Režie:
Philip KaufmanKamera:
Rogier StoffersHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine, Billie Whitelaw, Patrick Malahide, Amelia Warner, Stephen Moyer, Tony Pritchard, Michael Jenn (více)Obsahy(1)
Aristokrat, starý zvrhlík, excentrik a svobodomyslný grafoman Markýz de Sade (Geoffrey Rush) je mnohokrát obviněn ze sadismu, únosů a pobuřujících sexuálních praktik. Unikne během hrůzovlády v období Francouzské revoluce jen o vlásek gilotině a je odstraněn do charentonského blázince. O ústav se stará osvícený abbé Coulmier (Joaquin Phoenix), který ponechá svému pacientovi možnost psát, protože ví, že jedině tak umožní markýzovi ventilovat jeho deviace. Pochopitelně, že člověk markýzova formátu, posedlý psaním, hledá způsob, jak publikovat. Spojku mezi vězením a svobodou objeví v mladičké, krásné a chytré pradleně Madeleine (Kate Winslet). Ta, v okouzlení literaturou a vzdělaným erotomanem vynáší z blázince jeho knihy ke skandálnímu vydání. Publikace nemravných textů šokuje státní správu, a ta se postará o definitivní zkrocení neúnavného autora. Proto je do blázince poslán odporný psychiatr Dr. Royer - Collard, který je znám svými krutými a předpotopními metodami léčby. Chce de Sadovi znemožnit hlavně to, co nejvíc miluje. Odebere mu brk i inkoust. Ale markýz pokračuje v psaní kuřecí kůstkou a červeným vínem a nakonec v dokonalé posedlosti slovem a do poslední chvilky a jakýmikoliv prostředky bažícího po literatuře píše i vlastními výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (256)
Bylo to zvrhlé, perverzní a erotické.. A přitom to neztratilo na vážnosti a napětí především ke konci.. Dokonce i nějaká ta romantika by se našla.. To je opravdu pekelná kombinace, skvělé dílo! Geoffrey Rush byl naprosto dokonalý a bezchybný. Neumím si na jeho místě představit někoho lepšího :) I Kate Winslet a Joaquin Phoenix byli skvělí, ve filmu to výborně jiskřilo a oba předvedli vynikající herecké výkony. Závěr byl pro mě neočekávaný a překvapivý (už jsem si říkala, že nic lepšího přijít nemůže a ono to přišlo!).. Tento film je dokonalý! :) ()
Markýz de Sade patří k autorům, kteří mne nejvíc fascinují. Ne že bych patřil k zažraným čtenářům pornografie, ale jeho stylistická virtuozita, rozpor mezi vysokým stylem, mistrně zvládnutou literární technikou, a neuvěřitelnou perverzností, a také samozřejmě obrovská nápaditost ohledně vymýšlení úchylností, je přinejmenším zajímavý. Je mi nesmírně líto, že zarytí filmožrouti mohou jeho pozoruhodné dílo mimo mnoha různě špatných béčkových pornofilmů poznat jen v nudné a příšerně aktualizované Pasoliniho adaptaci. I když s atmosférou jeho románů, úchylnou i precizní, se můžete zčásti seznámit v tomto filmu. Fiktivní příběh o smrti markýze v blázinci je sice notně zamerikanizovaný a silně překombinovaný, ovšem na americké poměry poměrně odvážný (skoro nekrofilní scéna mezi Madleine a Abbém). Celá řada vynikajících scén (mně se nejvíc líbila ta, kde markýz "filtruje svou povídku přes mozky bláznů" a pak ta, kde hraje doktorovi svou pornografickou satiru na něj samotného) a nesmírně charismatický Geoffrey Rush (mimochodem, Sade vypadal reálně jako něco mezi Steve McQueenem a Klementem Gottwaldem, ovšem tento film je těžce fiktivní) a sympaťák Michael Caine v roli doktora, který má pana de Sade vyléčit, ovšem ne tolik, aby nemohl