Režie:
Peter FarrellyKamera:
Sean PorterHudba:
Kris BowersHrají:
Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Sebastian Maniscalco, Dimiter D. Marinov, Mike Hatton, P.J. Byrne, Joe Cortese, Don Stark (více)Obsahy(2)
Bývalý vyhazovač a drobný podvodníček Tony „Pysk" Vallelonga (Viggo Mortensen) má mezi newyorskými Italy pověst chlápka, který dokáže vyřešit každou šlamastyku. Slavný černošský klavírista Dr. Don Shirley (držitel Oscara® Mahershala Ali) si ho proto najímá jako řidiče a bodyguarda na turné po divokých státech amerického Jihu 60. let. Tony je horkokrevný, ne moc vzdělaný, ale o to mazanější. Nade vše miluje svoji ženu (Linda Cardellini) a smažená kuřata. Dr. Don je jeho protikladem: kultivovaný génius jemných mravů a pevných zásad. Aby společně překonali nástrahy, musí si k sobě oba tvrdohlaví muži najít cestu skrz předsudky a humorné přešlapy. Originální komedie Zelená kniha získala získala tři Oscary včetně sošky pro Nejlepší film. Režisér Peter Farrelly (Blbý a blbější; Já, mé druhé já a Irena; Něco na té Mary je) se inspiroval příběhem skutečného přátelství a natočil jeden z nejdojemnějších i nejvtipnějších filmů roku 2018. (Aerofilms)
(více)Videa (5)
Recenze (924)
"Doktor mohl zůstat na Severu a nechat si líbat řiť na večírcích na Park Avenue za třikrát víc peněz." Noblesní černoch s bílým šoférem na jihu USA začátkem 60-tejch let 20-týho století, tak to je vyloženě žádost o průser. Já jsem se u toho nečekaně dobře bavil a ani jsem se příliš necítil provinile za to, že jsem bílej. Byla to prostě konfrontace génia s buranem, přičemž oba měli svý silný i slabý stránky. To bylo fajn. A ty scény se záchody a restauracemi jenom pro bílý byly prostě skvělý v tom, jak se bílí k černýmu chovali uctivě a přitom mu v souladu s tradicemi nakládali. Mně se to zkrátka líbilo, i když cítím, že jako pernamentně podezřelej z rasismu jsem trošku zklamal. ()
Neskutečně prostoduchá, plochá storka, kterou před mojí čirou nenávistí, jakou jsem cítil ke kreténské rasové čalamádě The Help, zachraňuje humor a fakt, že je to tak blbý a blbější, že to nemá čím urazit. Ty témata tolerance a přijetí sebe sama valně nedávají smysl, film se jako kovaný midcult všemu jen trochu problematickému vyhýbá obloukem (nebo se na to bezradně dívá jako doktor na pracující bratry a sestry), vždycky si najde způsob, jak před tím ujet. Kdybych si chtěl hrát na Žižeka, tak jsem viděl mimoděčnou tragédii o tom, jak dva lidi napomáhají vytvářet falešnou verzi sebe sama (domněle lepší, přitom totálně vylhanou pro oko toho, kdo se dívá). Farrellyho režie je asi stejně progresivní jako filtr, který používá jeho kameraman, ale jednu věc má bezmála geniální - obsazení. Ty dvě skopový hlavy jsou tak fajn a zrelaxovaný, že je těžký si to aspoň chvílema neužít. Většinu lidí dokážou opít smaženým kuřetem natolik, že si ani nevšimnou, jak dutej paskvil tohle zelený tentononc je. Po přečtení spalte. ()
Rasismus je špatný, áno. Navzdory všemu, co se ve filmu "děje", mi celek připadal absolutně uneventful, pojmenovávám takto pro nemožnost najít adekvátní české slovo. Celý film plyne v jedné úrovni, nikde jsem se nedojala, nikde jsem se nezhrozila, nikde jsem nezadržela dech, nikde jsem nebyla ohromena silou hudby a vždycky jsem dokázala odhadnout, co se stane v další scéně a jak to všechno dopadne. Asi třikrát jsem se mírně zasmála, ale to je tak všechno. Jako příklad toho, jak strašně nemoderní, neosobitý a zbytečný mi film přišel bych uvedla scénku s pojídáním hot dogů. Jakože ano, teoreticky chápu, proč tam je, má pomoci představit a načrtnout Tonyho charakter a nastolit lehce zábavný tón filmu, ale je to natočeno nudně a bezkrevně a žádná další scéna ve zbytku filmu se k tomu neodkazuje. Kdyby tam nebyla, film bude úplně stejný, a reálně je tam nejspíš jenom proto, že Nick Vallelonga ji tam se zatlačením slzy přidal jako jednu ze svých vzpomínek na tátu. A kdybych si tady v profilu filmu nepřečetla, že se jedná o komedii, tak bych to sama asi nepoznala. (Viggovo pitvoření mě nechalo chladnou, Mahershala mi přišel zajímavější.) ()
Komediálně laděné road movie historií rasové segregace v USA. Etnicky obrácení francouzští Nedotknutelní, jemně aktivistický film z amerického jihu 60. let a v tomto kontextu zcela pochopitelný Oskar... Mimochodem zdaleka nejpovedenější film režiséra Farrellyho, který dosud se svým bratrem točil jen samé přiblblé béčkové komedie... ()
║Rozpočet $23miliónov║Tržby USA $70,531,786 ║Tržby Celosvetovo $144,930,049▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA ║ Tržby za predaj DVD v USA ║ No ako na film roka troška prehnaný úsudok akademikov, však skoro ako vždy. Ale zas snaha o vážnu réžiu skoro zabudnutého Petera Farrellyho sa nedá uprieť. Ústredný herci to tu pekne utiahnú, občas to trocha aj rozhýbu, hlavne Viggo vedie. Čakal som ale lepšie umiestnenie odľahčených scén alebo lepšie povedané ich údernosť. /70%/ ()
Galerie (44)
Zajímavosti (15)
- Tony „Lip (Pysk)“ Vallelonga (Viggo Mortensen) díky svým kontaktům z klubu Copacabana dostal nabídky na malé filmové role. Objevil se tak ve snímcích Kmotr (1972), Zuřící býk (1980), nebo coby mafiánský boss v seriálu Rodina Sopránů (od r. 1999). (DerfelCadarn)
- Tony Vallelonga (Viggo Mortensen) a Don Shirley (Mahershala Ali) zemřeli v roce 2013: Tony 4. ledna, Don 6. dubna. (Varan)
- Intervence Roberta Kennedyho ve vězení se odehrála krátce před atentátem na jeho bratra, prezidenta Johna F. Kennedyho. Don Shirley (Mahershala Ali) pak přerušil turné, aby se mohl účastnit pohřbu. (DerfelCadarn)
Reklama