Režie:
Philip KaufmanScénář:
Philip KaufmanKamera:
Philippe RousselotHudba:
Mark AdlerHrají:
Fred Ward, Uma Thurman, Maria de Medeiros, Richard E. Grant, Kevin Spacey, Jean-Philippe Écoffey, Juan Luis Buñuel, Féodor Atkine, Pierre Étaix (více)Obsahy(2)
Milostné mnohoúhelníky Henryho Millera... Americký snímek Henry & June (1990) vznikl podle deníků Anais Ninové (publikovaných až po její smrti), v nichž autorka popisuje svůj vztah ke spisovateli Henrymu Millerovi a k jeho ženě June. Anais (Maria de Medeirosová) žije se svým dobře situovaným manželem Hugem (Richard E. Grant) na předměstí Paříže a touží vyměnit svou šedivou existenci za společensky bohatší, bohémský způsob života. Ten nalezne v náručí Henryho Millera, s nímž ji Hugo seznámí. Anais je k zemitému spisovateli sexuálně přitahována, ale její dřímající vášně opravdu rozdmychá až setkání se smyslnou Millerovou manželkou June (Uma Thurmanová). Americký režisér Philip Kaufman (nar. 1936) otevřeně zobrazil partnerské vztahy už ve své adaptaci Kunderova románu Nesnesitelná lehkost bytí (1988). V Henrym & June se pokusil zajít ještě dál, což mu v americké distribuci jako prvnímu vyneslo cenzurní omezení NC-17. Přes vypjatost erotických scén však tato stránka filmu není dominantní. V popředí Kaufmanova zájmu (scénář napsal společně s manželkou Rose) je atmosféra Paříže roku 1931 a prostředí umělecké bohémy, k níž Miller patřil. Snímek zaujme uměřenými hereckými výkony hlavních představitelů a citlivým přístupem francouzského kameramana Philippa Rousselota, jenž byl za svou práci nominován na Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (34)
June Miller musela být přesně ten typ člověka, který na vás ihned při prvním setkání něčím zvláštním zapůsobil a o chvíli později vás zcela pohltil a očaroval. A i přes to, že jeho chování mohlo být sebehorší, vždycky jste mu to odpustili. Takže čekejte již postaršího šviháka Henryho a na první pohled nevinnou Anaïs, kteří jsou v podstatě propadlí ženě, jež je akorát využívá a lišácky s nimi zametá. Není divu, že toho o ní tolik napsali. Ke konci se to možná trochu vleče, ale Uma je tady překvapivě tak okouzlující, že to tomu filmu prostě rádi odpustíte. Pěkné. ()
Obe herečky sú naozaj nádherné ale to je na film málo. Dvojhodinovú nudu to nezachráni. To, že som pri tom stihol aj surfovať po nete je dôkaz, že film nedokáže vtiahnúť do deja (ak tam vôbec nejaký je) a priklincovať diváka k obrazovke resp. plátnu. Dokonca ani erotickým scénam sa to veľmi nedarilo. ()
Varování: Tohle není film o Henrym Millerovi, ale o Anais Nin! Kdo si chce užít Henryho, a navíc zamlada, ten by si měl dát raději Tiché dny v Clichy od Claude Chabrola. Jeho film vystihuje atmosféru Millerových knih mnohem lépe. Koneckonců je to naprosto logické: Henry a June je zfilmováním vzpomínek Anais Nin, v nichž popisuje své setkání s Millerem a jeho ženou, přičemž je oběma fascinována a přitahována ... Když tenhle snímek běžel v našich kinech, souhrou okolností se mi nepodařilo jej shlédnout. Zato na Tiché dny v Clichy (ze stejného roku) jsem byl několikrát. Dohnání jednoho dlouholetého restu bylo však zároveň i zklamáním. Pohled Anais (a tedy i Kaufmanův) na Henryho Millera se totiž od toho Chabrolova markantně liší, navíc oba filmy se zabývají úplně jiným obdobím spisovatelova života. Tiché dny jsou příjemnou vzpomínkou na Millerovo bohatýrské mládí, Kaufmanův film podává spíš smutné svědectví citlivé ženy o Henryho stárnutí, a o jeho mladé manželce. ()
Babička Jennifer Schecter se jmenovala Anaïs a stejně jako ona měla potřebu intelektuálně ojet vše, co se kolem ní hnulo, a pak o tom ještě napsat. A protože u Umy Thurman se jí to povedlo jen částečně a protože druhou hodinu se už film šíleně vlekl a nedělo se tam takřka nic zajímavého, nemůžu hodnotit ani průměrně. Jinak nechápu, kde se u klasického dramatu ze 30. let vzalo to označení western, s tím to opravdu nemá pranic společného. ()
Noo... hudba, kostýmy, celková atmosféra let třicátých - dobré, ale někde v průběhu filmu to neustálé soft-retro-porno začalo nudit, celé to bylo takové zmatené, pořádně jsem nevěděl, kdo s kým má správně souložit, děj taky mizerný...Nějak to nezachránila ani krása obou hereček ( Uma Thurman, Maria de Medeiros) ani jejich velmi solidní výkon. Zkrátka jsem ty víc jak dvě hodiny spíš protrpěl. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (6)
- Některé násilné scény, zvláště se objevují na začátku filmu, vedly americké cenzory k rozhodnutí pro rating NC-17. Například novozélandští cenzoři pak filmu přidělili rating R-18. (Terva)
- Hnědooký Fred Ward nosil během natáčení modré kontaktní čočky. (Terva)
- Film, který navštíví Anaïs (Maria de Medeiros) a Henry (Fred Ward) v kině, je Andaluský pes (1928) od Louise Buñuela. (nezavisla)
Reklama