Reklama

Reklama

Klukovský klub Rychlých šípů – Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka – zjistí, že v temné čtvrti Stínadla se cosi děje. Starý kostelník jim vypráví příběh osiřelého zámečnického učně Jana Tleskače, který byl zároveň zvoníkem v kostele svatého Jakuba ve Stínadlech. Tam také za záhadných okolností zahynul pádem ze zvonice. Rychlé šípy podniknou nebezpečnou výpravu na nepřátelské území. Ve zvonici najdou Tleskačův deník, ve kterém chlapec píše o jakémsi svém vynálezu. Jeho plány ukryl v kovovém hlavolamu, zvaném Ježek v kleci. Návod na vysvobození ježka z klece je v deníku podrobně popsán. Kde se však hlavolam nachází, to musejí Rychlé šípy teprve zjistit. Není to jednoduché: ve Stínadlech totiž vládne drsný chlapecký gang Vontů… (Česká televize)

(více)

Recenze (294)

Jacinda 

všechny recenze uživatele

Mirek Dušín je své předloze podobný asi tak jako chleba cibuli (připomíná mi spíše původního Mažnáka), Jarka Metelka má knírek, Rychlonožka šílené háro a Jindru někdo odbarvil peroxidem a má pěšinku na špatnou stranu. O trapném Bratrstvu snad ani nemluvě. Ani jeden z nich neumí hrát a všichni mluví děsně strojeně. Původní seriál měl rozhodně větší kouzlo a herci mluvili aspon přirozeně. Na adaptaci Foglara mám vysoké požadavky, nebot jsem na něm, ač jako dívka, vyrostla. ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Ke knize (či chcete-li papírovým komiksům) nebo původnímu černobílému seriálu to má daleko.. a to tak, že velmi! 'Herecké' výkony ústřední pětice kluků jsou příšerné až odporně toporné, místy jde vidět, že čekají na pokyn zpoza kamery, barevná stylizace jako pěst na oko, Mirek Dušín se zde chová jako despota, zkrátka hrůza! Jen ta hudba snad stála za to.. ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

Souborné vydání Foglarovy stínadelské trilogie je mojí nejoblíbenější knihou pro děti a mládež vůbec a její uvěřitelné a stejně působivé zfilmování považuju za úkol náročný i pro ostříleného matadora, natož pro snaživého debutanta. Kotkův film, hlavně kvůli typově dobrým, ale dřevěným dětským hercům, kteří se nedokázali porvat s archaickou mluvou postav, nízkému rozpočtu a rozhodnutí vycházet jen z prvního dílu, nepůsobí ani uvěřitelně ani patřičně hutně a epicky. Děj je totiž tím pádem chudý a na celovečerní stopáž násilně roztažený a snaha o epičnost neustálými podhledy, jízdami a jeřáby budí dojem studentského cvičení křečovitě jedoucího na efekt. Nicméně nutno uznat, že ty varhanami podbarvené záběry na polorozpadlé baráky nebo na Rychlé šípy utíkající stínadelskými uličkami popř. černobílé flashbacky jsou úžasně traumatizující. Stejně jako Dlouhé bidlo, s pedofilním úsměvem a hlaholivým "TAK CO, ČERVENÁČKU?" beroucí na dvoře Červenáčka kolem ramen jako vězeňské kápo nováčka. Vlastně ne, to byla spíš strašná sranda :) ()

helianto 

všechny recenze uživatele

Himbajs, plantážníci, já vám nevím… Foglarovy knížky a Rychlé šípy jsem jako dítě milovala, je zajímavé, že kromě Záhady hlavolamu žádná další nikdy zfilmovaná nebyla, ale tenhle film je naprosté zklamání. Rychlé šípy, to byla pro mě vždycky parta správných kluků, sice byli trošku až moc kladní, ale nikdy jim to na charismatu nijak neubíralo. Však taky Mirek Dušín, to už je pojem :o) Kdybych ale znala Rychlé šípy jen z tohoto filmu, nikdy v životě by mě zaujmout nemohli. Parta kluků, u kterých jsem si po skončení filmu už vlastně ani nepamatovala, jak vypadali. Navíc hoši trpěli zoufalým nedostatkem jakéhokoliv hereckého talentu, takže se ve filmu celou dobu jen prkenně procházeli či pobíhali po plátně a vedli mezi sebou naprosto nesmyslné dialogy, snaživě evokující atmosféru knižní předlohy, ale v dnešní době působící neskutečně strojeně a poněkud úsměvně. Vůbec celý scénář je špatně napsaný, jednotlivé postavy se jen prapodivně vyskytují, žádná z postav nijak výrazně nevyčnívá, přestože knížka je výrazných a zajímavých charakterů plná. Režisérovi se dokonce podařilo, že i Matěj Hádek, jehož jinak považuji za poměrně solidního dramatického herce, působil jako neherec a jeho Losna je spíš zoufalec než nějaký budoucí Velký Vont. Musím ale být spravedlivá. Co se režisérovi a jeho štábu povedlo dokonale, to jsou lokace jak vystřižené ze třicátých let, film má vynikající temnou atmosféru, podbarvenou sugestivní Maláskovou hudbou. Dobré byly i pasáže s Janem Tleskačem, ty působily téměř hororově. A celý film uvedl a zakončil charismatický hlas Petra Čepka. Celkově ovšem nemůžu dobře hodnotit ani z nostalgie, nebo spíš právě kvůli té nostalgii ne. ()

tron 

všechny recenze uživatele

U všech plantážnikú, Záhada hlavolamu je jeden z najatmosférickejších filmov, aký som kedy videl! Nechápem, že v Čechách nešlo o totálny megahit s desiatimi pokračovaniami a troma prequelmi, veď Foglarova tvorba patrí v ČR k absolútnemu kultu. Mnohé scény dávajú novú hĺbku slovu „mrazivosť“. Hereckí predstavitelia detských rolí sú občas jemne rozpačití, ale inak mi prišli typovo perfektne vybratí. Dospelákov je tu málo, ale o to dokonalejší a strašidelnejší je tajomný Em brutálne obludného Karela Engela. Plno scén je vyložene hororových, najviac zrejme desivé flashbacky, ktoré geniálne podprahovo útočia na divákovu psychiku. Samotný nápad s lietajúcim bicyklom je niečo, čo sa určite malo vystrihnúť a zameniť za niečo, čo nie je trápne (ja viem, že to mal už Foglar), tak okrem toho mám len minimum námietok. Vynikajúca je i nádherná, krásna, geniálna výprava kultových Stínadel. A posledný záber s bežiacimi Rýchlymi šípmi? Úplne boží. Bežia v ústrety novým dobrodružstvám, ďalej dávke temnoty a novým časom, ktoré všetko raz a navždy zmenia. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (5)

  • Podle vyprávění kostelníka, Jan Tleskač (Michal Škrabal) těsně před smrtí zvonil, a náhle zvon utichnul. Potom ho našli dole ve zvonici. V dále zobrazeném ději si ale Jan tleskač ve zvonici právě psal deník, když nahoru přišel Em (Karel Engel) a došlo k potyčce, při které Jan Tleskač spadnul dolů. (ČSFD)
  • V jednom z prvních záběrů na střechy budov Stínadel je možné si všimnout velkého množství televizních antén, které však do doby, do které je příběh zasazen, nepatří. (Jezis_z_nebe)
  • Když Rychlé šípy procházejí ulicemi, jsou všechna auta zaparkovaná na pravé straně vozovky. I tramvaje jezdí po Rozdělovací třídě napravo. V době, do které je film situován, se však v Čechách jezdilo vlevo. (X-256)

Reklama

Reklama