Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americký historický snímek Čas smyslnosti (1995) se odehrává v Anglii v období restaurace (odtud i původní název Restoration), tedy v době návratu Stuartovců na trůn po jedenácti letech puritánské vlády Olivera Cromwella. Sleduje osudy mladého lékaře Roberta Merivela (Robert Downey Jr.), který pracuje v nuzných podmínkách univerzitní nemocnice. Úspěch při léčbě králova oblíbeného psa z něho učiní královského lékaře a bohatého člověka. Jeho vzestup vzhůru však střídá stejně strmý pád. Tvůrci vycházeli z románu Rose Tremainové "Restoration" (1989), který vyšel v roce 1996 také česky pod názvem "Navrácená minulost", a soustředili se na barvitý popis výstředního přepychu královského paláce, kontrastujícího se špinavou bídou okolního světa. Zprvu požitkářský Merivel nalézá smysl života v pomoci trpícím, aniž by podlehl puritánskému odevzdání se boží vůli, jež tu reprezentuje jeho kvakerský přítel John Pearce (David Thewlis). Americký režisér Michael Hoffman (nar. 1957) dosáhl Časem smyslnosti prozatímního vrcholu své kariéry. Podařilo se mu shromáždit pozoruhodný herecký soubor, v němž kromě výše jmenovaných ještě zaujmou Sam Neill v úloze krále Karla II., Polly Walkerová jako svéhlavá královská milenka Celia a Meg Ryanová v atypické úloze pomatené Katharine. I v poměrně malých rolích se objevují známí herci – Ian McKellen (správce Gates) a Hugh Grant (malíř Finn). Je až neuvěřitelné, co se dá dokázat s relativně malým rozpočtem (18 milionů dolarů), neboť výtvarná stránka filmu ve své rozmanitosti a bohatosti ohromuje možná až příliš (zejména ve scéně opulentní svatby či rekonstrukci velkého londýnského požáru). Italský výtvarník Eugenio Zanetti a anglický kostymér James Acheson dostali za svou práci poprávu Oscary. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (99)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

O Času smyslnosti rozhodně nelze uvažovat jako o "seriózním" historickém dramatu. Je to romantická, dobová moralitka o napraveném hříšníkovi, která má v lecčems blízko ke kostýmním francouzským velkofilmům 60. a 70. let a la Angelika. Silnou stránkou snímku je výprava a hvězdné obsazení, produkční zázemí velkého amerického studia se nedá zapřít. Film je natočený s lehkostí, představuje sympatické spotřební zboží, které se trapně nepodbízí a k historickým reáliím přistupuje s určitou důstojností. Navíc umí hodně šikovně pracovat s emocemi, dojímá a baví přesně tam, kde to autoři zamýšleli. Dokonce ani použitá klišé tady neuráží. Je to kultivovaná žánrová podívaná, o něco vstřícnější k ženskému publiku. Celkový dojem: 75 %. ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Hned ze začátku mě to chytlo. Downey je zábavný už svým zjevem a potměšilým výrazem. Na výpravě se zjevně nešetrilo a dokud se příběh odehrává u dvora nebo na venkovském sídle, bavil jsem se. Po přesunu do kvakerské léčebny už to trochu ztrácí dech. Taky jsem měl trochu problém věřit Meg Ryan umouněnou chudou ženštinu z konce 17. století. Konec nedokážu posoudit, protože jsem usnul. ()

Reklama

Autogram 

všechny recenze uživatele

Ďalšia historická, ale hlavne kostýmová výpravná rozprávka. Tentoraz o lekárovi, ktorý sa špecializoval na všetko: kráľovských psov, manželky, pôrody operáciou bez krvi aj morové epidémie. To všetko sterilne krásne, načančané, až mi z toho bolo mierne nudno. –––– Udělal jsem to jediné, co král zakázal: Zamiloval jsem se do své ženy. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Mám rád filmy z renesance. Tento nás zavádí přímo na dvůr Karla II. Stuarta - lépe řečeno do jeho paláce a ukáže nám ,,všechny jeho poklady i neřesti''. Film je až neskutečně výpravný a já byl skutečně okouzlen. V jakém kontrastu se zlatem paláce byly bahnité ulice Londýna! Co se týče děje samotného - bral jsem je spíše jako takovou pohádku pro dospělé - podobně jako Ranhojiče (2013). Zde mladý nadějný lékař opustí léčbu chudých, zmámen nabídkou krále být dvorním lékařem jeho psů (ale ruku na srdce kdo by v druhé polovině sedmnáctého století volil ulici?). Zde klopýtne, znelíbí se králi a díky tomu dojde poznání a opětovné přízně vladaře. Zatímco Downey Jr. a Thewlis mi do rolí padli jako ulití, Sam Neil mi do role krále moc nesedl (podobnější mu byl v Charles II: The Power & the Passion (2003) herec R. Sewell) a kdo mi úplně nesedl byla Meg Ryan v roli pomatené Irky.. Meg má rád, ale sem typově vůbec nezapadla. I samotné chování krále, jeho moudrost a potřeba vychovávat Roberta mi nepřišla moc uvěřitelná. Raději nebudu moc pátrat po historických reáliích a skutečných osobách... Váhám mezi třemi a čtyřmi hvězdami, ale nakonec dám jen tři pejsány kavalíry. U filmu mne totiž více než příběh zaujaly kostýmy a prostředí exteriérů a interiérů a to není u historického filmu úplně dobře. * * * ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Přestože se mi novověk snažili vyučující na FF systematicky znechucovat po dobu několika let a částečně uspěli, zůstala pro mě i tak určitá slabost pro tuto dobu, takže jsem si tento snímek odehrávající se v období restaurace Stuartovské monarchie (restaurace - restoration - znovunastolení na trůn, takže nečekejte žádný film o tom, jak si Karel II. otevřel restauraci a vařil tam, zatímco mu Downey léčil psa :-)) velmi užil. Zezačátku jsem se trochu nudil a přišlo mi to o ničem, ale postupně se rozehrál moc zajímavý příběh se skvělými postavami ztvárněnými skvělými herci. Downeyho snad ani není potřeba zmiňovat (po těch iron manech nebo Sherlockovi je docela nezvyk ho vidět oholenýho :-)), dále mě zaujal Sam Neill coby démonický král Karel II., jednoduchá, pološílená a geniální Meg Ryan a v neposlední řadě také Ian McKellen, který hrál sice malou roli, ale dodával jí správné charisma. ()

Galerie (16)

Reklama

Reklama