Reklama

Reklama

Pahorek

TV spot

Obsahy(1)

Disciplína je základ všeho, každého vzpurného ducha je třeba zlomit. A přeběhnout v plné polní pod palčivým africkým sluncem několikrát po sobě umělý písečný pahorek, to dokáže zlomit i ty nejsilnější. O tom je alespoň přesvědčen seržant Wilson, který je – díky svému slabošskému veliteli – de facto jediným pánem a vládcem anglického kárného tábora kdesi v libyjské poušti. Jeho úkolem je udělat z té vězeňské sebranky, z těch slabochů, zlodějíčků, ulejváků a dezertérů zase správné chlapy, vojáky tělem i duší. A on je z nich udělá, i kdyby je to mělo stát život. Ti, kdo tohle peklo opouštějí, vědí, že se sem už nikdy nechtějí vrátit. Ti, kdo přijíždějí, netuší, co je tu čeká. Netuší to ani pětice nejnovějších „přírůstků“ v čele s degradovaným seržantem Robertsem, na němž si Wilson a jeho pravá ruka Williams hodlají obzvláště smlsnout. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (287)

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Takmer dve hodiny šikany a odporu a trestov zaň. Vedel by som si tento film predstaviť aj prísnejšie, prípadne s ďalšími scénkami a motívmy, aby nenudil, no aj takto je kvalitný a pripomína mi môj odpor voči rôznym veciam, lebo viem ako sa to potom nabaľuje, že čím viac človek vydrží, tým viac ľudí sa láme v myšlienkach a pridáva na novú stranu. Určite to stojí za to si to pozrieť, vidieť vojenskú uniformnosť a vytváranie poslušných robotov, či väzenskú drezúru a predsudky a iné zlé myšlienky a činy, ktoré sa vynárajú pri podobných konfliktoch nadradených s mocou proti podriadeným, no silný zážitok som z toho nemal, ale za to už podľa mňa môže scenár, či nejaká chýbajúca zaujímavá hudba, kamerovo to bolo skvelé. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Vynikající klasické válečné drama Sidneyho Lumeta je film skrývající v sobě několik rovnocenných významových rovin. Předně je silným demýtizačním válečným snímkem, jelikož většina filmů zobrazujících 2. světovou válku tento konflikt reflektuje čistě černobíle - kladnými hrdiny jsou spojenci a zápornými vždy vojáci Osy. Tím, že děj filmu se neodehrává přímo uvnitř válečného konfliktu, na frontě či v její blízkosti, ba ani v týlu pod správou německých či japonských okupačních vojsk, ale v jakémsi odříznutém, homogenně izolovaném a uzavřeném prostoru trestaneckého britského tábora, dochází k mírnému sémantickému posunu - negativními hrdiny se stávají dozorci britské armády. A to už je druhá, zřejmě významnější rovina filmu - obrazově velmi silná úvaha nad smysluplností subordinace uvnitř uzavřeného systému a nad nezbytností její neustálé kontroly, pokud se kontrolní mechanismy ponechají pouze v řádu systému samého, lidský faktor tu má velmi kontroverzní roli, neboť v sobě obsahuje to, čemu Freud říká ID, někteří sociologové malý fašista a jiní obecně zvíře v nás - člověk má často v sobě tendence své postavení v systému utvrzovat a posilovat neadekvátními prostředky, týkající se mnohdy agresivity a násilí... Symbolická postava seržanta Williamse (jakési obdoby Formanovy vrchní sestry Flatcherové či podobných zrůd z dalších, již čistě vězeňských dramat západní kinematografie) a proti němu stojící Joe Roberts - voják odsouzený za zbabělost, což je absurdní pojmenování pro hrdinství vzepřít se nesmyslnému rozkazu a porušit železná pravidla subordinace, základu, na kterém stojí celý systém... Symbolický je i pahorek uprostřed tábora, jehož přítomnost je především psychologická...kdo se přestane bát jeho, přestane se bát i hrůz panujícího absurdního status quo... Sidney Lumet natočil velký film o síle lidského ducha a principech zneužívání moci, který časem neztratil nic ze své působnosti... ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

