Režie:
Kristina NedvědováScénář:
Kristina NedvědováKamera:
Klára BelicováHudba:
Martin HůlaHrají:
Petra Nesvačilová, Hana Vagnerová, Vanda Hybnerová, Monika Pošívalová, Petr Vršek, Alena Mihulová, Jan Grundman, Jiří Štrébl, Ester Geislerová (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Komorní pohled do světa čtyř žen se odehrává jakoby v bezcílném mikrokosmu, ve kterém už vězí mladá žena Petra, její rozvedená matka a její babička. Po povinné účasti na nové svatbě svého otce tam zamíří i starší Petřina sestra Tereza, ústřední postava, která na sebe strhává nejvíc pozornosti. Ta má v sobě jako jediná alespoň trochu vnitřní energie. Mladší ze sester je ve společnosti obou starších příbuzných víceméně v pasti, matka žije rezignovaně ze dne na den a babička se potýká s narůstající demencí. Ve starém venkovském stavení jako by se pro všechny zastavil čas a chybí vůle a motivace s tím něco dělat. Petra se nevzmůže na víc než na malou naivní vzpouru, matka zase přehlíží věci takové, jaké jsou. Ani Tereza, čerstvě po rozchodu se svým přítelem, není v ideálním stavu, tím spíš, že patří k typům, které si svůj vnitřní nepořádek řeší kladením důrazu na pořádek vnější. (ČSFD)
(více)Videa (1)
Recenze (39)
Krásný, příjemně melancholický a pomalý, zcela svobodný, tím pádem odvážný, film, který si, díky své nádherné a od první minuty neměnné, silné atmosféře, mohl v závěru dovolit prakticky cokoliv. Veškerá síla je skryta v jednoduchosti a jakémsi bezdějovém bezčasí současnosti. To zdánlivé nic je překrásně odvyprávěno, nasnímáno a doprovozeno vynikající hudbou, která, tak jak to má být, dolaďuje tento filmový zážitek o lidském očekávání, střetu charakterů a zobrazení několika světů v jednotlivých postavách, v mých očích do dokonalosti. Obrovský tvůrčí potenciál (od režie, přes kameru k hudbě) českého, řekněme alternativního (festivalového) filmu a rozhodně jeden z nejlepších debutů, jaký jsem kdy viděl. [Kino Citadela - Litvínov] ()
takový to, když vám netflix v sekci české filmy mezi všemi těmi ženami v nesnázích, muži v naději a podobně najednou nabídne pozapomenutý artový kousek s hudbou martina tvrdého a nezvykle civilní hanou vágnerovou v jedné z hlavních rolí. první půlka je především ve znamení očekávání věcí příštích. o to větším zklamáním je fakt, že druhá půlka namísto katarze (jakékoli) přináší spíše zmatené filmařské bloumání, ve kterém se může stát cokoli. plus za atmosféru, hudbu a některé herecké výkony, mínus za dialogy a prakticky neexistující nasvícení motivace postav. ()
Po akčním thrilleru Anna jsem si zvolil skvěle film, v němž se nic neděje a to doslova. Uvařil jsem u něj celou večeři a i když jsem občas musel odklonit zrak, na obrazovce se nic nezměnilo. Troufám si tvrdit, že sledovat z okna zasněženou krajinu by bylo akčnější než sledovat tento film. Na druhou stranu nemohu říct, že by mě vysloveně nudil a jeho vypovídací hodnota se blížila nule. Je to zkrátka pomalý, spíše lyrický film, jenž nám nabízí nahlédnout do jedné domácnosti, v níž se sice odehrávají lidská dramata, ale pomalu, poklidně bez vypjatých emocí. Vágnerová s Nesvačilovou to obě zahrály velmi slušně. ()
Nechal jsem se chytit za srdce. A rád. Sněží! je krásný film na tichý večer, kdy vám nevadí sledovat stejně tichý příběh o možná všedních, ale o to známějších situacích. Skvěle zahráno, ještě lépe natočeno...Je poznat, že to pro Kristinu Nedvědovou bylo velmi osobní. Rád bych od ní viděl něco dalšího. Cokoliv dalšího. ()
Teprve felliniovský závěr s létajícím peřím (sněží!) a člověkem ve skafandru naznačuje, že se matčina a babiččina realita zřejmě konečně protnuly a obě ženy vidí totéž. Podstatné ale není, co přesně scéna sděluje, ale jak osvobozující účinek podobné oživení v komorním, křehkém a realistickém dramatu má. Nedvědová nehledá řešení, nevynáší soudy, nesměřuje k velké pointě. Především nám za přispění nenucených hereček dává dost času a prostoru, abychom pochopili situaci jednotlivých, rozporů plných hrdinek a dokázali se do ní vžít. V české filmu, vyznačujícím se dlouhodobě převahou mužské perspektivy a nedostatkem empatie, jde o jev vzácný a cenný. Více tady. 70% ()
Galerie (19)
Zajímavosti (6)
- „Scénář byl moje bakalářská práce na FAMU. Takže jsem byla v rozpoložení, kdy jsem měla stres ze školy a zároveň i trošku doma. Protože téma, které ve filmu je, stáří babičky a rozpad rodiny, bylo pro mě tenkrát obtížné,“ uvedla Kristina Nedvědová. (SONY_)
- Režijní debut Kristiny Nedvědové vznikal dlouho a složitě, celých 7 let. (ČSFD)
- „Moniku Pošívalovou pro postavu babičky jsme hledali a našla jsem ji ve spolu Elpida, což je volnočasová organizace pro seniory. Volala mi paní Broňa Hiliová, šéfka Elpidy, že tam má babičku, která by se mi perfektně hodila do scénáře. A měla pravdu,“ popsala režisérka Kristina Nedvědová. (SONY_)
Reklama