Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Rudolf Hrušínský, Miloš Kopecký, Václav Lohniský, Ladislav Pešek, Naďa Konvalinková, Květa Fialová, Martin Růžek, Olga Schoberová (více)Obsahy(1)
Po čtrnácti letech se sešli režisér Oldřich Lipský a scenárista Jiří Brdečka – tvůrci slavného Limonádového Joea – opět k realizaci další výtečné parodie, tentokrát na rodokapsové příběhy neohrožených hrdinů. V komedii Adéla ještě nevečeřela je tímto hrdinou slavný detektiv Nick Carter, kterého do Prahy pozval policejní komisař Ledvina, aby mu pomohl vyřešit záhadný zločin – zmizení psa hraběnky Thunové. Carter brzy zjistí, že jeho protivníkem je jeho věčný rival, ďábelský botanik, zločinec mezinárodní pověsti hrabě von Kratzmar. Musí se samozřejmě vyrovnat s řadou nebezpečných a důmyslných léček, překonávat „nepřekonatelné“, což slavnému hrdinovi, který je nepřemožitelný, neprůstřelný, nebojácný a neohrožený, nedělá žádné zvláštní potíže. Nevadí mu ani nové, neznámé prostředí, protože jeho společníkem a průvodcem je bodrý komisař Ledvina, který ho neopomene protáhnout pražskými hospůdkami… V komedii, která získala řadu ocenění u nás i v zahraničí, se zaskvěla dlouhá řada výborných herců. V roli velkého detektiva to byl neodolatelný Michal Dočolomanský, jeho českého kolegu hrál Rudolf Hrušínský, role zlosyna byla nezapomenutelnou kreací Miloše Kopeckého. Kostýmy jsou dílem Theodora Pištěka a na animované části filmu se podílel Jan Švankmajer. K úspěchu filmu přispěla i výborná kamera Jaroslava Kučery, který skvěle zachytil půvaby a atmosféru secesní Prahy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (593)
K tomu nejlepšímu, co česká kinematografie vyprodukovala, patří trojice parodií velezkušeného režiséra Oldřicha Lipského a scénáristy Jiřího Brdečky. Vedle Limonádového Joa (parodie na westerny), Tajemství hradu v Karpatech (parodie na románový svět Julese Vernea) vznikla jako druhá v pořadí právě Adéla ještě nevečeřela, parodie na levné ,,šestákové" detektivní romány. Spolu se stylizací zrychleného světa němé grotesky, plné gagů a situačního humoru, se ústředním leitmotivem a hlavní estetickou složkou filmu stává dokonalé napodobení dějových klišé brakových detektivek i přidružených pokleslých žánrů (červenou knihovnu například paroduje osudové vzplanutí Nicka ,,Ledviny" Cartera a slečny Květušky Bočkové). Specifickou složkou humoru je humor jazykový - usazení celého filmu do 19. století, doby národního obrození, a s tím spojené použití některých příznakových slov a spojení je nosným pilířem filmu - např. puristické tendence (Nick Carter díky své příručce Česky snadno a rychle hovoří o lučbě a silozpytu...), použití příznakové fráze v běžné řeči (,,Ach, jak jsem rozvrkočena..." ,,Perfidní čmuchale!"), zaměňování slov na základě podobnosti (,,babočka jenerál, dědečku...") atd. K tomu, že film nezestárl, přispěly nemalou měrou také geniální animace a trikové postupy Jana Švankmajera, stejně jako nebývalá výpravnost celého snímku. Stejně tak architektonické a především výtvarné usazení do uměleckého slohu secese. Pro filmové tvůrce, co se týče kostýmů, komparzistů atd., byla 70. a 80. léta 20. století doslova zlatými časy - po ideové stránce tomu bylo samozřejmě naopak. Přesto parodovat ,,západní" pokleslé žánry bylo dovoleno a bavit lid dokonce žádoucí. Vzniklo tak skutečně nadčasové dílo, které baví diváky již několikáté generace. Film, který nezestárl. Výjimečný film... ()
