Reklama

Reklama

V časech, kdy se odehrává tento western, byly zákon, morálka a pořádek zpovykanými evropským výmysly, které do prérie Divokého západu ještě nezavály – zde, ve městečku Vinegaroon, panoval pouze jeden zákon: oko za oko, zub za zub. Alespoň do doby, než přivandroval do hnízda chřestýšů psanec Roy Bean (Paul Newman). Ten se prohlásí za samozvaného soudce všeho na západ od řeky Pecos, kde civilizace byla dosud sprostým slovem. Royova svrchovaná nadvláda přináší své plody, ale všechno jednou končí, a ne vždy dobře… nebo snad ano? Klasický western natočil velikán žánrového amerického filmu John Huston (Maltézský sokol, Asfaltová džungle, Bílá velryba, Mustangové, Za vodou a další), který spojil síly se zářící hvězdou Paulem Newmanem (Butch Cassidy a Sundance Kid, HarperHazardní hráč). Naturalistická a současně nadsazená stylizace snímku se opřela o vyvážený scénář Johna Miliuse, který podobné variace propracovával v takových hitech, jako Drsný Harry, Jeremiah Johnson či Apokalypsa. Výsledkem je nezapomenutelná westernová jízda, drsná i vtipná, a v mnoha ohledech nápaditá, která diváka nenechá chladným. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (187)

Han22 

všechny recenze uživatele

Mám rád westerny, ale ne všechny. Musí to být něco opravdu výjimečného, strhujícího a to tenhle film nebyl. Chvílemi nostalgický, chvílemi komediální, chvílemi převelice nudný, ve finále přehnaný a nesmyslný. Soudce Bean mi přišel spíše jako samozvaný diktátor než jako představitel spravelnosti, onen "zlý" právník jako člověk, který od začátku byl v podstatě v právu. Zajímavých postav (kněz v podaní Antonhy Perkinse se režisér hned zbavil), nevím, tomuhle filmu prostě něco chybělo. EDIT 2023: Ten film jsem před 14 lety hrubě podhodnotil. Tehdy jsem westernů moc neznal a chtěl jsem od nich prostě střílečku. Teď vidím příběh o divoké spravedlnosti v divokém kraji a rozvíjejícím se městečku. Soudce je pro mě s odstupem času pochopitelnější postava, slizký právník určitě nebyl klaďas. První půlka má dokonale absurdní humor plný neskutečných setkání (pistolník, medvěd), je tu kromě skvělého Newmana spousta výborných herců v malých rolích. Druhá půlka je trošku hořká a smutná. Vadí mě jen, že příběh je absolutně vycucaný z prstu a ten konec (přestřelka) z 20-30 let byl fakt debilní. Jinak solidní 4*. ()

F.man 

všechny recenze uživatele

Západně od řeky Pecos bylo odnepaměti území, do kterého se odvážili jen opravdoví odpadlicí. Vše se ale rychle změnilo s příchodem soudce Roye Beana... Paul Newman mě asi nemůže zklamat. Role Roye Beana je mu zde zase napsaná přímo na míru jeho charizmatu a ve výsledku to jde vidět. Podobný western by se hledal těžko - na klasiku žánru je zde totiž naroubovaný absurdní humor a kupodivu to i funguje. 80% Ordinarily, I'd take you in my court and try you and hang you. But if you've got money for whiskey, I guess we can dispense with those proceedings. ()

Reklama

Terva 

všechny recenze uživatele

Na Západ od řeky Pecos neexistoval zákon........... Samozvaný soudce Roy ( Paul Newman ) Bean však tento mýtus vyvrátí. Po příchodu za řeku Pecos ho okradou a málem oběsí - vrátí se a vezme zákon do svých rukou. Nově příchozí tak musí projít přes Roye a jeho novou soudní budovu, ten rozhoduje o jejich osudu. CITÁT - Já jsem zákon....... Svérázný soudce Roy tak vládne tomuto území a kdyby se nic zvláštního nestalo, vládl by tam do dnes - ale....... Klíčovou větou filmu je dle mého toto jeho prohlášení - CITUJI - Dámy, proto vás odsuzuji na jeden rok pod ochranu vám přidělených šerifů.......... Možná, že to nebylo zrovna takhle, ale takhle nějak to mohlo být. Pohodový westernový příběh. ()

