ohľadom plánov a rozpočtu filmu. (WalterIK7)
Reklama