Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (288)
I přes několik výtečných a napínavých scén jako například sledování oběti v zábavním parku či chvíle v ložnici Brunova otce představuje první hodina pouhou občas maličko rozvleklou přípravu na závěrečnou perfektně gradovanou koncovku s promyšleným střídáním záběrů činností Guye a Bruna a vrcholící podařeným zakončením na kolotoči. Po Psychu asi to nejlepší, co jsem od Hitchcocka zatím viděl. Silné 4*. ()
Tak tenhle Hitch mě vážně neoslovil a to jsem se na něj zrovna dost těšil. Chyba je, že napětí není gradované po celou dobu. Vlastně až na dvě-tři klíčové scény není gradované vůbec. Druhý mínus je Farley Granger, který sice splňuje Hitchcockovy požadavky (moc se neprojevuj, ať nezastíníš příběh), ale je nevýrazný až k zoufání. A poslední výtkou je, že film prostě obyčejně stárne. Mám rád klasickou dobu Hollywoodu a natočila se v ní spousta filmů, které si uchovaly svěžest (některé z nich jsou Hitchcockovy). Cizinci ve vlaku nepatří do téhle množiny. Všeho všudy mě nadchly pouze dvě scény: 1. Utkání v tenisovém klubu, kde sedí Walker v publiku a jako jediný neotáčí hlavou za míčkem, ale dívá se na hlavního hrdinu. 2. Závěrečná scéna na kolotoči, kde nechybí drama, akce, humor, nic...:) ()
Můj nejoblíbenější Hitchcock, obsahující vše, co od něj očekávám. Cynicky nekompromisní jednání k hlavnímu hrdinovi, zrelativizování jeho hodnot, mnoho dilemat, úskoků, gradující tempo a vyložené perličky, co se v záběru jen mihnou, ale přesto je divák před očima drží ještě po mnoha letech. Cesta k úspěchu = Robert Walker. Vím, že kožený Joseph Cotten nebo vyšinutý Anthony Perkins by v diváckém hlasování o Hitchockova oblíbeného záporáka dostali hlasů více, ale to částečně pramení i z toho, vůči komu ve filmech stojí. Většinou kladných, byť arogantních osobách či rodinách. Nagelovaný tenista Farley Granger není kladný, prostě nemůže být. Ve skutečnosti se do svých problémů sám zamotává a něco v jeho jednání nehraje. Robert Walker odbourává masku svého soka a vyloženě si to užívá. Dělá věci přesně v rozporu s tím, jak by se dělat měly (jeho zírání při tenisovém utkání). Divák by mu asi fandit neměl, ale je možné odolat? Naprostá špička a neodpustitelně podceňované. ()
Ak znovu napisem, ze Hitchcock je genius, budem sa opakovat ako papagaj. Dlhe roky som sa vyhybal starym filmom, ale teraz si uvedomujem, ze aj v polovici 20. storocia sa natacali kvalitne filmy s perfektnymi scenarmi a vobec nezalezi na tom, ci je film ciernobiely, alebo tam hraju neznami herci, ako to bolo aj v tomto filme. Proste staci kvalitny scenar a ked sa vsetko pekne zmesti do 100 minut, tak to moze byt velky zazitok, cim ale nechcem povedat, ze nenavidim troj alebo stvorhodinove filmy, len by nemali byt zdlhave a nudne. Pri takychto filmoch ako Cizinci ve vlaku ma vzdy zaujima, ako dopadne zaver a v tomto pripade som nebol sklamany... 13.04.2010 ________ Farley Granger - (Guy Haines) +++ Robert Walker - (Bruno Anthony) +++ Ruth Mortan - (Anne Morton) +++ Leo G. Carroll - (Senátor Morton) +++ Patricia Hitchcock - (Barbara Morton) +++ Kasey Rogers - (Miriam Joyce Haines) +++ Alfred Hitchcock - (Muž nastupujúci do vlaku s kontrabasou) +++ Produkcia: Alfred Hitchcock) +++ Hudba: Dimitri Tiomkin +++ ()
Další výborný Hitchcock. Je pravda, že tento film nijak zvlášť nepřekvapuje a plyne po jasně nastíněné linii, ale přesto má skvělou atmosféru a působivě graduje. Za zmínku stojí především vynikající lehce vyšinutý záporák, který mistrně zatlačuje svého protivníka do kouta a některé nepřehlédnutelné režijní inovace a nápady. ()
Galerie (80)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (36)
- Alfred Hitchcock koupil práva k románu za 7 500 amerických dolarů. Zakoupil je anonymně, aby udržel cenu dole. (Kulmon)
- Jako hlavní autor je uváděn Raymond Chandler, ale ve skutečnosti to téměř celé napsal Czenzi Osmonde. (Kulmon)
- Ruth Romanovou Hitchcock musel obsadit do role proto, protože jako jediná herečka měla podepsanou smlouvu se společností Warner. Při natáčení spolu pak neměli příliš dobrý vztah. (ČSFD)
Reklama