Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

V českém filmu pro malé diváky se díky dětské představivosti prolíná realita s pohádkovou fantazií. Začíná v okamžiku, kdy se rodina správce zámku Krále stěhuje na nové působiště. Tatínek, maminka i jejich dvě děti, Radek a pětiletá Terezka, a nakonec kočka Líza. Fantazie obou dětí mění krajinu, kterou projíždějí, v pohádkovou zemi a když nákladní auto uvázne ve sněhové závěji, přijede kouzelný dědeček na saních tažených koňmi a odveze je do zámku, kde se setkají s tajemným černým jezdcem na černém koni. Později zjistí, že je to zámecký restaurátor Albert, který nemá rád kočky. Když se Líze narodí pět koťátek, zjistí děti, že je Albert odvezl ze zámku a vydají se po jeho stopách. V poslední chvíli se jim podaří kočičí rodinku zachránit, ale v noci se pak Radek, potají sledován Terezkou, vydá do kouzelné země za zrcadlem, aby tu získal živou vodu, která by zachránila život utopené Líze... V ateliéru č. 6 na Barrandově vytvořil architekt Vladimír Labský multifunkční dekoraci, která byla po úpravách využita rovněž při natáčení filmů Panna a netvor, Tajemství Ocelového města a Deváté srdce. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (79)

jJjelen 

všechny recenze uživatele

Objektivně by to bylo tak o půl hvězdičky až hvězdičku méně neb pohádkám zas tak moc neholduji, ale vzhledem ke zdejšímu hodnocení... Ta trochu temnější, tajemnější atmosféra, aspoň na poměry tuzemských filmů pro děti, mi sedla podstatně víc, než rozjuchané hrůzy co jsou u nás coby pohádky vysílány v kině a tv obvykleji... Jen si pamatuji jak mě coby menšího rozčilovalo, že ze "tří oblud" toho ve filmu moc neukázali. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Tato působivá maeterlinckovská variace mě silně oslovila již v dětství – svou snovou, přízračnou atmosférou, pronikající do všednosti. Dnes mi trochu vadilo spěchající vyprávění a leckdy i násilné míšení reality a fantazie, které při vlastní pouti za živou vodou působí poněkud opatrnicky, kontrolovaně. Škoda, že se film nenatáčel o deset patnáct let dříve, za velkorysejších podmínek. Bývalo by mohlo vzniknout opravdu strhující obrazivé podobenství o křísivé moci snu, jehož hranice se v chladných normalizačních letech jevily opravdu příliš zřejmé, a o dvojdomoví dětské duše, které si soudobý pionýrský světonázor nepřipouštěl. ()

Reklama

Ivulla 

všechny recenze uživatele

Pohádka, kterou jsem poprvé viděla ve 4 letech a pamatuji si, že se mi moc líbila. Jedna z mých nejoblíbenějších pohádek v dětství. Když jsem ji pak viděla po hoodně dlouhé době, dýchlo na mě kouzlo nostalgie, hlavně díky nádherné hudbě a zvláštní poetické náladě. Pravda, příšery působí spíše legračně, ale jinak se mi film stále líbí. Dívám se na něj i s mými dětmi, které si ho taky oblíbily. ()

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Dětská fantazie nezná hranice, rozhodně ne ty mezi světem opravdovým a pohádkovým. Stařenka na rozcestí je pak logicky kouzelná a za pomeranč, když nemáme chleba, nám dá čarovnou bylinu. Co je tady kromě představivosti hezky ukázané je sourozenecký vztah a svým způsobem vztahy mezi muži a ženami a vztahy obecně. Terezka má brášku Radka na krátké oprati (řebříček schovej, ale pečlivě, šupinu si nechám, ta se mi líbí, beztak bys ji ztratil, Radku, usměj se na mě, já se bojím). Na druhou stranu to, že je jiná ženská potvora, prokoukne na první pohled, zatímco Radek se nechá bezelstně oblbovat. Těžko se mi to hodnotí. Jako dítě jsem tuhle pohádku nesnášela, dnes, coby dospělá, jsem se u ní bavila. U některých šprochů hlavních představitelů mám dojem, že ani nebyly ve scénáři, ale byly spontánními prohozy hlavních představitelů: "V pohádce si s nikým nepopovídáš. Ale zmizel hezky." Obě děti v hlavních rolích hrály výborně, žádné afektované pitvoření, tehdy ještě režiséři uměli děti vést. Tereza Brodská tu ve svých deseti letech už podává zcela profi výkon femme fatale, což se jí třeba v básnících, kde hrála lékárnici a jednu z partnerek Štěpána Šafránka už zdaleka tak přesvědčivě nepovedlo. Přes to, protože ta dětská averze je stále živá, hodnotím jenom jako lehce nadprůměrné, svět pohádky a reality mají ve svém prolínání daleko vyvedenější reprezentanty. Na druhou stranu, Alenka s celým krajem divů by se od záchranné výpravy za živou vodou pro kočku Lízu mohla učit. ()

horskejvlk 

všechny recenze uživatele

Jako dítě jsme na to šli povinně celá škola, asi proto že dobrovolně by na tuhle škváru nikdo nešel. Nejhorší scény jsou jak si děti při disco hudbě hraji na dekadentní dospělé, nebo boj s chobotnici. Žaneta Fuchsová působí ve všech filmech vyloženě protivně, proč z ni byli všichni tak paf to je mi záhadou. Nejvíc děsivě působil Winfried Glatzeder kterého úžasně předaboval Petr Čepek, toto byl nejlepší přínos celé pohádky. Naštěstí pro dětského diváka tento východoněmecký herec opustil NDR a přestěhoval se do NSR a z tohoto důvodu se pohádka přestala reprízovat. ⭐️jedna hvězdička za pěknou hudbu od Luboše Sluky, která jediná utváří pohádkovou atmosféru. Není divu, že trilogie Pod jezevčík skálou aj. Působí díky tatéž hudbě stejně kouzelně. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (8)

  • Kromě šestileté Žanety Fuchsové v roli Terezky se poprvé na filmovém plátně objevila i desetiletá Tereza Brodská, a to jako myší princezna. (JARDAHONDA)
  • Ve scéně, kdy děti v pohádkové říši spatřily Sněhurku a sedm trpaslíků, bylo možné poznat, že trpaslíci jsou malé děti. (LEGACY)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Reklama

Reklama