Reklama

Reklama

Domestik

  • Španělsko Domestik (více)
Trailer
Drama / Psychologický / Thriller
Česko / Slovensko, 2018, 117 min (Alternativní 115 min)

Obsahy(1)

Roman (Jiří Konvalinka) je vrcholový cyklista, který se zotavuje ze zranění pomocí náročného cvičení a přísné životosprávy. Aby zlepšil svůj výkon, spí dokonce v kyslíkovém stanu, který si nechal postavit v ložnici. To ale těžce nese jeho žena Šarlota (Tereza Hofová), která už dlouho touží po dítěti. S každou další nocí v kyslíkovém stanu se jejich vztah proměňuje. Podaří se jim v tomto klaustrofobním prostředí ještě znovu nadechnout? Minimalistická studie rozpadu těla a vztahu v debutu Adama Sedláka, který byl v roce 2015 oceněn Filmovou nadací prvním místem za nejlepší nerealizovaný scénář. (CinemArt)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (164)

hroubek 

všechny recenze uživatele

Tohle jsem opravdu nečekal. Hodně nepříjemně mě to vykolejilo, protože jsem dostal skvělý psychologický thriller, plný fyzických výkonu a velmi nepříjemných scén, na které se těžko kouká. Režisér Adam Sedlák zde ukazuje svůj talent, a perfektní filmové vnímání. Díky tomuto filmu pro mě patří mezi nejzajímavější režiséry v Česku. To jak pracuje se střihem, hudbou a zvuky je prostě zajímavé a taky hodně dobré. A taky jakým způsobem dokáže prodat scénu, a vnitřní dynamiku toho co se v ní děje. Přitom si vystačí prakticky s jedním bytem a třemi herci. Líbí se mi, že Sedlák zbytečně neplýtvá slovy, a to si postavy řeknou má vždycky nějaký význam pro postavy a pro následují děj. Navíc dokáže ze všech herců dostat výborné výkony. Jiří Konvalinka je pro mě neznámý herec, ale to co zde předvádí je opravdu parádní výkon, ze kterého mě mrazilo v zádech. Tereza Hofová to zahrála úžasně, ty scény co má, nejsou vůbec jednoduché a ona je zvládla, a díky tomu je pak finální pointa o to silnější a zdrcující. Film má svým způsobem dost zlověstnou atmosféru, která se neustále stupňuje a zarývá se pod kůži a jde na dřeň. Jediná výrazná věc, která filmu bere vítr z plachet, je lehce přepálená délka. Kdyby byl film kratší o dvacet minut, tak by byl mnohem údernější a nekompromisnější. Nicméně za mě obrovská spokojenost, a velký důkaz toho, že v Česku můžou vzniknout dobré a zajímavé filmy, jenž by se neztratily ani v zahraničí. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Sex na pervitinu. ____ Hovořit v případě Sedláka o nějakém talentu či naději českého filmu je mýlka, protože on je již plně vyzrálým autorským tvůrcem, který přesně ví, co a jak chce říct. Na rozdíl od Tomáše Pavlíčka, kterému je třicet, a přesto točí, jak kdyby mu bylo šedesát (Chata na prodej), je stejně starý Adam Sedlák patřičně nekompromisní. Tomáše Pavlíčka nepotkáte na párty, kterých vymetá desítky ročně, jinak než v saku a v polobotkách. Adam Sedlák nosí kšilt a sneakersky. A o tom to (taky) je. ____ Vyjma kritického komentáře ohledně užívání dopingu ve vrcholovém sportu (atletika, cyklistika, kulturistika) nabízí Domestik další tři úžasné roviny – emancipační, transgresivní a recipientskou. (i) Zatímco hlavní hrdina je primitiv bez vzdělání, ona je vysokoškolačka. On žije v interiéru a snižuje si obsah kyslíku, ona v exteriéru dýchá zdravý vzduch a chodí plavat a běhat. On navzdory svému ježdění setrvává pořád na místě a Tour de France nevyhrál a nevyhraje, ona se doopravdy pohybuje při plavání a chození do práce a snaze posunout či alespoň zpříjemnit jejich vztah. Jenže jak víme již z Mannova Nelítosného souboje, skloubit absolutní workoholismus s rodinným životem nelze. (ii) Ještě větší rozdíl mezi hlavními hrdiny spočívá ale v tom, že on si chce snížit hmotnost, aby ji nemusel tahat na kole, kdežto jejím cílem je hmotnost naopak zvýšit (otěhotnět). Tato transgresivní rovina (tělesnost a maso jako téma), posouvající film žánrově od Hanekeho ke Cronenbergovi, tu vychází z ústředního tématu hororové literatury, kterým je maso a jeho problematika. Může to být změna jeho tvaru. Nebo je to o oživování mrtvých, o tom, jak dát život tam, kde nebyl, ale hlavně o důsledcích tohoto faktu. Soustředit se ryze na tělo a vypnout u toho mysl, jak činí trochu omezený hlavní hrdina, v sobě nese důsledky, které jsou, jak ukazuje závěrečná auschwitzsko-mauthausenovská scéna, téměř vždy katastrofální. (iii) Existují dva způsoby, jak dosáhnout v životě štěstí – buď instantní drogy (kafe, alkohol, cigarety, nezdravé jídlo), které člověka krátkodobě nakopnou, ale dlouhodobě na to dojede, a pak je druhá správná cesta, která sice zpočátku dost bolí, ale v konečným důsledku se vyplatí (frajer postaví svépomocí rodinný barák, několikaleté studium cizích jazyků). Pokud tedy někdo Domestikovi vytýká delší stopáž, je to omyl, protože filmy, které diváka bezprostředně baví, většinou velmi rychle odezní, kdežto ty divácky nepříjemnější kusy na sledování (Visconti, Kubrick) si neseme v paměti někdy až do smrti. Sedlák by samozřejmě mohl nechat film přestříhat na devadesát minut, ale pak by se z Domestika stala jenom droga. A nic víc. ____ Ve Varienty mají pravdu, když Domestika vidí jako dílo perfekcionisty. Když si hlavní hrdina u Mefistofela, což je onen inteligentní nihilista se sklonem k chastu, nechává brát krev, nevidíme vpich jehly, což se zrovna v tomto typu filmu vyloženě nabízí. Jenže pak by na nás neměl takový dopad záběr na plastový vak plnící se krví. Když přeskočíme vpich jehly, je dopad na diváka o to silnější. Přesně tyto detaily rozhodují o tom, zda má filmař věci pevně v rukou a nehraje s vesmírem tzv. kostky, anebo jen chaoticky vrší záběry a scény. Pohled na větrák generátoru kyslíkového stanu coby paralela k otáčejícím se ráfkům kola, rozostřený záběry respektive matný záběry přes stan evokující rozpadající se postavy, až na cyklisticky žlutou a pekelně červenou tlumené barvy (ač ona žlutá a červená jsou jen falešnými nadějemi), střih zvuku/mix zvuku či různě variovaná inscenace postav v rámci stejných prostorů znamenají, že se z Domestika nepochybně stane téma bakalářských analýz. Ale hlavně to znamená, že Sedlák ví. () (méně) (více)