HareS 

všechny recenze uživatele

John Huston bol ako Howard Hawks, Joon-ho Bong, Takashi Miike, Georg W. Pabst, Ji-un Kim, stačí, menovať by sa totiž dalo do rozmerov presahujúcich maximálny počet znakov, pretože tvorcov, ktorým je Huston ekvivalentom v rámci trvácneho oscilovania medzi žánrami, je nepreberné kvantum. V jeho filmografii nájdeme zastúpené noirovky (Maltézsky sokol; Key Largo), dobrodružné filmy s odtieňom melodrámy (Africká kráľovná), esenciálne dobrodružky (Biela veľryba; Muž, ktorý chcel byť kráľom), športovú tematiku (Nafúknuté mesto; Nerovný zápas), romantiku v časoch vojny (To vie len Boh, pán Allison; Zbohom, armáda), biblické eposy (Biblia) alebo westerny (Poklad na Sierra Madre; Nezmieriteľní). Medzi posledné s istotou spadá aj Život a doba sudcu Roya Beana, ktorým sa dôstojne vklinil medzi súdobé trendy spaghetti, acid, euro a revizionistického westernu, aby si lebedil vo svojich spolovice sebaironických, no zároveň žánrové tradície si pietne ctiacich polohách. ___ Spomínané sebaironické prvky, áno, sú permanentné, vďaka nim sa film nebrodí v ulepenej sentimentalite a uslzenosti, ani vo vyhrotených sekvenciách, ktoré k tomu zreteľne zvádzali. Avšak na nôtu samopašnej paródie typu Brooksových Bláznivých sediel sa tu nehrá, Život a doba sudcu Roya Beana je decentne neunáhlenou hračkou. Ak by sme boli nabubrelí, povieme Maverick (ten bol v sebazhadzovaní ešte flexibilnejší a okázalo groteskný) vs. Šest medvědů s Cibulkou. Z filmu posledne spomenutého odrátajme meno aj päťku a ocitáme sa v medvedích eskapádach vyskytujúcich sa kdesi v polovici filmu. Zabudnite tiež na surový rozkrvácaný balet v štýle Johna Woo inšpirovaný Peckinpahovou Divokou bandou, ten sa tu netancuje, pretože ide o zvoľna anti-westernovú, podpovrchovo bujarú slávnosť idúcu proti prednastaveným žánrovým klišé, ktorá svojím nenápadne podvratným humorom dekonštruuje westernové stereotypy. Prehovormi do kamery si uvedomuje, že je kinematografickým dielom a prifarbeným životopisom, mystifikáciou skutočného bytia texaského sudcu. ___ Príznačná je rezignácia na jasne daného antagonistu a zameranie na čiastkových protivníkov vykreslených skôr v polohe komických karikatúr. V podstate sa proti nikomu nebojuje; najmä vďaka pohoďáckemu Beanovi, ktorý rovnako hladko strieľa ako „johnwaynovsky“ cedí prietrž hlášok cez zuby, je film až selankovito utlmený. Lenivý, ospalý, atmosféricky umiernený a v tempe vyrovnaný (s rovnakou „nezaujatosťou“ je pristupované k zlosynom, k hraniu pokru, k obeseniu, k Beanovej platonickej láske Lillie etc.), zdržanlivo tiahly, flegmaticky nadnesený western, v ktorom je spravodlivosť najviac. Komorné dielo situované s jednou malou výnimkou do niekoľkých desiatok štvorcových metrov. Zároveň film veľmi strohý, a keď povieme, že aj romantický, tak do nej, do tej romantiky, sa mu nechce noriť rovnako intenzívne ako do polôh klasického westernu a paródie, všetko akoby bolo omráčené texaským žeravým slnkom. ___ Vďaka častým odvolávkam na Bibliu, ktorú tu zastupuje zbierka zákonov determinujúca všetok poriadok, a tiež vďaka Beanovej nadnesenej štylizácii do pozície samotného Boha ide až o religionisticky procedurálny rituál. Žiadny lump nie je lumpom „tak úplne“, ale v rámci žánrovej sabotáže sa nepatrne podvracia zažitá antagonistická typológia. Dobré je vypustiť z hlavy striktné definovanie Dobra a Zla, ktoré sú prezentované v až ich archetypálnej „božskej“ polohe. S nadhľadom snímke vlastným sa zároveň ich polarizácia neberie vážne, stiera sa hranica medzi dešperátom a právnou osobou. Nikoho život neoplýva simplifikujúcou jednostrannou charakteristikou, z prostitútok sa náhle stávajú počestné ženy, zo štvancov zástupcovia šerifa. Film tiež pripomína, že mať svoj zidealizovaný vzor, dokonalú „presahujúcu svätyňu“ ku ktorej vzhliadame, je v podstate dôležité, pretože plní funkciu infúzie a často je pre nás „tým jediným východiskovým bodom“. Rovnako ako pre Roya Beana vysnívaná Lillie Langtry, divadelná herečka, ktorú ešte pred 90 rokmi bolo možné reálne stretnúť. () (méně) (více)

KoRner 

všechny recenze uživatele

Netradičný western, ktorého množstvo odľahčených scén hraničia s paródiou. Roy Bean je vo filme malomeštiansky kretén, ktorý nemá páru o zákone, avšak vždy sa naň vyhovára. Film je očividne inšpirovaný Kubrickovým Mechanickým pomarančom, má podobné postavy, humor, aj zábery premýšľajúceho priamo na tvár. Ja som však za klasické poňatie starého Západu a keby sa tak robili všetky filmy, razom by sa stal tento štýl nezaujímavý. [6/10] ()

Galerie (49)

Zajímavosti (9)

  • Skutečný soudce Roy Bean (Paul Newman) žil v letech 1825–1903, zemřel tedy poněkud dříve, než ten filmový. (bjh)
  • Režisér John Huston se ve filmu objevil v roli medvědáře Grizzlyho Adamse. (John Dunbar)
  • Victoria Principal byla v roce 1973 za svůj výkon nominována na cenu Golden globe award v kategorii Objev roku. (Terva)

Související novinky

Zemřel herec Ned Beatty

Zemřel herec Ned Beatty

14.06.2021

Včera v kalifornském Los Angeles opustil filmový svět americký na Oscara nominovaný herec Ned Beatty. Bylo mu 83 let. Rodák z Kentucky, kterého si mnozí diváci jistě vybaví třeba jako Otise, věrného… (více)

Reklama

Reklama