Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak se irský mladík bez budoucnosti stane součástí anglické šlechty 18. století? Odpověď Barryho Lyndona (Ryan O’Neil) je stručná: jakýmkoli možným způsobem! Barry je snaživý žadatel o ruku, účastník soubojů, pobuda, voják v Sedmileté válce, flamendr, špión i falešný karetní hráč – to jsou jeho zastávky na cestě nahoru za bohatstvím a postavením v této přepychové filmové verzi románu Williama Makepeace Thackeryho natočené Stanleym Kubrickem. Pro zvládnutí tohoto nádherně vystavěného a úskočně satirického filmu se Kubrick nechal inspirovat díly malířů té doby. Kostýmy i scény byly pečlivě vyrobeny v dobovém stylu a pro natáčení interiérů i exteriérů v přirozeném světle byly vyvinuty novátorské čočky. A výsledek? Barry Lyndon přetrvává jako zlomový film, který přenáší historické období na filmové plátno tak živě, jako žádný jiný film před ním ani po něm. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (441)

H34D 

všechny recenze uživatele

Barry Lyndon je film, jež skutečně nelze nazvat jinak než prvotřídním uměleckým dílem. Je to oduševnělá, vznešená, elegantní a pozor, velice skrytě také satirická freska vysoké anglické společnosti 18. století z pohledu vzestupu a pádu jednoho (ne)šťastného (anti)hrdiny. Ačkoliv film je až distancovaně chladný za účelem dokonalé preciznosti, která se mimochodem vydařila, v minimalistických náznacích lze zejména v první polovině pocítit náznaky hlubokých emocí a to nelze vysvětlit jinak, než genialitou jednoho z hrstky nejlepších režisérů všech dob. Bezchybný a okouzlující je také audiovizuální kabátek - nádherné scenerie snímané Kubrickovsky strnulou kamerou s patřičným odstupem a hudba - skvělá, dobová, potírající případnou zdlouhavost a zajišťující kontinuitu v pomalejších scénách... Ne, netvrdím, že Barry Lyndon je v každém momentu stoprocentně zajímavý a zábavný, protože není, ale je jedinečný, opojný a nezapomenutelný. 9/10 ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Dokonalý film se pozná třeba i tak, že může být sebevíce dlouhý, svým bravurním tempem a především schopností svou obsáhlou délku ale dokáže nejen utáhnout ale též vytěžit. A to následně až tak dobře, že je divák klidně film dlouhý až tři hodiny zhlédnout v téměř jednom kuse. Za mně jde takhle naprosto skvěle v kostce popsat jeden z nejznámějších filmů režiséra a scénáristy Stanleyho Kubricka, jednoho z největších filmových vypravěčů v dějinách kinematografie. Doteď jsem měl ke Kubrickovi takový ten vztah, že každým jeho filmem k němu mám větší a větší úctu a mám snad i víceméně každý zhlédnutý film od něj radši a radši. A Barry Lyndon je pro mně nově moje nejoblíbenější Kubrickovka, která strhla z trůnu Olověnou vestu. 184-minutové historické drama je dokonalé ve všech aspektech- Barry Lyndon má silný příběh se zajímavým protagonistou, vizuálně je naprosto dokonalý a je skutečně perfektní ve všech detailech. Z pozice historického dramatu se musí ocenit dobové kostýmy a výprava, z pozice filmového epického díla zase naprosto strhující libovolná pasáž. S tím jak se divák naladí na skutečně výrazně pomalé tempo bude výrazně souviset jak bude na Barryho Lyndona reagovat, jakmile ale na pravidla přistoupí tak ho skutečně čeká totálně dokonalé mistrovské dílo, které v sobě má velkou sílu a v hlavním hrdinovi se ve finále dokáže divák najít. Barry Lyndon sice rozhodně není žádný svatoušek a často docházelo u diváků k tomu názoru, že mají problém s tím, že nemůžou s oním protagonistou, hrdina ale touží především po uznání a respektu a to chce víceméně každý z nás (i když si to asi přece jen ne všichni přiznáme....). Lyndon sice v tomhle svém přání zachází opravdu daleko, přece jen jde ale o bravurně napsaného anti-hrdinu. A Ryan O´Neal je v této roli naprosto fantastický a Kubrickova tahle sázka na neprovařené jméno vyšla. Ani předtím ani potom už O´Neal tak výraznou roli ve své kariéře nezažil, jeho výkon v Barry Lyndonovi je ale fenomenální a nikdo mu ho už nesebere. Barry Lyndon má především spoustu vrstev- Dá se v něm velmi výrazně objevit forma jisté satiry, naprosto bravurně pracuje s veškerými zásadními charaktery, libovolný záběr je vizuální pastva pro oči. Především s osvětlením se ve filmu pracuje pouze pomocí přirozeného světla a svíček a to kvůli autentičnosti. Kubrick při téhle adaptaci románu Williama Makerpace Thackerayho zašel až tak daleko, že si vypůjčil 50mm čočky od NASA. Především si ale dal Kubrick opravdu práci s každým libovolným detailem. Kubrickova mistrovská schopnost pracovat s těmi největšími detaily je prostě naprosto obdivuhodná a právem patří mezi nejslavnější filmové režiséry a především nejznámější filmové puntičkáře. Barry Lyndon dokáže dodat scény totálně epické i totálně dojemné. Zásadní moment, který ukáže lidskost hlavního antihrdiny je neskutečně silný a i přes to jak jsme svědky Barryho předchozího chování je ho následně divákovi opravdu líto. Kubrick vždy uměl pracovat se svými důležitými charaktery, u Barryho Lyndona mi ale přišel zašel ještě o ždibec dál (v rámci toho jak moc o ždibec dál to vůbec ještě šlo) a dodává ve finále i jeden z nejdojemnějších momentů v dějinách kinematografie. A to vše za doprovodu bravurní hudby Leonarda Rosenmana. Barry Lyndon je skutečné mistrovské dílo skutečného filmového mistra, které možná trochu zapadlo, jeho mistrovské kvality mu ale nikdo nesebere. Tempo je ze začátku zásadní problém a rozhodne o divákovu přístupu k příběhu Barryho Lyndona, jakmile si ale divák a film podají ruku tak z toho skutečně může pro diváka vzniknout jeden z nejsilnějších filmových zážitků všech dob. To se ale těžko popisuje, to se musí jednoduše vidět..... () (méně) (více)