"Vždy ve střehu." Nick Carter by měl znovu vyrazit do Prahy - samozřejmě do tý ve Vídni. Tentokrát se sice neztratila žádná doga, ale někdo nám vysává státní rozpočet. Vsadím klidně dar přítele Rentgena, že kdyby měl Carter k dispozici komisaře Ledvinu, všechny pražský výčepy, babočku minerála, létající bicykl a kdyby se vyvaroval nadměrný konzumace pampeliškového vína, tak by nepřizpůsobiví občané brzy museli do práce a politici do pruhovanýho. Nicku, vrať se, Evropu rozkládají olomoucký syrečky a má bránice tě potřebuje. ()
Prvky pojetí humoru, obsaženého už v Limonádníkovi - LIMONÁDOVÉM JOEOVI - , najdeme i v této pozoruhodné kreaci nedoceňovaného českého režiséra. Přenesení jedné z dominantních postav klasické detektivky do pozdně habsburskolotrinské Prahy s nádhernými, až komiksovými obrázky idylických padouchů a naopak dojemně plakátových kladných postav zakládá napětí, které je zdrojem stoupajícího neutuchajícího humoru, nezřídka přecházejícího do netajeného veselí. Kvalita řádícího trojlístku Dočolomanský-Hrušínský-Kopecký je mimo diskusi. Neméně klasické jsou ovšem věty o vrkočích, pronášené Konvalinkovou, nebo rozverná rozmlsanost stále při chuti se nacházející floroAdély. Dobrých komedií není nikdy dost. Zvlášť, mají-li špičkovou úroveň. ()
No nějaká super paráda to tedy nebyla. Vlastně to byla docela nuda. Vtipné zde byly snad pouze vynálezy od přátel Nicka Cartera. A možná ještě Rudolf Hrušínský, který nikdy neměl plný žaludek. Navíc trpím docela silnou averzí vůči Švankmajerovým ,,trikům". Podle zdejších chvalozpěvů jsem si troufl očekávat skutečně hodně. O to větší je teď zklamání. V tom filmu se vlastně nic moc ani neděje. Dávám slabé 2*. Upřímně si myslím, že na vyšší hodnocení film nemá a spousta uživatelů jsou lháři. ()
„Fuj! Co to je?“ - „Olomoucké syrečky, řádně vodležený.“ Není se co divit, že úředníci EU tak dlouho odmítali přidělit tvarůžkům ochrannou známku - báli se rozkladu.. Nick Carter, americký detektiv z šestákových románů, jenž je zahrnut dary svých přátel z vědeckých kruhů a šetří lesy psaním si poznámek na škrobený rukáv, stojí před jednou z největších výzev své kariéry a tím nemyslím fyzicky náročnou Tour de pražské výčepy.. Neprimitivní a účinná klasika české parodie zaštítěná trumfovými esy (Brdečka, Lipský, Pištěk, Švankmajer), okysličená spoustou zlidovělých hlášek a držící zajímavý paradox, že Američana zde hraje Slovák mluvící česky hlasem Němce (Františka). Osobně si však myslím, že bez toho českého policejního komisaře (teď si zrovna nemohu vzpomenout na jeho jméno), co se v průběhu filmu neustále něčím láduje jak B.Pitt v Ocean´s Eleven, by nebyla Adéla tak krásně profiltrována od škodlivin filmového metabolismu.. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (48)
- Ústřední trio Michal Dočolomanský (Nick Carter), Rudolf Hrušínský (Josef Ledvina) a Miloš Kopecký (Rupert von Kratzmar) se o čtyři roky později sešlo v další skvělé komedii Tajemství hradu v Karpatech. Hrušínský ovšem v roli geniálního šíleného vynálezce Orfanika přešel na stranu zločinu. (Robbi)
- Ve scéně dialogu mezi Ledvinou (Rudolf Hrušínský) a Nickem Carterem (Michal Dočolomanský) v restauraci nad Prahou je za nimi vidět Pražský hrad a katedrála sv. Víta. Ta ale byla dostavěna do současné podoby až v roce 1929. (Chegi)
- Ukolébavku nazvanou „Princi můj malinký, spi!“, kterou zpívá hraběnka Thunová (Květa Fialová) propůjčeným hlasem operní pěvkyně Milady Šubrtové, nesložil Wolfgang A. Mozart, jak je nám ve filmu mylně tvrzeno, ale Bernhard Flies. (cariada)
Reklama