Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Viktor RůžičkaHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Evelyna Steimarová, Vlastimil Brodský, Miloš Kopecký, Rudolf Hrušínský, Augustín Kubán, Jan Hartl, Jaroslava Kretschmerová (více)Obsahy(1)
Karpatia, Vyšné Vlkodlaky: Hrabě Teleke z Tölökö se svým věrným sluhou Ignácem narazí při svém putování na polomrtvého lesního adjunkta Vilju, který se snažil odhalit tajemství podivného Čertova hradu, na němž prý straší. Hrabě zjistí, že rozpadající se hrad je sídlem zloducha barona Gorce, jež ke svým zločinným záměrům využívá fantastických vynálezů šíleného vědce Orfanika a tuší, že Gorc ve svých zříceninách skrývá jeho snoubenku, operní pěvkyni Salsu. (Bontonfilm)
(více)Recenze (586)
Po dlouhá léta šlo o film, který mi příliš neseděl, i když jsem uznával jeho příbuznost s Adélou. Ale zatímco některé typy filmů s přibývajícími léty ztrácejí, u tajemného hradu tomu byli přesně naopak..Na rozdíl od Karla Zemana si Brdečka s Lipským z nebohého klasika utahují, jak to jen jde, stejně tak jako z z pyšného odkazu 19. století coby vítězství rozumu a techniky. Na mém pohledu na snímek se výrazně podepsala výtvarná stránka filmu, pro kterou znamenal Jan Švankmajer totéž , ne-li víc, co Giger pro Vetřelce. Řada úsměvných hlášek z pera pana Brdečka a nádherné přehrávání pánů Kopeckého a Hrušínského. Celkový dojem 90 %. ()
Chm.... lámu si obě hemisféry, co bych tak sepsal originálního.... něco, co na ČSFD ještě nezanělo, cos trefného a úderného.... Aha! Takové filmy se dnes již netočí, bohužel! A je to. Kromě bezva nápadu, super režie, ňuňu klapky a fifi castingu (nebo cateringu, si to furt pletu) se ještě ke všemu jedná o hami film. Papa. ()
Kde jsou ty časy, kdy se točily tak skvělé komedie. A tahle geniálně ujetá parodie a současně svérázná pocta verneovkám neztratila ani po letech nic ze svých kvalit. Je zábavná, svižná a bez jediného hluchého místa. Poskládaná ze scén a obrazů, které jsou jeden lepší než druhý, promyšlená do posledního detailu a skvěle vygradovaná do geniálně ujetého finále, ve kterém nechybí ani smrt basou. Podívaná narvaná bizarními vynálezy z dílny osobitého Jana Švankmajera, brilantními dialogy a skvělými hláškami, kterým dodávají nezapomenutelnost jiskřivé herecké výkony všech zúčastněných. Od Dočolomanského, Kopeckého, Hrušínského a Hartla až po epizodní role jadrných vesničanů. Tož karbonizujte koksohydráty, termujte nukleáry, akcelerujte moderáty, ohřejte mi párek a až řeknu krleš, vezmem to šturmem. ()
Ten Michal Dočolomanský měl vůbec pech. V obou jeho filmech ve spolupráci s Lipským a Brdečkou ho předabovali, tady navíc i přezpívali, což ale bylo logičtější. Inu, vědeckotechnická revoluce není žádná idylka. Naštěstí od lidí bez plnovousu i s ním lze očekávat mnoho, a to mnoho je tenhle film. Když jsem byl malý, tak to na mě působilo i jako horor. Čili pobaví se i děcko. Tedy i já. Jenom ta árie zní člověku v hlavě ještě dlouho... Stejně Vernea nejlépe zfilmovali u nás, nemůžu si pomoct. ()
Tajomstvo mi pripadá, ako keby bolo spočiatku zamýšlané ako pokračovanie Adely. Výtvarná štylizácia, herci a Lipský. Tak nakoniec je to úplne iný film, ale kvalitatívne zaostáva iba minimálne. Vlastne nemám príliš čo vyčítať, len že je tu na mňa tej bizarnosti už trochu moc a nie je to až tak treskute vtipné a hláškoidné, ako iné klasiky našej komédie. Asi to ani nebolo zámerom tvorcov. ()
Galerie (29)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (27)
- Ústredná melódia, ktorá vo filme niekoľkokrát zaznie, pochádza z opery „Hoffmannove poviedky“ od Jacquesa Offenbacha. Vo filme je použitá aj populárna melódia z tejto opery „Barkarola (Barcarolle)“. (Babulik)
- Kontrabas, který Orfanik (Rudolf Hrušínský) zabodne do Zutra (Augustín Kubáň), mění v jednotlivých záběrech svou polohu. Lze si také všimnout, že se nástroj při probodnutí nepřirozeně prohne. (Duoscop)
- V 53. minutě filmu můžeme na Orfanikově (Rudolf Hrušínský) stolku vidět velké množství verneovek. (Anglicankaaa)
Reklama