Režie:
Sergio LeoneHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Clint Eastwood, Marianne Koch, Gian Maria Volonté, Wolfgang Lukschy, Sieghardt Rupp, Josef Egger, Antonio Prieto, José Calvo, Margarita Lozano (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Když se dva hádají, třetí se směje. Clint Eastwood v hlavní roli filmu, který napsal pravidla spaghetti westernu. Prach, vítr, žhavé slunce Nového Mexika. Do města rozděleného válkou dvou klanů přichází cizinec. Je klidný a mlčenlivý, z nebezpečí hrozícího ze všech stran si nic nedělá. Brzy rozehraje riskantní plán: nabídne své služby oběma soupeřícím rodinám s cílem využít jejich nepřátelství ve svůj prospěch... První výprava režiséra Sergia Leoneho na westernovou půdu předznamenala zrod legendy. Leone čerpal ze snímku Tělesná stráž (Jodžimbo) Akiry Kurosawy, ve kterém je záhadným hrdinou bezejmenný samuraj bez pána. V rozhovorech se však přihlásil i ke klasičtějším inspiračním zdrojům (byla mezi nimi také Goldoniho hra Sluha dvou pánů). Hlavní postava redefinuje obvyklý typ kladného westernového hrdiny – z ulízaného džentlmena typu Limonádový Joe se protagonistou náhle stává cynický, osamělý pistolník, jehož motivací není ani tak dobro, jako spíš vidina výdělku. Clint Eastwood vytvořil v této postavě novou ikonu – drsňáka s kamennou tváří a dokonalou muškou, který otevírá ústa, jen aby vypustil lakonickou hlášku (režisér o Eastwoodovi prohlásil, že má dvě herecké polohy – s kloboukem a bez). Dobrodružnou pouť neproniknutelného pistolníka doprovází hudba Ennia Morriconeho, pro kterého se spolupráce s Leonem stala výtahem ke slávě. Nejslavnější hudební motiv z Pro hrst dolarů později použil i Quentin Tarantino v Kill Bill 2. Snímek Pro hrst dolarů vznikl v roce 1964 a byl vzápětí následován snímky Pro pár dolarů navíc (1965) a Hodný, zlý a ošklivý (1966). „Dolarová trilogie" se stala milníkem žánru a stylistickým vzorem všech příštích spaghetti westernů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (596)
Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Vynikající italská Leoneho režie s krásnými Morriconeho mexickými hudebními motivy uvedla mezi herecké hvězdy amerického drsňáka Clinta Eastwooda ve westernovém remaku o tři roky staršího japonského Kurosawova samurajského snímku Yojimbo. Po Toshirô Mifunovi (a před Bruce Willisem v pozdějším "gangsterském" remaku Yojimba - Poslední zůstává) přichází i Clint Eastwood do městečka ovládaného dvěma bandami a hraje to za peníze a později kvůli krásné dívce na obě strany. Zde se zrodily základy pro nejlepší Leoneho a tím i světové westerny, zde se zrodil první kvalitní spaghetti western. Trailer: http://www.sms.cz/film/pro_hrst_dolaru_pro_par_dolaru/ukazka ()
Díky Bohu za tak výjimečnou konstelaci hvězd a za spolupráci celého vesmíru, jenž umožnil roku 1928 zrození někoho tak výjimečného jako je Ennio Morricone. Každý snímek, který je obdařen hudebním doprovodem tohoto génia, se nadosmrti řadí k zářivým hvězdám filmového nebe. Zážitek je umocněn o to víc, pokud se režisérské židle chopí další talentovaný a velice schopný člověk. Luxusní dortík olemovaný hereckými třešinkami pak časem na své kvalitě a chuti neztrácí, ale naopak stále jen přidává. ()
"Když potká muž s pětačtyřicítkou muže s puškou, tak je ten s pistolí mrtvej." Tak praví starý mexický přísloví, ale rychlostřelec Joe se evidentně chce stát výjimkou potvrzující pravidlo. Mě tedy bavilo Joeovo balancování na tenký hraně mezi dvěma znepřátelenejma klanama, vracení unesený krásky k rodině i pravidelný dodávky klientů, kterými zajišťoval prosperitu pohřební službě. A já se přiznám, že kdyby se proti mě postavil Joe se svým tvrďáckým výrazem, a někde v dáli by začala hrát Morriconeho hudba, tak bych chtěl bejt vyzbrojenej minimálně tankem, abych uhrál alespoň remízu. ()
výbornej film, který je jeden z prvních westernů, kde z kladného hrdiny udělají málomluvného tvrďáka s rychlou muškou a tvrdýmí pěstmi a tím nastolili trend, který přetrvává až do dnes. Je sice první, ale to neznamená, že je nejlepší, na muj vkus je tam malo přestřelek s Clintem Eastwoodem a má to troch slabší děj, ale jinak se to určitě řadí mezi top 10 nejleších westernů ()
Uživ. Renton tento komentář napsal "za mě". Byť nejsem nějakým extra příznivcem žánru western, dal jsem si také tu "námahu", doplnil si filmové vzdělání a šel do této Leoneo trilogie. A výsledek? Stále NEOCHVĚJNĚ (v mé osobní Leoneo TOPCE) vede ONCE UPON A TIME IN THE WEST a hrdě třást pravicí si může s ONCE UPON A TIME IN AMERICA. Potom "dlouho nic"... The Good, the Bad and the Ugly a za těmito 3 snímky "povlávají" Pro pár dolarů navíc a s odstupem Pro hrst dolarů. POZOR, aby nedošlo k mýlce, co by za tyto "povlávající snímky" dalo 80% všech režisérů. Přesto Once upon a time in the west je pouze jeden (resp. dva - America). Uživ. DaViD´82 píše, že Leone se zde teprve "rozehříval". Já souhlasím a dodávám, že i mistr Ennio Morricone. p.s. jestli se dá napsat o nějakém režisérovi, že to byl MISTR KONCU, potom to byl jednoznačně Leone. Nejinak je tomu i zde a právě samotný konec to u mě vytáhl na konečných 80% ()
Galerie (145)
Zajímavosti (69)
- Leone uvažoval o obsadení postavy Ramóna Roja Jamesom Coburnom, no zišlo z toho, keďže herec požadoval 25 tisíc dolárov. Napriek obavám produkcie vsadil Leone na dovtedy prevažne divadelného herca Giana Mariu Volontého. (Biopler)
- V době natáčení už bylo v Itálii vyprodukováno 25 "spaghetti westernů". Mezinárodního ohlasu se však dočkal až tento. (džanik)
- Pre Leoneho znamenal film finančný prepadák, pretože musel platiť advokátov v súdnom procese s produkčnou spoločnosťou Jolly. Tá nakoniec previedla prostriedky na inú spoločnosť a hoci Leone na súde vyhral, peniaze nikdy nevidel. S oboma produkčnými spoločnosťami sa stretol a povedal im, že s nimi už nikdy pracovať nebude: “Keď som im to povedal, tak mi okamžite napadol názov filmu – Pre pár dolárov naviac. Samozrejme, že som vtedy nemal ani čiarku scenára, vedel som iba, že chcem, aby vo filme znovu hrali Clint Eastwood a Gian Maria Volonté.” (Biopler)
Reklama