Reklama

JimmyII 

všechny recenze uživatele

Strašně sebevědomý debut. Sedlák ví přesně, co, jak a kdy chce a má udělat. Pomocí precizní kamery sledujeme v chladném, šedivém bytě rozklad dvou osobností a jejich vztahu, výborně zahraných Hofovou a Konvalinkou. Vše podtrhuje světový sound design a hudba kapely Vložte kočku, jejímž členem je kromě bratří Kaplanů právě Konvalinka. Ostuda, že film nezískal mnohem víc nominací na lvy, protože takhle vypadá budoucnost českého filmu. ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Nejdráždivější český debut posledních několika let. Leč nutno dodat, že poslední půlhodinka je hodně na hraně, zvlášť co se divácké únosnosti týče. Debutant Sedlák se snaží přijít s osobitou poetikou i náruživým příběhem, jenž je v podstatě otevřenou studií vztahu a jeho následné destrukce. Ústřední neokoukaná dvojice Hofová x Konvalinka hrají skvěle, kameraman Dušan Husár si smlsává zejména na hororovém motivu kyslíkového stanu. Vložte kočku film výstižně doplňují minimalistickou, ale o to více nervy drásající hudbu. Rozhodně pozoruhodný snímek. 65%. ()

vitekpe 

všechny recenze uživatele

Nevim, jestli takovy lidi opravdu existuji. Pokud ano, neznam je a tudiz me ani nezajimaji jejich problemy. Jako studie debilniho vztahu dvou podivnych bytosti to bylo udelane dobre. Sportovec, misto aby byl vzorem zdravi a radosti, tak je tu chudak na drogach s uplne vymytym mozkem. O holce se nedozvime v podstate nic, krome toho, ze chce dite. Proc zrovna s nim (a proc s nim vubec je) zustava zahadou... Film mi prisel spis jako studentsky projekt. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (6)

  • Před českou premiérou proběhla premiéra na Karlovarském IFF 3.července 2018. (Varan)
  • Nakrúcanie trvalo 24 dní a posledná klapka zaznela koncom októbra 2017. (classic)
  • Jiří Konvalinka sa na úlohu závodného cyklistu Romana pripravoval viac, ako pol roka, keď pod vedením profesionálnych trénerov nacvičoval jazdu na valcoch i na cyklistickom ovále. Druhým domovom sa mu stala posilňovňa a absolvoval i povinnú cyklistickú depiláciu. (classic)

Související novinky

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

10.11.2020

Po dvou nezdařených pokusech uspořádat filmový festival Kino na hranici v tradiční podobě se organizátoři rozhodli, že letošní ročník uspořádají on-line. Bude se konat ve dnech 23.–29. listopadu.… (více)

Nominace na Ceny české filmové kritiky 2018

Nominace na Ceny české filmové kritiky 2018

03.01.2019

Rok se s rokem sešel a přichází na řadu rozhodování o nejlepších filmech roku. Tentokrát je řeč o ryze domácích filmech a ke slovu se dostanou pro změnu kritici, dnes byly totiž čerstvě oznámeny… (více)

Česko vyšle do boje o Oscara snímek Všechno bude

Česko vyšle do boje o Oscara snímek Všechno bude

14.09.2018

Snímek Všechno bude režiséra Olma Omerzua (Rodinný film) byl vyslán za Českou republiku do bojů o nominaci na Oscara za nejlepší cizojazyčný snímek. O nominaci rozhodlo hlasování členů České filmové… (více)

Vary přivítají šestici domácích režisérů

Vary přivítají šestici domácích režisérů

02.06.2018

53. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary uvede v soutěžním programu rovnou šestici českých snímků. V každé ze soutěžních sekcí se představí dva domácí režiséři. V Hlavní soutěži se o… (více)

Reklama

Reklama