Režie:
Clint EastwoodScénář:
Todd KomarnickiKamera:
Tom SternHudba:
Christian JacobHrají:
Tom Hanks, Aaron Eckhart, Laura Linney, Mike O'Malley, Anna Gunn, Jamey Sheridan, Ann Cusack, Molly Hagan, Holt McCallany, Chris Bauer, Patch Darragh (více)VOD (4)
Obsahy(2)
V lednu roku 2009 se svět stal svědkem „zázraku na řece Hudson", když kapitán „Sully" Sullenberger (Tom Hanks) nouzově přistál s poškozeným letadlem na ledových vodách řeky Hudson a zachránil tak život 155 pasažérů na palubě letadla. Přestože veřejnost a média mluvila o ojedinělém činu dokazujícím jeho letecké dovednosti, probíhající vyšetřování hrozilo zničit jeho pověst a kariéru. (Freeman Ent.)
(více)Videa (8)
Recenze (917)
"Nebola to havária. Bolo to pristátie na vode." Asi ešte väčšia nuda, ako starší Eastwoodov hit Americký ostreľovač, hoci po charakterovej stránke ma to bavilo predsa len o čosi viac, nakoľko Hanksov kapitán lietadla je na rozdiel od vytretého snajpera Bradleyho Coopera sympatický, ľudský a príjemne obyčajný. Tým by sme však pomaly ale iste s plusmi končili. Nie je to zlé, len ma to strašne nebavilo a nudilo, našťastie to malo len osviežujúcu hodinu a pol, za čo Clintovi treba uznanlivo potľapkať po pleci, lebo mnohí režiséri nevedia triezvo odhadnúť "správnu" minutáž a ich filmy často trvajú aj o hodinu dlhšie, než by mali. Tu nie. Tu je to naozaj tak akurát. Aaron Eckhart bol fajn (no jeho fúzy pôsobili dosť obludne, nechcem povedať hororovo) a ústredná havária bola presvedčivo nakrútená. ()
,,KAPITÁNE SULLENBERGERE, JSTE HRDINA NEBO MÁTE STÁT PŘED SOUDEM?“… /// Retrospektivní (samozřejmě, jaký jiný!) vyprávění o 208 vteřinách a sledu událostí, které následovaly. Ohromnou devízou filmu je to, že trvá tolik, kolik trvat má. Nevotravuje, udržuje napětí a dramatem ze soudní síně graduje. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Knihu „Highest Duty: My Search for What Really Matters“, se kterou Chesley Sullenbergerovi pomáhal Jeffrey Zaslow neznám. 2.) Neznám žádnej film se šťastným koncem vo letadle v New Yorku. 3.) Thx za titule „fceli medvídek“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Pro někoho to může být hra na jistotu (je tu oscarový oblíbenec Clint Eastwood, oblíbenec americké vlády Tom Hanks, příběh podle skutečnosti) a nemýlí se. Přesto film zbytečně netlačí na emoce, patos tu není tak silný, jak by mohl, a hlavně způsob natočení perfektně rozvíjí hlavní motiv přistání a vnitřního boje kapitána letadla se svým svědomím. Tom Hanks tu zase po delší době podává výkon, který vtáhne civilním pojetím a současně je uvěřitelný (žádné jeho velké úsměvy a dětinský kukuč). V závěru filmu možná chybí vyvrcholení, ale divák si při závěrečných titulcích rychle uvědomí, že vyvrcholením byl samotný čin kapitána a záchranných jednotek. PS: velké plus za věrhodnost a důraz na detaily ()
Cheslej Sullenberger je borec. Hanks a Eckhart sú v rukách Eastwooda už len povinnou čerešňou na filmovej torte, akú si tento materiál zaslúžil. Dokonalá demonštácia toho, že život píše najsilnejšie scenáre, a v takom prípade divák v tomto žánru nepotrebuje akciu od začiatku do konca, len pravdu skrze príbeh a herecké výkony. 90% ()
Žádné obezličky, žádné serepetičky, citlivě dávkovaný patos a žádná klišé. Skrze chytře vystavěnou strukturu se jde rovnou k jádru pudla; a to sice konfliktu člověka, který dokázal s linkovým letadlem bez funkčních motorů zdánlivě nemožné, aby následně začal pod tlakem okolí pochybovat, zda náhodou to co udělal, nebylo naopak to vůbec nejhorší možné řešení a zbytečné eskamotérství. Hanks opět dokazuje, že co se týče škatulky "obyčejných správných chlapíků od vedle", tak nemá v zámoří konkurenci. Jde to na dřeň a strhává to ve všech momentech; při mrazivě chladně klidném řízeném krizovém přistání samotném, v momentech začínající paniky po něm, během intenzivního grilování před komisí i při sebezpytném bloumání zmrzlým New Yorkem. Jakkoli by to na první pohled svádělo k přirovnání ke Zemeckisově Letu, tak to má mnohem blíže ke Greengrassovu Letu číslo 93. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (22)
- Film sa nakrúcal na 65 mm digitálnu kameru ARRI ALEXA 65 IMAX, ktorú len nedávno vyvinula a upravila nemecká spoločnosť Arri Rental v spolupráci s korporáciou IMAX. (classic)
- Taktiež skutočný detektív Robert Rodriguez a detektív Michael Delaney z N.Y.P.D. Scuba Team / Air Sea Rescue Unit (v preklade jednotka New Yorkského policajného oddelenia zameraná na potápačov) si zopakovali svoj skok z vrtuľníku na mieste nehody. (Astonko)
- Na plátna se vrátili skuteční záchranáři z osudného dne. Vedle toho, že se filmoví tvůrci rozhodli pro natáčení vybrat skutečné prostředí, ve kterém k události došlo a natočit co nejvíce exteriérů v New York City, snažili se také zapojit do filmu co nejvíce jeho obyvatel, kteří tam onoho dne byli. Neznamenalo to pouhé dotazování na to, co si z oněch událostí pamatují, ale také angažování mnohých z těch, kteří se zúčastnili záchranných akcí, aby si zopakovali svou práci před kamerami. Letečtí i vodní záchranáři a několik pracovníků Červeného kříže a dalších dobrovolníků se vrátilo na scénu, aby si zopakovali hrdinství, které onoho dne prokázali, a dále tak podpořili to, co si při mnoha příležitostech uvědomoval i sám kapitán Sullenberger: že šťastný konec není zásluhou pouze jednoho rychlého a vyrovnaného jednání jedince, ale také osobní statečnosti mnoha lidí. (Richie24)
Reklama