Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (407)
Poznal to v té či oné míře prakticky každý - film má skvělé kritiky, festivalová uznání, nadšené komentáře fanoušků - a když ho konečně shlédnete, máte pocit, že jste obětí spiknutí a že to ostatní nemůžou myslet vážně. Nejsem sice typickým fanouškem romantických snímků, ale řadu z nich si přesto dokážu vychutnat. Rozum a cit k nim ale rozhodně řadit nemůžu. Problém není v hereckém obsazení, výkonech herců nebo v režijním pojetí a výpravě - ty jsou naopak vesměs vysoce profesionální. Problém je v samotné literární předloze. Přirovnávat tvorbu Jane Austenové k harlekýnkám je příliš laciné, její tvorba má přece jen vyšší ambice a výrazně lepší literární styl, nicméně její román je červená knihovna jako vyšitá, se vším negativním, co se na tenhle žánr váže. Dají se tam lehce vystopovat všechny používané typy, zápletky i nezbytný a lehce předvídatelný happyend. To všechno by se dalo ještě odpustit, kdyby autorka používala živý jazyk a své postavy zlidštila. Možná je problém zejména v kvalitě překladu a originál je přirozenější, ale z dialogů čišela umělost a šroubovanost, jaká se často nevidí, a postavy se blížily spíše svým karikaturám, takže jsem se ve chvílích horoucího vyznání kousal do rtů, abych smíchem neshodil dojemnost scény. Takhle se možná, ba pravděpodobně, lidé chovali na společenských dýcháncích a oficiálních příležitostech, ale v soukromí ani náhodou. Je to strašně nevěrohodné - celé to používání důsledně spisovného jazyka, velkých slov a myšlenek. Celkový dojem: 35 % za kostýmní velkolepě nasnímanou a zahranou nudu. ()
Tento film bol pre mňa jedna veľká nuda. mal som veľakrát nutkanie, aby som ho nedopozeral .... V prvom rade znova opakujem, že mám miernu antipatiu ku kostýmovým filmom , zobrazujúcim XIX. storočie. No v tejto dialógovej "divadelnej hre" ma neupútalo nič, akurát to, že casting bol výborný. Emma Thompson ako utiahnutá stará panna, Alan Rickman so svojou bolestínskou vizážou, Hugh Grant ako nesmelý a nevyrovnaný lámač sŕdc a uplakaná a láskou sklamaná Kate Winslet ... K tomu množstvo prázdnych dialógov, ukričaných vidieckých paničiek a nafúkaných veľkomestských buržujov .... ()
Britská smetánka v okouzlující romanci, kde i Alan Rickman je sentimentálním snílkem a kde je radost sledovat veselou Kate Winslet a rozumnou Emmu Thompson. Ang Lee je čaroděj, který se dokázal přizpůsobit britskému duchu vyprávění a vybral z jazyku Jane Austen potřebné pasáže. Díky absolutnímu happyendu se sice nedočkáme většího překvapení, ale na tom už nesejde. Sedněte si, užívejte, prožívejte a plačte dojetím. ()
Film natočený a zahraný s nádhernou lehkostí, zábavou, přesto plný citu a lásky. Narozdíl od spousty jiných filmů na podobné téma nenudí, každý si v něm může najít svojí oblíbenou postavu (u mě vítězí plukovník Alana Rickmana a také Emma Thompson - i když i většina ostatních má hodně do sebe). Navíc povedený scénář nepatří ani náhodou do červené knihovny (nemůžu srovnávat s předlohou, kterou jsem nečetla), příjemná je i ostatní stránka filmu - od kamery po hudbu... Prostě moc příjemná podívaná. ()
Ja ani neviem čo bolo na filme najlepšie, či perfektný scenár, podmanivá dobová atmosféra alebo skvelé herecké výkony, hlavne Alana Rickmana a Emmy Thompson. Vlastne to ani nie je dôležité, pretože spolu dohromady tieto tri zložky tvoria nádherný, očarujúci príbeh, plný túžob a ideálov. Keby nie tých občasných prehnaných citových výlevov a miestami až príliš strnulého chovania postáv, hlavne tej Grantovej, tak idem do plna. Nevadí, sú to len také malé chybičky krásy, snímok určite poteší každého nadšenca pre historické filmy s výbornou dobovou atmosférou. 85/100 ()
Galerie (74)
Zajímavosti (75)
- Počas natáčania filmu sa hral tenisový Wimbledon. Alan Rickman a Kate Winslet ako fanúšikovia spoločne sledovali zápasy v jeho prívese. (Arsenal83)
- Imelda Staunton a Hugh Laurie si v minulosti už zahrali manželský pár, a to vo filme Petrovi přátelé (1992). (Arsenal83)
Reklama