„Vy blbče blbej, vy byste postavil do latě mrtvýho, kdybyste na to měl rozkaz!“ Pahorek je naprosto výjimečný film, na který (nejen díky konci) jen tak nezapomenu. Sidney Lumet si s Rigbyho předlohou poradil skvěle a za sebe musím říct, že znepokojující kritický román, který jsem četl jedním dechem, posunul na stupnici "strhujícnosti" ještě o příčku výš. Povedlo se mu to samozřejmě i díky hercům. Sean Connery tady předvádí jednu z nejlepších, ne-li úplně nejlepší roli jeho kariéry, a Harry "major Wilson" Andrews nemá taky nejmenší chybu a zásadového psychopata hraje obdivuhodným způsobem, který zaplaťpámbu nesklouzává k laciné karikatuře. Nutno podotknout, že k mému diváckém zážitku jistojistě přispěl i československý dabing z roku 1978. Seana Conneryho namluvil Jiří Adamíra, Harryho Andrewse nařval Josef Větrovec, který podal tak úchvatný výkon, že Pahorek už jinak než dabovaný vidět nechci. „Strážný Burton!“ – „Zde!“ – „Stevens vstal z mrtvejch, největší zázrak století. Dejte ho zpátky do márnice!“ – „Do márnice?“ – „Ano, ale přes Pahorek. Dejte mu ještě zabrat, než ho pohřbíme!“ ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Já vám tedy říkám, že fronta vám po tomhle kriminále bude připadat jako ráj!" A já k tomu dodávám, že válející se vězni v českých kriminálech by podobnou buzeraci potřebovali, aby se s chutí nevraceli tam, kde je bude stát živit. Nicméně tady jde o armádu a o vytvoření poslušných robotů, kteří budou následně tupě plnit rozkazy. A proto přichází na řadu sympaťák - degradovaný seržant Roberts, který zná svá práva a recituje přesné znění paragrafů i z nejhlubšího spánku. Je to zkrátka souboj vůle, při kterém se suchým britským humorem příliš nešetří a takovou kombinaci si umím vychutnat i v úmorném vedru. Samozřejmě při pohledu z klimatizovaného pokoje. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Klenot vybroušený časem a pekelnou výhní. Sidney Lumet takové filmy umí a tenhle i pro diváka vyčerpávající náhled do kárného zařízení kdesi v lybijské poušti, patří k jeho nejlepším kusům. Mám za sebou hodně vězeňských filmů, ale tenhle je v jednom překonává. PAHOREK neukazuje vězení, ale noční můru. Kdyby takhle vypadalo dnešní vězení, bezdomovci by se v Lídlu báli ukrást rohlík a radši jedli krysy z kanálu. Sean Connery exceluje, ale to všichni herci. Není nouze ani o suché, typicky britské, hlášky. Hodně silný závěr, který i se i po skončení zasekne v hlavě. ...ale armáda je k ničemu když se neplní rozkazy! ()

Galerie (20)

Zajímavosti (11)

  • Michael Caine odmítl roli štábního seržanta Williamse, aby mohl hrát ve filmu Alfie (1966). Do role byl nakonec obsazen Ian Hendry. (ČSFD)
  • Film je zcela bez hudby, a to i během úvodních a závěrečných titulků. (ČSFD)
  • Sidney Lumet chtěl záměrně při detailních záběrech pokřivit tváře protagonistů. Použil tedy pro natáčení celkem tři širokoúhlé čočky, konkrétně 24mm, 21mm a 18mm. (Komiks)

Související novinky

Sidney Lumet: 1924 – 2011

Sidney Lumet: 1924 – 2011

10.04.2011

Když debutujete filmem ráže Dvanácti rozhněvaných mužů, je jasné, že vaše režisérská kariéra bude krasojízda. V případě legendárního Sidneyho Lumeta, který zemřel v sobotu 9. dubna ve věku 86 let, to… (více)

Reklama

Reklama