Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Rudolf Hrušínský, Miloš Kopecký, Václav Lohniský, Ladislav Pešek, Naďa Konvalinková, Květa Fialová, Martin Růžek, Olga Schoberová (více)Obsahy(1)
Po čtrnácti letech se sešli režisér Oldřich Lipský a scenárista Jiří Brdečka – tvůrci slavného Limonádového Joea – opět k realizaci další výtečné parodie, tentokrát na rodokapsové příběhy neohrožených hrdinů. V komedii Adéla ještě nevečeřela je tímto hrdinou slavný detektiv Nick Carter, kterého do Prahy pozval policejní komisař Ledvina, aby mu pomohl vyřešit záhadný zločin – zmizení psa hraběnky Thunové. Carter brzy zjistí, že jeho protivníkem je jeho věčný rival, ďábelský botanik, zločinec mezinárodní pověsti hrabě von Kratzmar. Musí se samozřejmě vyrovnat s řadou nebezpečných a důmyslných léček, překonávat „nepřekonatelné“, což slavnému hrdinovi, který je nepřemožitelný, neprůstřelný, nebojácný a neohrožený, nedělá žádné zvláštní potíže. Nevadí mu ani nové, neznámé prostředí, protože jeho společníkem a průvodcem je bodrý komisař Ledvina, který ho neopomene protáhnout pražskými hospůdkami… V komedii, která získala řadu ocenění u nás i v zahraničí, se zaskvěla dlouhá řada výborných herců. V roli velkého detektiva to byl neodolatelný Michal Dočolomanský, jeho českého kolegu hrál Rudolf Hrušínský, role zlosyna byla nezapomenutelnou kreací Miloše Kopeckého. Kostýmy jsou dílem Theodora Pištěka a na animované části filmu se podílel Jan Švankmajer. K úspěchu filmu přispěla i výborná kamera Jaroslava Kučery, který skvěle zachytil půvaby a atmosféru secesní Prahy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (593)
Nechápu jak se mi tento film může líbit stále dokola. Je v něm nějaké neznámé kouzlo. Z každého záběru jde vůně zvláštní doby. Lehce smíchaná 20-30.léta a lehký postupný zásah "moderní" techniky. Geniální herci své doby Rudolf Hrušinský, Miloš Kopecký, Naďa Konvalinková a další .... Celé pod taktovkou Mistra mistrů Oldřicha Lipského. Úžasné dílo!! ()
Jedna z najlepších československých komédií upúta hlavne svojskou výtvarnou stánkou ( pasáže s kvetinou ako od Švankmajera) a krásnou výpravou. Film sa odohráva v starej Prahe a dosť si ju užijeme. Najmä Ledvinov výber kultúrnych pamiatok má niečo do seba:) Možno to chcelo celú sériu filmov, v závere tvorci ukázali niečo, čo dnes možno vídavať v amerických blokbasteroch (predloha dvojky). ()
Tento film je rozšafnou bliznou v tehdejší české uniformované zahrádce. Pár pěkných kvítků tehdejší české filmové produkce se sešlo, aby nás oblažilo květenou vskutku nevídanou. Stvoly a barvité listí se rozpíná všemi směry, kroutí se nad rozježenou hlavou páně Kopeckého, příslib sladkého nektaru se zrcadlí v půvabných tvářích Dočolomanského, Schoberové a kukadlovité Konvalinkové a libá vůně, nikoliv lučního kvítí, ale čerstvě natočené dvanáctky a vydatných klobás se rozhostí místností pokaždé, když se v hledáčku kamery objeví bodrý hospodář Hrušínský. Vskutku libí to pohled na tuto prapodivnou a různodivou vegetaci, kterou jsou po hříchu vinni především zahradníci Lipský, Brdečka a Švankmajer. Netřeba připomínat, že pánové se chopili díla s takovou činorodostí a nápaditostí, že i dnes jsou plody tohoto úsilí vydatné i chutné. ()
Jedna z nejlepších českých komedií, vlastně parodií. Začátek vystřižený jako z němé grotesky. Vlastně všechno je zde mistrovské. Výborní herci v čele s Michalem Dočolomanským, skvělá hudba Luboše Fišera, která dotvářela atmosféru, a naprosto famózní dílo Jana Švankmajera, který se při tvorbě masožravé Adély doslova vyřádil. A k tomu fůra nápadů skvělého režiséra Oldřicha Lipského. Nezapomínejme však na původního autora Jiřího Brdečku. Když si tohle všechno dáme dohromady, vznikne film, který baví diváky již několik generací. A divák si opět musí povzdychnout: Natočíme ještě dnes něco takového, jako byla Adéla? ()
Prvky pojetí humoru, obsaženého už v Limonádníkovi - LIMONÁDOVÉM JOEOVI - , najdeme i v této pozoruhodné kreaci nedoceňovaného českého režiséra. Přenesení jedné z dominantních postav klasické detektivky do pozdně habsburskolotrinské Prahy s nádhernými, až komiksovými obrázky idylických padouchů a naopak dojemně plakátových kladných postav zakládá napětí, které je zdrojem stoupajícího neutuchajícího humoru, nezřídka přecházejícího do netajeného veselí. Kvalita řádícího trojlístku Dočolomanský-Hrušínský-Kopecký je mimo diskusi. Neméně klasické jsou ovšem věty o vrkočích, pronášené Konvalinkovou, nebo rozverná rozmlsanost stále při chuti se nacházející floroAdély. Dobrých komedií není nikdy dost. Zvlášť, mají-li špičkovou úroveň. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (48)
- V momente, keď Nick Carter (Michal Dočolomanský) prichádza vlakom na Pražské hlavní nádraží, je v pozadí na treťom nástupišti vidieť súpravu z doby moderných vozňov, zo 70. rokov. (mikinko51)
- Film se natáčel v Praze a na Konopišti. (M.B)
- Rudolf Hrušínský (Ledvina) pobíral za každý natáčecí den 700 korun československých (v první polovině 70. let 20. století to byl balík) často za to, že na place pojídal buřty, pil pivo a někdy i usínal. (pursulus)
Reklama