Režie:
Stanley KubrickKamera:
John AlcottHrají:
Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Barry Nelson, Philip Stone, Joe Turkel, Anne Jackson, Tony Burton, Lia Beldam, Vivian Kubrick (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Opuštěný horský hotel, odříznutý od světa, to je vhodné místo k zešílení... Neúspěšný spisovatel Jack Torrance přijme práci správce v luxusním, ale odlehlém horském hotelu Overlook, který je přes zimu zcela odříznutý od světa. Pro muže je to vítaná příležitost najít klid na práci. Jenže od první chvíle, kdy Jack s manželkou Wendy a synkem Dannym do hotelu dorazí, se zdá být něco v nepořádku. Jack začíná být na své nejbližší neurvalý, nemůže se soustředit a objevují se u něj děsivé sny. Je to právě „osvícený“ Danny, kdo díky své zvláštní schopnosti pochopí, že v hotelu Overlook žijí duchové a ti jeho otce začínají ovládat. Ostatně chlapec je v dlouhých hotelových chodbách sám potkává… Film Stanleyho Kubricka vznikl podle románu známého spisovatele Stephena Kinga. Kubrick podle něj vytvořil nejen klasické dílo moderního filmového hororu, ale také mistrovskou studii postupného psychického rozpadu lidské osobnosti. Některé výjevy, jako zjevení nahé mrtvé ženy v koupelně, hektolitry krve, valící se z výtahové kabiny či finální sekvence v parkovém bludišti patří mezi ty nejděsivější okamžiky, jakých se filmařům podařilo dosáhnout. Snímek se zapsal do historie také dosud největším počtem klapek, které padly při natáčení jednoho záběru pro zvukový film. Stanley Kubrick, posedlý perfekcionismem, nechal Shelley Duvallovou opakovat jednu akci celkem 127krát, než byl se záběrem spokojen. Osvícení se tak dostalo do Guinnessovy knihy rekordů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 967)
8/10. Ta atmosféra je neuvěřitelná. Klaustrofobická kamera plná (i na dnešní dobu) neuvěřitelných výjevů v kombinaci s dokonalou výstavbou scén, mrazivým napětím, sebejistou prácí zvuku či precizní kombinací barev... je zkrátka špičková a nebojím se ohánět slovem "umění". Problém je, že samotný scénář, ona dávka šílenství a přerod charakterů je tlačen až příliš zbrkle a neuvěřitelně. Což celé téhle dokonalosti lehce podráží nohy. Status kultu však nepopírám a souhlasně podepisuji. Přeci jen, jde o jednu z nejlepších adaptací Kingových románů. To bezpochyb. ()
Tak toto som necakal. Narozdiel od vacsiny flmov ktore su zo zaciatku obrazom stastnej rodinky, Shining sa o to vobec nesnazi.Prakticky od zaciatku film utoci na divaka neprijemnou hudbou a roznymi neprijemnymi scenami. Filmu dominuju depresivne zabery prazdnych hotelovych chodieb a miestnodti, ktore doslova hraju jednu z hlavnych uloh filmu. No a demonicky Jack v podani NIcholsona to je jeden z najimpresivnejsich hereckych vykonov vobec a vela krat hrozu nahana len staticky zaber na jeho tvar. Potom ako som dopozeral tento film som si akosi ani nemohol spomenut na horor ktory ma naozaj vylakal. Kubrick bol genius. 10/10 ()
