Režie:
Philip KaufmanKamera:
Rogier StoffersHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine, Billie Whitelaw, Patrick Malahide, Amelia Warner, Stephen Moyer, Tony Pritchard, Michael Jenn (více)Obsahy(1)
Aristokrat, starý zvrhlík, excentrik a svobodomyslný grafoman Markýz de Sade (Geoffrey Rush) je mnohokrát obviněn ze sadismu, únosů a pobuřujících sexuálních praktik. Unikne během hrůzovlády v období Francouzské revoluce jen o vlásek gilotině a je odstraněn do charentonského blázince. O ústav se stará osvícený abbé Coulmier (Joaquin Phoenix), který ponechá svému pacientovi možnost psát, protože ví, že jedině tak umožní markýzovi ventilovat jeho deviace. Pochopitelně, že člověk markýzova formátu, posedlý psaním, hledá způsob, jak publikovat. Spojku mezi vězením a svobodou objeví v mladičké, krásné a chytré pradleně Madeleine (Kate Winslet). Ta, v okouzlení literaturou a vzdělaným erotomanem vynáší z blázince jeho knihy ke skandálnímu vydání. Publikace nemravných textů šokuje státní správu, a ta se postará o definitivní zkrocení neúnavného autora. Proto je do blázince poslán odporný psychiatr Dr. Royer - Collard, který je znám svými krutými a předpotopními metodami léčby. Chce de Sadovi znemožnit hlavně to, co nejvíc miluje. Odebere mu brk i inkoust. Ale markýz pokračuje v psaní kuřecí kůstkou a červeným vínem a nakonec v dokonalé posedlosti slovem a do poslední chvilky a jakýmikoliv prostředky bažícího po literatuře píše i vlastními výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (256)
V poslední třetině se ucelený příběh mění ve sled dramatických scén, které na sebe pramálo navazují a ruší dojem z předchozí kvalitně odvedené práce. Herci jsou bez výhrad, jejich role mi ovšem přišly buď málo uvěřitelné (Joaquin Phoenix), anebo nedotažené (Michael Caine, který předvádí jakousi perverzní variaci na doktora Larche z Pravidel moštárny, zasloužil by si ovšem mnohem více prostoru). Závěrečná pointa pak neruší, ale ani nepřekvapí. Potenciál byl rozhodně větší. ()
Už jen za postavu zvrhlého Markýze de Sade famózně ztvárněného Geoffrey Rushem a nádherně nevinnou a na druhou stranu po lásce a sexu toužící překrásnou Madeleine v podání skvělé Kate Winslet nemohu jít se svým hodnocením pod čtyři hvězdy. Příběh , který bych nazval encyklopedií zvrhlostí , chtíče , nevinnosti , názornou ukázkou středověkých praktik tehdejších psychiatrů , hrozného chování aristokracie vůči obyčejnému lidskému životu , jak v blázinci , tak mimo něj , mi navždy utkví v paměti a jednou za čas si jej vždycky pustím , neboť má pro mě určité kouzlo , které nepomíjí. 89% ()
Ó ta pointa (kněz a pradlenka) ... bavila jsem se. Nechutné, odsouzeníhodné, ne ... přiznejme si, že v každém z nás je trochu(kousek) perverze a s klidem se na Quills podívejme, eventuelně se zplna hrdla zasmějme. Hm ... podotýkám, že mým dlouholetým problémem je smích v pasážích, kdy se obvykle moc lidí(nikdo) nesměje, takže mé konstatování o vtipnosti radši liberáně a velkomyslně přehlédněte. Herci = úžas; scénář = lehkost; myšlenka = svoboda vyjadřování nade vše ... Nevidím to jinak než na ****. ()
Skvěle, vskutku "filmově" a velice zábavně natočený jakožehistorický příběh, u kterého jsem si až teď, po asi pátém shlédnutí, uvědomil, jak je pomýlený. Nejde o to, že se Francouzi z konce osmnáctého století chovají jako současní Američané - ani o to, že se kněz běžně na veřejnosti prochází s odhalenou hrudí jak nějaký seladon. Nemůžu překousnout, že postava programově vulgárního a všemi opovrhujícího narcistního sadisty je tu představena jako ztělesnění svobody a mučedník, zatímco všichni ostatní jako pokrytci anebo morálně naprosto nestabilní osoby (postava Madelaine je vrcholem - považuje se za "dobrou ženu v životě", přičemž svádí kněze a distribuuje pornografii). Pak jsou tu už jen blázni a svině od podstaty. (nedopsáno) ()
Scénář je vynikající. Několikrát se mi stalo, že jsem si nějakou narážku uvědomil až po chvíli a pobavilo mě, jak je chytrá (podobně jako u Zamilovaného Shakespearea). Režie a výtvarné ztvárnění jsou vynikající. Například požár blázince je nasnímán a zrežírován prvotřídně. Herecké výkony jsou také vynikající (co si budeme povídat, hlavně Geoffrey Rush). Bohužel se ale musím připojit k všeobecné nespokojenosti s kýčovitým a zbytečným koncem. Už to vypadá, že příběh skončí a přijde katarze, ale pak se k tomu ještě něco dodá a ještě trochu a ještě.. Až se to nakonec celé překombinuje a katarze nepřijde. Škoda. Mohl to být druhý Amadeus. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (11)
- Markýzovu manželku hraje Rushova skutečná manželka Jane Menelaus. (Hal_Moore)
- Všechna Sadeho práce zde prezentovaná byla ve skutečnosti napsána scénáristou Doug Wrightem. (Hal_Moore)
- Do role Abbé de Coulmier tvůrci zvažovali obsazení Hugha Jackmana. (Pavlínka9)
Reklama