Režie:
Stanley KubrickKamera:
John AlcottHrají:
Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Barry Nelson, Philip Stone, Joe Turkel, Anne Jackson, Tony Burton, Lia Beldam, Vivian Kubrick (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Opuštěný horský hotel, odříznutý od světa, to je vhodné místo k zešílení... Neúspěšný spisovatel Jack Torrance přijme práci správce v luxusním, ale odlehlém horském hotelu Overlook, který je přes zimu zcela odříznutý od světa. Pro muže je to vítaná příležitost najít klid na práci. Jenže od první chvíle, kdy Jack s manželkou Wendy a synkem Dannym do hotelu dorazí, se zdá být něco v nepořádku. Jack začíná být na své nejbližší neurvalý, nemůže se soustředit a objevují se u něj děsivé sny. Je to právě „osvícený“ Danny, kdo díky své zvláštní schopnosti pochopí, že v hotelu Overlook žijí duchové a ti jeho otce začínají ovládat. Ostatně chlapec je v dlouhých hotelových chodbách sám potkává… Film Stanleyho Kubricka vznikl podle románu známého spisovatele Stephena Kinga. Kubrick podle něj vytvořil nejen klasické dílo moderního filmového hororu, ale také mistrovskou studii postupného psychického rozpadu lidské osobnosti. Některé výjevy, jako zjevení nahé mrtvé ženy v koupelně, hektolitry krve, valící se z výtahové kabiny či finální sekvence v parkovém bludišti patří mezi ty nejděsivější okamžiky, jakých se filmařům podařilo dosáhnout. Snímek se zapsal do historie také dosud největším počtem klapek, které padly při natáčení jednoho záběru pro zvukový film. Stanley Kubrick, posedlý perfekcionismem, nechal Shelley Duvallovou opakovat jednu akci celkem 127krát, než byl se záběrem spokojen. Osvícení se tak dostalo do Guinnessovy knihy rekordů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 967)
Po druhej projekcii musím hodnotenie zvýšiť na 5*, pretože kvalita tohto hororu predčí aj dnešné prevažne kvantitatívne snímky. Jacka Torrencea by nikto nenapodobnil lepšie ako Jack Nicholson s výrazom potencionálneho šialenca ( možno kanibal Hopkins by sa mu mohol prinajmenšom rovnať :), hudba si zachováva sugestívnu úroveň plnú deštruktívnych mätúcich zvukov, prostredie obrovského hotela bolo pre rozpútanie duchárskej lahôdky tým najlepším možným miestom, brilantná atmosféra by sa dala krájať a scenáru sa tiež nedá nič vytknúť. Nie je to síce horor môjho srdca, ale film, z ktorého sála perfekcionizmus najvyššieho kalibru, si zaslúži tú najlepšiu kritiku. ()
Stanley Kubrick se v roce 1980 poprvé a naposledy setkal s horrorem, aby žánr pozvedl do trošku jiných rozměrů, stvořil jeho cenný kousek a jedno ze svých stravitelnějších děl. Vydatně mu v tom pomohla Nicholsonova ďábelská one-man-show a hudební doprovod složený z disharmonií a skřípavých zvuků tak, že udržuje nepříjemný pocit napětí po celou dobu. Ve stínu Kingovy geniální předlohy ale výsledek snad kvůli nedostatečnému psychologickému podhoubí poněkud bledne. 70% ()
Neskutečně mrazivé. Když se podíváte na dnešní rádoby horory nelze se nepodivit co se to sakra stalo. Strach nedělají laciné lekačky, ale dusivá atmosféra, která tlačí hrdiny za práh šílenství. Jestli je něco s filmaři, nebo diváci nějak zblbli? Průjezdy na trojkolce a návštěva pokoje 237 jsou děsivé už ve své podstatě (osamocenost, bezbrannost) a ne proto, že na mě bafne bubák. Nickolson skvělý, už zpočátku malinko divný, ale pořád dostatečně přirozený. Manželka ve své jednoduchosti většinu času "normální", vypadá minimálně vizuálně hodně zvláštně. Co se týče Dannyho, ten je oproti knize z hlavního tahouna degradován na dětské médium plné strachu, paradoxně jsem s tím neměl velký problém. U Kubricka to dokonale funguje. Krev z výtahu super, finále v bludišti opravdu povedené. Možná lepší než to s kotlem. ()
Klasika hororového žánru, která s přibývajícími léty vůbec nestárne a je příkladem tvůrčího přístupu režiséra k literární předloze. Kubrick měl výjimečný talent pro vytváření působivých obrazů a práci s herci, které ve spojení se scénářem vytvořily pociťově zneklidňující dílo s atmosférou, která se dnes v žánru objevuje jen výjimečně. Scény, jako bylo zběsile se pohybující autíčko na rudém koberci nebo honička v zahradním bludišti utkví v paměti na celý život. Jedna z nejlepších rolí Jacka Nicholsona, který dokonale ztvárnil postupný rozpad osobnosti hlavního hrdiny. Svou ztrátu sebevědomí coby živitele rodiny postupně nahrazuje stále agresivnější dominancí, která vyústí do děsivého finále. Závěrečný záběr kamery na zarámovanou fotografii na stěně je rafinovanou pointou, která potěší hororového fanouška. Nezastupitelnou roli hraje scenérie monumentální stavby hotelového komplexu zasazeného do izolovaného prostředí hor. Celkový dojem: 95 %. Je zajímavé, že autor předlohy Stephen King nebyl s vyzněním tohoto filmu zcela spokojený, byť jde o jednu z nejlepších adaptací jeho díla. Patrně mu vadilo, že nedostal svoji obvyklou roličku. ()
"Já ti neublížím. Jenom ti vymlátím mozek z hlavy." Rodinka Torranceových potkává v opuštěném horském hotelu zástupy lidí. Že by tu něco nehrálo? Neměl bych se už začít bát? Asi ano, ale když já to moc neumím. Nicméně Torrancova proměna vyrovnaného muže toužícího po klidu v šíleného mlátiče sekerou se mi líbila tak moc, že zbytek osazenstva si u mě ani neškrtl. Tedy kromě pana Kubricka, který si u mě škrtne vždycky. ()
Galerie (164)
Zajímavosti (232)
- Po tom, ako si herečka Shelley Duvall (Wendy Torrance) prešla svojráznymi metódami režiséra Stanleyho Kubricka počas natáčania, bola tak vystresovaná, že jej počas produkcie filmu začali vypadávať vlasy. (srbak)
- V závěrečných titulcích hraje „Midnight, the Stars and You“ od Ala Bowllyho. (SONY_)
- Stephen King nebyl s adaptací své knihy spokojen a údajně film označil za nejhůře zfilmovanou adaptaci svého díla. Později se osobně podílel na televizní adaptaci Osvícení (1997), kterou upřednostňuje. (BoredSeal)
Reklama