9 / 10 Strašná bolesť hlavy skĺbená s priam extatickým obdivom - to sú bezprostredné pocity, ktoré som mal po vzhliadnutí The Shining. A skutočne, dve hodiny plné tej najhustejšej atmosféry akú si len viete prestaviť, vynikajúci herci na čele s Nicholosonom, ktorý len potvrdil, že na absolútnom vrchole môjho osobného rebríčka hercov nie je náhodou, a samozrejme samotný Stanley Kubrick a jeho neuveriteľná réžia, to všetko dokopy dáva vzniknúť filmu, ktorý ostatné rádoby horory nielenže strká do vreca, ale si s nimi aj s prehľadom vytiera zadnicu, do slova a do písmena. Dôkaz namiesto sľubov - hneď začiatok filmu zachytávajúcii cestu Jacka Torrenca do Overlook Hotelu je vďaka pomalým leteckým záberom a dunivej, kakofonickej hudbe Wendy Carlos a Rachel Elkind mrazivejší ako absolútna väčšina dnešnej hororovej produkcie a je akýmsi varovaním: "Pozor! Tento film nie je pre slabšie povahy!" Bravó, Stanley, bravó, bravó, bravó a jedno hip-hip-hurá ako bonus... ()
Stanley Kubrick nebyl žádným horrormanem, ale jako mnoho jiných ambiciozních umělců bral možnost, natočit si něco v tomhle žánru, jako výzvu. Inspirován úspěchem Carrie Briana De Palmy, vzal si na mušku další Kingovo dílo. Pečlivě studoval slavné horrorové snímky 70. let (zvláště Omen a The Exorcist) a snažil se nejsilnější ingredience, které v nich objevil, transformovat do svého filmu. Jeho cílem bylo natočit "nejlepší filmový horror všech dob", a nutno uznat, že výsledek se této definici hodně přibližuje. Tím, že se Stephen King od tohoto snímku distancoval, jen potvrdil, že filmovému umění zas tak moc nerozumí. Ale co. Ken Keasey také všude rozhlašoval, že Přelet od Formana je shit, a pak byl několikrát spatřen, jak se na něj v převlečení plíží do kina. :-) Ostatně, je celkem známo (a je to pochopitelné), že spisovatelé obecně trpí tím, jak si filmaři jimi stvořený svět přizpůsobují vlastnímu vidění. Dodatek 2018: V době psaní komentáře jsem vycházel z tehdy u nás oficiálně šířené teze o Kingově postoji. Objevovala se zvláště v souvislosti s novější adaptací Shiningu z roku 1997, na níž King spolupracoval. Ve skutečnosti však spisovatel nebyl ke Kubrickově verzi zdaleka tak kritický, jak se tvrdilo. V jeho teoretické práci Danse Macabre, věnované horrorovému žánru všeobecně, se můžeme dočíst, že byl k filmu naopak mnohem vstřícnější, než se tvrdilo. Zmíněný Kingův spis u nás poprvé vyšel až minulý rok, proto připisuji tuto poznámku alespoň nyní. ... Na druhou stranu je docela možné, že King v souvislosti s novější adaptací Shiningu svůj názor na Kubrickovu verzi poněkud vyostřil. ()
Po druhej projekcii musím hodnotenie zvýšiť na 5*, pretože kvalita tohto hororu predčí aj dnešné prevažne kvantitatívne snímky. Jacka Torrencea by nikto nenapodobnil lepšie ako Jack Nicholson s výrazom potencionálneho šialenca ( možno kanibal Hopkins by sa mu mohol prinajmenšom rovnať :), hudba si zachováva sugestívnu úroveň plnú deštruktívnych mätúcich zvukov, prostredie obrovského hotela bolo pre rozpútanie duchárskej lahôdky tým najlepším možným miestom, brilantná atmosféra by sa dala krájať a scenáru sa tiež nedá nič vytknúť. Nie je to síce horor môjho srdca, ale film, z ktorého sála perfekcionizmus najvyššieho kalibru, si zaslúži tú najlepšiu kritiku. ()
Galerie (164)
Photo © Warner Bros.
Zajímavosti (232)
- V úvodní titulkové scéně můžeme slyšet hudbu s motivy 5. věty „Fantastické symfonie“ Hectora Berlioze. Stejný motiv je použit i na začátku filmu Mechanický pomeranč (1971). (cheyene)
- Časopis Empire zařadil snímek na 52. místo v žebříčku nejlepších filmů všech dob. (Folky)
- Danny (Danny Lloyd) nosí ve filmu svetr s nápisem Apollo 11. Jde o americký pilotovaný kosmický let, při němž Neil Armstrong dne 20. 7. 1969 vstoupil jako první člověk na povrch Měsíce. (Snorlax)
Reklama