Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Děj se točí okolo roznašeče pizzy Mookieho (Spike Lee), který si v převážně černošské čtvrti paradoxně našel práci u Italoameričana Sala (Danny Aiello). Celkem poklidný průběh všedních letních dní plný pohodové muziky a nezávazného klábosení začne zprvu sotva postřehnutelně, postupně však stále patrněji, narušovat jeden ze Salových synků - rasistický Pino (John Turturo). Vše neodvratně směřuje k nepříjemnému střetu dvou odlišných kultur. (Matty)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (185)

F.man 

všechny recenze uživatele

Strašně bohatý film na postavy, scény, humor ale zároveč také na pořádné zamyšlení. Spiku Lee se na 120 minutách podařilo vytvořit živý organismus černošké čtvrti na počátku devadesátých let, kde není jednoduché být na jedné či druhé "strasně". Klobouk dolů před režisérovým nadhledem, který a priori nehodnotí a neřiká, kdo je kladný a kdo záporný hrdina, ale ukazuje jednotlivé motivace konkrétních postav a nechává čistě na divákovi co si z toho vezme. A to je v podstatě to nejdůležitější, protože obě strany mají v vlastně pravdu a pokud nejsou schopni dělat kompromisi a problémy řeší extrémně, dopadá to vždy tak, jak to nakonec dopadne i tady. Skvělý film. Stay Black. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Nádherně vizuálně opojné, doslova i přeneseně barevné, formálně kulišácky vtipné, ospale se sbírající drama, které nenápadně klíčí z drobných náznaků uprostřed nevinných žertů a uličnického handrkování, a kulminuje spolu se stoupajícím žárem letního dne, který zatemňuje soudnost a brání klidnému uvažování a vychladnutí stejně jako příliš hlasitá muzika nebo bezprostřední prožitek bezpráví, v horečce jedné noci, kdy vyvře pravda o nespojitelnosti vody a oleje, přinejmenším v systému, který nadržuje bílým, aniž by to bílí potřebovali změnit stejně silně jako jejich černí spoluobčané. Když dojde k potyčce a policejnímu násilí, odnese to vždycky černý bratr, nikdy bílý. A co se na povrchu zdánlivě spojovalo, v hloubce se zase dokonale propastně oddělí, byť noční rozvášnění je vystřídáno všestranně sdílenou ranní lítostí a únavou. ***  Snímek ilustrativně (ale nikoli plakátově) osciluje mezi dvěma možnými pohledy na násilí, jak je prezentovaly dvě nejvýraznější osobností afroamerického hnutí za občanská práva, M-m-m-mmartin a M-m-m-m-mmalcolm: 1) Násilí je nepraktickou a nemorální cestou k řešení rasové nerovnosti. Plodí jen další násilí, hledá způsoby, jak protivníka ponížit, místo snahy získat si jeho porozumění; místo lásky plodí nenávist, místo dialogu monolog. Zanechává v zúčastněných jen hořkost a surovost. -- Martin Luther King, jr. A 2) Jestliže špatní lidé drží v aktuálním systému všechnu moc a brání druhým v dosažení věcí, které potřebují k životu, mají tito druzí právo učinit, co je nezbytné, aby taková nerovná situace skončila, což sice není obhajoba násilí, zároveň však lze vyjádřit souhlas s tím, aby ho bylo použito v sebeobraně - pak to ani není násilí, jako spíše zdravý rozum. -- Malcolm X *** Ale i když film rozpracovává vážné téma, není ani trochu patetický, nadšení v nás při sledování budilo místy podmanivé a místy rozpustilé formální zpracování s vtipnými úniky mimo film, kdy třeba ne/herci vypadávají z rolí a navzájem se rozesmívají, nebo scéna dialogu začíná o vteřinu dřív, když ještě herci opření o stěnu čekají na pokyn, než se rozejdou, apod. Fantastická je vizuální práce s celou paletou sytých barev a s leskem "černé" kůže, která je pro všechny barvy na škále skvělým nosným podkladem, na rozdíl od "bílé". Neopakovatelně skvělá je celá nakažlivá atmosféra filmu, která dojíždí ještě celé hodiny a dny. *** Parádním soukromým objevem pro nás bylo, že postavu toho kluka, co zorganizuje bojkot Salovy pizzerie a vypadá jako mladý Gándhí z alternativního vesmíru, hraje Giancarlo Espozito, stejný herec, ze kterého se později stane v Breaking Bad ten chladný a elegantní majitel drogového impéria a řetězce podniků se smaženými kuřaty. Nebo že v roli bílého zrzouna, co se "narodil v Brooklynu", se mihne John Savage, představitel Clauda Bukowskiho, hlavní postavy z Vlasů. O bláznivém výkonu Spikea Lee, který si vedle režie a scénáře střihne i roli hlavního hrdiny, raději nemluvě. *** Promítání v B12. *~ ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Po zhliadnutí musím okamžite opraviť svoj rebríček TOP10 filmov, pretože tento film ma neskutočne prekvapil, dojal a prinútil aj rozmýšlať. Nechápem, prečo sa filmy podobných kvalít ku nám nedostanú. Neskutočne skutočná analýza rasistickej otázky, čo sa týka vzájomnej úcty a rešpektu v Amerike, no Lee tu jednoznačne pripisuje spravodlivosť a rešpekt "svojim". Film od začiatku presne a pravdivo vykresľuje jednotlivé typy postáv až skončí veľkolepým vyvrcholením. Leemu sa o sľubnejšom štarte svojej kariéry mohlo len snívať. 100%. ()

C0r0ner 

všechny recenze uživatele

Vedro, Amerika, nenávist vřící pod povrchem. Spike Lee ukázal americkou společnost v dost drsném světle, kde si člověk nejdřív nevšimne ničeho špatného, ale s přibývajícím časem roste v divákovi znepokojení, které někde po půlce začne přerůstat do drsné atmosféry vrcholící brutálním závěrem. Zlatá Česká republika. 85% ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Je s podivem jak samozřejmě začínají fungovat mezi sebou postavy ve filmech starých třeba 30 a více let a jak moc jim to nejde v těch novodobých. Spike Lee dokázal svůj papiňák naplnit všemi možnými etniky a pak pomalu začal přitápět. Závěrečný brajgl byl nakonec jediným logickým vyvrcholením, kterému předcházela série menších nedorozumění. 80% ()

Galerie (53)

Zajímavosti (33)

  • Budova, kde se nachází Salvatoreho pizzerie, před natáčením ještě neexistovala. Byla postavena produkcí před natáčením a po natočení byla zase odstraněna. (CliffLee)
  • Scéna, kde spolu u stolu mluví Salvatore (Danny Aiello) a Pino (John Turturro), byla zčásti improvizací. Scéna podle scénáře končí, když se Smiley přiblíží k oknu, vše poté je jen improvizace. (CliffLee)
  • Danny Aiello byl za svou roli Salvatoreho nominován na Oscara pro nejlepšího herce ve vedlejší roli. (CliffLee)

Reklama

Reklama