psát, protože jeho úchylnými povídkami celý blázinec vlastně vydělává. Líbilo se mi vylíčení prostředí blázince, stejně jako perfektně vybrané a parafrázované úryvky ze Sadovy prosy (mimochodem, tvrzení ze zajímavostí, že "všechna Sadeho práce zde prezentovaná byla ve skutečnosti napsána scénáristou Doug Wrightem" je, bez ohledu na to, že to je špatně přeložené, pravda jen napůl - konkrétní formulace sice napsal scénárista, všechny ale dějově vycházejí ze situací ve skutečných markýzových dílech - ono je taky v oblasti pornografie u markýze dost těžké střelit vedle, když potřebujete nějakou zvrhlost), které jeho dílo víceméně charakterizují. Trochu mne štve, že film činí Sadeho život stravitelnější, stejně tak mne štve vložení několika romantických vedlejších příběhů a degradace postavy Renée (markýzova manželka), ale vzhledem k tomu, že tento film skutečně vystihuje jen velmi mírně odbarvenou ((tím nemyslím blond, ale opak od přibarvenou) atmosféru reálné markýzovy tvorby to jsemm ochoten odpustit. A to je ve filmu nejdůležitější. Navíc, vím, že je to můj nezvyk, ale už dlouho se mi nestalo, aby mne dvouhodinový film nenudil, což je nutné taky přičíst k dobru. ()
Nemůžu než jinak než pět *. Proč? Dvě slova: Geoffrey Rush. Jeho výkon je opravdu uchvacující a já se cítím, jak ty ženy z filmu, co mu propadly. Markýzova osobnost mu padne jak ulitá a je vidět, že si to celý film náležitě užívá. Za zmíňku rozhodně stojí i další postavy, Joaquinovi i Kate to v kostýmech sekne, a už dlouho jsem nepotkala film, kde by mi byli všichni hrdinové sympatičtí. Postavy se vyvíjejí zcela přirozeně vzhledem k událostem, přesto nespadají do stereotypu a kýčovitosti. Pravda, i když jde o příběh o de Sadovi, je ve filmu perverzních scének a řečí podstatně méně, než jsem očekávala, v tomto směru bych i přitvrdila. Nebýt toho výkonu Rushe, byly by to dobré tři *. Ale s ním.... ()
Už jen za postavu zvrhlého Markýze de Sade famózně ztvárněného Geoffrey Rushem a nádherně nevinnou a na druhou stranu po lásce a sexu toužící překrásnou Madeleine v podání skvělé Kate Winslet nemohu jít se svým hodnocením pod čtyři hvězdy. Příběh , který bych nazval encyklopedií zvrhlostí , chtíče , nevinnosti , názornou ukázkou středověkých praktik tehdejších psychiatrů , hrozného chování aristokracie vůči obyčejnému lidskému životu , jak v blázinci , tak mimo něj , mi navždy utkví v paměti a jednou za čas si jej vždycky pustím , neboť má pro mě určité kouzlo , které nepomíjí. 89% ()
Toto som hľadal v temných zákutiach histórie a vlastnej predstavivosti. Nie Markýza de Sade, ale takéto jeho vykreslenie. Nie Kate Winslet ale túto jej postavu nevinnej panny, celým svojím kyprým dekoltom bažiacej po poznaní. Nie blázinec, ale miesto odkiaľ vychádzajú poviedky s ešte vlhkým atramentom, šíriacim tú vlhkosť k čitateľovi. Nie dokonalý film, ale ten v ktorý som dúfal a taký čo mám rád. Nevidím dôvod dať nižšie hodnotenie. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (11)
- Všechna Sadeho práce zde prezentovaná byla ve skutečnosti napsána scénáristou Doug Wrightem. (Hal_Moore)
- Melodie, kterou si Sade pobrukuje, je z francouzské říkanky Au Clair de la Lune. (Hal_Moore)
- Osoby, které vystupují v útulku pro choromyslné, jsou z převážné většiny skutečně lidé s diagnostikovanou duševní poruchou. (Pavlínka9)
Reklama