Reklama

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tak timhle me Kubrick docela prekvapil, sice to je opet hodne originalni, ale cekal jsem, ze to bude vic kontroverzni. No ale nakonec mi to vubec nevadilo. Je sice fakt, ze by Kubrick mohlo misty pridat na tempu, ale neprislo mi, ze by tam byli nejaky zbytecny sceny a ani na chvily jsem se nenudil. Snad jedinou vytku mam k vypraveci, kterej sice vetsinou hezky uvede do deje, takze sem se rychlejc zorientoval, ale misty prozradi dopredu nektery zasadni veci a to nastve. Herci byli jako vzdy vytecni, jak je u Kubricka zvykem, ale neprislo mi, ze by nekdo nejak vyrazne vycuhoval z nadprumeru. Co se Kubrickovy povedlo nejvic je vizualni stranka, to je naprosta bomba a skvele to doplnuje hezka dobova hudba. Sice se to asi nebude libit kazdemu, ale me prisel Barryho zivot natolik zajimavy, ze jsem ho se zaujetim vydrzel sledovat od zacatku do konce. ()

sepp 

všechny recenze uživatele

Nadherne natocene a nakostymovane drama s uzasnou hudbou (zvlastne ustredni skladba od Franze Schuberta), propracovanym scenarem a bezchybnou kamerou. A nemohu souhlasit ze je film rozvlekly, kazda scena je potrebna a nedovedu si predstavit ze by byl BL kratsi - me dokazal "zabavit" po celou svoji dobu. Nenajdete lepsiho historickeho filmu. ()

BadoXXII 

všechny recenze uživatele

Po každém vzestupu následuje pád. Vo filme boli krásne obrazy, kamera doslova čarovala, perfektne vybrané interiéry, exteriéry a iné teriéry...hudba bola skvelá, hlavne ten ústredný motív na začiatku filmu, aaaaach, žeby takto znela hudba v raji???(Women Of Ireland je nádherná melódia) Prvá polovica filmu bola veľmi dobrá, tá druhá bola horšia, pochmúrnejšia hudba, tmavšie a už nie tak nádherné obrazy a celkové odlúčenie hlavného hrdinu od srdca diváka - áno, to bol zámer režiséra, mne sa však až tak nepozdával. Film je emocionálne chladný a z pôvodného hrdinu, ktorý mi bol zo začiatku veľmi sympatický sa stáva ku koncu nesympatický antihrdina. To mi vadilo a práve preto nepokladám film za dokonalý. Tento film mal však k dokonalosti sakra blizko...........POETIC POEM..........90% ()

Galerie (205)

Zajímavosti (30)

  • Film měl 300 natáčecích dnů v rozpětí 2 let a stál 11 milionů dolarů. (Kulmon)
  • Celosvětová premiéra proběhla 11. prosince 1975 v Londýně. (Varan)
  • Irsko stále disponovalo mnoha původními domy z 18. století, a tak se Stanley Kubrick rozhodl natáčet tam. Některé domy byly ovšem zpřístupněné veřejnosti, a tak se muselo občas natáčet mezi jednotlivými prohlídkami. Filmování v Irsku muselo být náhle přerušeno, když Kubrick obdržel výhrůžky ze strany IRA – kvůli filmu se totiž po Irsku promenádovali angličtí vojáci, a to jen tři roky po „Krvavé neděli“. Natáčení se okamžitě přesunulo do Anglie. (Rattlehead)

Související novinky

Zemřel herec Ryan O'Neal

Zemřel herec Ryan O'Neal

09.12.2023

Ve věku dvaaosmdesáti let zemřel americký tvůrce nominovaný na Oscara a dva Zlaté glóby, známý díky legendárním snímkům jako Barry Lyndon, Love Story a Papírový měsíc, herec Ryan O'Neal. Smutnou… (více)

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Zemřel herec Hardy Krüger

Zemřel herec Hardy Krüger

20.01.2022

V americké Kalifornii včera v požehnaném věku 93 let opustil filmový svět německý herecký veterán a spisovatel, Hardy Krüger. Rodák z Berlína má k dnešnímu dni na svém kontě na 70 filmových a… (více)

Reklama

Reklama