Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Mike GioulakisHudba:
Michael AbelsHrají:
Lupita Nyong'o, Winston Duke, Shahadi Wright Joseph, Evan Alex, Elisabeth Moss, Tim Heidecker, Yahya Abdul-Mateen II, Anna Diop, Duke Nicholson (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Adelaide Wilsonová (Lupita Nyong'o) přijíždí s manželem a dvěma dětmi na prázdninový pobyt na chatu na kalifornském pobřeží, kde jako malá trávila léto. Na první pohled vyrovnaná a spokojená žena v sobě skrývá velké trauma z dětství a hned po příjezdu v ní řetězec zdánlivě nevinných událostí vyvolává silnou paranoiu a pocit, že rodinná idyla brzy skončí. Předtucha se promění v realitu, když se uprostřed noci na příjezdové cestě k domu objeví čtveřice podivínů, kteří na rodinu záhy zaútočí. Děsivá noční můra je o to strašlivější, že ti útočníci vypadají úplně stejně jako Wilsonovi. Jen mají v rukou zbraně. A neváhají je použít. (Cinemart)
(více)Videa (2)
Recenze (499)
Další Peeleing of US. Obrušovaní zdánlivě odumřelých částí americké pokožky jako jsou deziluze, strach z neznámého, kastování či sociální napětí a do toho dualita člověka. Ten sociální komentář je ale v kombinaci se způsobem vysvětlení původu doppelgängerů tentokrát slaboučký. Možná nebylo nutné zase vyjet alegorickým vozem a vystačila by jen ta prostá černohumorná home invasion s Abelsovými děsivými tóny. Uměl by to ale vůbec Peele bez přesahu? ()
Nedokoukáno. Nedalo se. Přímo brutální nuda. Viděla jsem to asi do půlky, kdy jsem si řekla, že jsem právě zabila hodinu svýho života strašnou sračkou, jako vážně, hodinu života. Casting na přesdržku, jediná tam umí hrát Lupita, až jsem jí litovala, co tam dělá. Většinou na hororový scény reaguju pozitivně, jako že se umím bát, ale tady jsem fakt jenom zívala a čekala. Spousta scén mi přišla vyloženě trapná, až jakejsi typ absurdního humoru, o kterým si nejsem jistá, že byl záměrný. No, a úplně do kopru to šlo SPOILERY s příchodem rodinky méně obdařených. Když zarostlý Doppelgänger/otec zařve na původního (taky strašně dementního) otce, aby držel hubu, tak jsem se smála. Když náhradní matka začala "mluvit," tak jsem se smála. A pak jsme to vypnuli. To je teda po Get Out! sešup jako prase! No nic no, snad příště. ()
Zajímavá parodie na koncept zombie apokalypsy, akorát místo zombies jsou tam zlí dvojníci. Nepochopil jsem to, protože to reálně žádnej smysl ani nedává, ale bavil jsem se náramně.... palec hore za tuhle geniální scénu, finále v backrooms a song Les Fleurs v závěru. ()
70 minut divácky protrpěných, doslova protrpěných, se vším negativním, co tohle slovo přináší. A přitom to začalo tak slibně, první tříčtvrtěhodina se mi líbila dost, nepostrádá tajemství, Peele si tam vystačí s málem, šikovně pracuje s náznaky. Ale pak Lupita v červeném otevře hubu, začne sípat jak tuberák, právě propuštěný po operaci z ORL a VŠECHNO dobré JDE DO PRDELE!! Před 56 lety nás Hitchcock napadl s ptáky a bylo to fajn. Dnes na nás podnikají invazi Peelovy figurky v červeném pyžamu, pitvoří se u toho jak Pepa Náhlovský a má to být strašidelné. Nic tu nedává smysl, všechno se hraje jen na efekt a to hraní je jak s amatéry z oblastního přeboru. Jedno je jisté – kdyby za zády neměl Peele předchozí finanční sukces a dnes tak všemocný, politicky korektní black empowerement, tak ho po předprojekci tohoto dílka studioví pohlaváří pošlou do hajzlu a už si ani neškrtne. Nevím, na co si Peele hraje, ale pro mne je jeho film dokladem velké autorské sebestřednosti, toho, čemu kritik Andrej Stankovič říkal "geniálničení". Neomylný tvůrce hrne do díla, co se mu v hlavě zrodí, nechť divák žasne. Nedává to smysl? Pak je to určitě podobenství. Nudí to? Určitě v tom bude nějaké poselství. ()
Bezesporu talentovaný Jordan Peele neponechal nic náhodě a vytvořil ambicióznější pokračování Uteč, které se (minimálně ze zámořských pozic) velmi těžko strhává. Černošská rodina se silnou hlavní hrdinkou plus třídní sociální rovina navrch, kdyby to nestačilo – a není vlastně možné film odsoudit. Tím si Peele vytvořil výbornou pozici pro tepání do americké společnosti, čehož využívá naplno. Jeho alegorické zobrazení současných světových problémů je však natolik rozmáchlé a scenáristicky nevypiplané, až spoustu lidí rozhodně naštve a, co hůř, neuspokojí. Tepající hudba a atraktivní kamera využívající nápaditých průletů a pečlivých kompozic nenechají nikoho na pochybách, že technickou stránku si Peele pohlídal, a tak vizuál dokáže udržet pozornost i během těch několika těžko pochopitelných momentů, které jsou prostě absolutně nelogické – i když o přísnou realističnost tu jistě nešlo. Namísto toho nás Peele zavaluje dostatkem symboliky, dobře načasovaných zvratů a žánrového mixu, který ortodoxní fandy hororů ani tentokrát neuspokojí. Jakkoli tohle všechno ale zní podivně negativně, odcházel jsem spokojený, Peelovi fandím a podobně nestandardním produkcím dvojnásob. Ale v podstatě se nedá říct, nakolik vám zrovna tenhle kousek sedne a nakolik vás spíš naštve… ()
Galerie (50)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (21)
- Při natáčení na Santa Cruz Beach Boardwalk na všech atrakcích seděly figuríny a později tam byli hýbající se lidé doplněni skrze vizuální efekty. (hansel97)
- Pro hlas dvojnice Red se Lupita Nyong'o inspirovala hlasem Roberta F. Kennedyho Jr., který trpí spastickou dysfonií. (hansel97)
- Adelaide Wilson (Madison Curry) na pouti, dostane tričko s Michaelem Jacksonem, s motivem hudební videoklipu Thriller z roku 1983. Jason Wilson (Evan Alex) má zase tričko, odkazující na film Čelisti z roku 1975. (Yoshitsune)
Reklama