Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Toby OliverHudba:
Michael AbelsHrají:
Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Stephen Root, Lil Rel Howery, Lakeith Stanfield, Betty Gabriel (více)VOD (5)
Obsahy(3)
Co na tom, že Rose (Allison Williams) je bílá jako stěna a Chris (Daniel Kaluuya) černý jako noc? Žijeme přece v jednadvacátém století, kdy je boj proti rasové nesnášenlivosti přece už dávno dobojovaný a na smíšené páry se skrz prsty nedíváme. Minimálně Roseini rodiče Missy a Dean jsou na Chrise od prvního momentu nesmírně milí. Vadí jim snad jen to, že si přítel jejich dcery tu a tam zapálí, ale to s barvou kůže přece nesouvisí. Psycholožka Missy dokonce Chrisovi nabídne, že ho jeho zlozvyku zbaví pomocí hypnózy. Byl by to ráj na Zemi, kdyby se dva zdejší černošští zaměstnanci nechovali tak podivně. A kdyby se zvláštně neprojevoval i další muž černé pleti, který během víkendu dorazí na návštěvu. Náznaků, že všechno není v úplném pořádku, postupně přibývá, a Chris se rozhodne vzít nohy na ramena. To, co následuje, překoná jeho nejčernější noční můry a všem divákům v kinosále připraví naprosto nečekaný a nezapomenutelný zážitek. (Cinemart)
(více)Videa (18)
Recenze (927)
Srandovně napínací thriller, ve kterým přituhuje v podstatě po celou dobu před finále. Nekompromisním finále, který je pak ale na můj vkus až příliš drasticky a tak trochu uspěchaně spláchnutý do katarzního hajzlíku. Za to rasistický špičkování v nervydrásajících dialozích tomu ale nejde dát míň. Spokojenost. ()
Mladý pár sa rozhodne posunúť sa vo vzťahu a navštíviť rodičov dievčaťa. Na tom by nebolo nič zvláštne, lenže Chris (Daniel Kaluuya) sa tohto momentu obáva, pretože jeho farba pleti je iná, ako tá Rose (Allison Williams). Rodina ho našťastie privíta s otvorenou náručou. Trochu iné to je s ich zamestnancami, ktorí sa správajú podivne. Na tom by taktiež nebolo nič zvláštne, keby nemali čiernu farbu pokožky. Chrisovi začne dochádzať, že tých zvláštnych náhod neustále pribúda. Rozhodne sa odísť, ale na záchranu môže byť už príliš neskoro. - Parádna záležitosť, aj keď ten hype je trochu prehnaný a plot twisty sú dosť predvídatelné. Už na začiatku zaujme velmi sympatický casting a parádna atmosféra, ktorá je plná neistoty. Daniel Kaluuya je v hlavnej úlohe perfektný a všetky jeho scény sú uveritelné. Trochu horšie to je s rodinkou, ktorá na mňa nepôsobila dostatočne nepríjemne. Zápletka je fajnová, aj keď, ako som už spomenul, dá sa odhadnúť, čo keď poviem ja, ktorého prekvapí aj tá najväčšia drobnosť, zrejme bude pravda. Napätie sa stupňuje, ale keď prišlo k vyvrcholeniu, mal som pocit, že sa to trochu pokazilo. Komediálne prvky fungujú ideálne a napriek tomu, že ide o horor, vôbec neprekážajú, pretože to k Afroameričanom jednoducho patrí, čo dokázal aj úspech Scary Movie série. Technicky je to spracované prekvapivo trochu slabšie, pričom ma prekvapila hlavne nešikovná kamera. Poslednú vec, ktorú by som u takéhoto hororu čakal, je rozhovor o UFC, Jiu-Jitsu a ďalších bojových športoch, takže za túto pasáž majú u mňa tvorcovia kopu plusových bodov. Pán Jordan Peele ukázal, že sa téma rasovej / náboženskej rovnosti dá spracovať aj prijatelne a nie je treba ju tlačiť divákom pred oči nasilu, ako to robia komerčné televízne stanice a v poslednej dobe tiež horory, ktoré k nám prichádzajú z USA. Zatial najlepší horor roku 2017, ale to ešte takmer nič nevyšlo a konkurencia bude tento rok obrovská. + herec z The Cabin in the Woods + herec z The Purge: Anarchy + herečka z The Purge: Election Year + herečka z The Taking of Deborah Logan ()
Peeleho „Hádej, kdo přijde na transplantaci“ lze vnímat ze dvou úhlů. Jako lehce psychologický horor o člověku hozeném do podivně se chovajícího společenství. I přes rušivou přítomnost černého Setha Rogena z letištní ochranky jsou první dvě třetiny svou nejistotou ohledně dalšího dění docela znepokojivé. Škoda, že se na konci zamíchalo horké černé kafe plastovou lžičkou soudruhů z NDR.. Mnohem zajímavější je však druhý úhel, který se na mezirasové tenze v USA dívá satirickou optikou. Do děje je jednak zakomponována spousta drobných narážek (mj. stříbrná „ovládací“ lžička jako symbol privilegia, záchrana života „sběrem bavlny“ z křesla, bingo jako otrokářská aukce). Nosná myšlenka stojí na tom, že rasističtí zloduši nemusí být jen neo-nacisté či rudokrcí Jižané, nýbrž i liberálně smýšlející střední vrstva, která svým ignorantstvím a samolibostí dovede černé bratry taky pěkně pohoršit. Nechybí i ukazováček směrem k nezájmu úřadů a médií o pohřešované Afroameričany, kteří kvůli barvě pleti a sociálně-ekonomickému statusu dostávají oproti bílým nálepku méněcenných. Citlivá, současnou Amerikou silně pulzující témata, pro autora evidentně velmi osobní. Klidně mohl být odvážnější a vše ukončit zatčením či ještě lépe zastřelením obvyklého podezřelého.. ()
Viděl jsem v poslední době celou řadu chabých hororů, kterým americká kritika masírovala vemínko jen proto, že byly genderově progresivní nebo vznikly v exotické zemi a temazitovaly nějakou formu oprese. Uteč sice na první pohled vypadá jako přesně ten případ "máme výbušné rasové téma, které někdo pojednal ve vší explicitnosti", ale od úvodní scény dává Peele na vědomí, že je a) výtečný scenárista, který společenskou metaforu klidně obrátí v groteskní slasher, aniž by došlo k rozpadu struktury b) režisér schopný pracovat s podprahovým napětím, které sice zaručeně uniká zdejším hororovým expertům, ale divákům s určitou mírou vypěstovaného citu k detailu určitě ne. První třetina je společensky relevantní metaforou černých masek, prostřední graduje napětí, závěrečná nabídne peprnou katarzi. A dohromady to dává film, který je pro mě inteligentnější a závažnější reflexi rasové identity než celý Moonlight. Vadí mi jen trochu nadbytečně éterická hudba a pár míst, kde je Uteč vidět do vnitřností víc, než by člověk chtěl. Jinak lahůdka. ()
Takže toto je ten uznávaný horor, ktorý každý vychvaľuje. Toto je ten film, ktorý je dokonca nominovaný za najlepší film, réžiu scenár a herca! Váľam sa od smiechu. Podobných filmov som videl už kopu, ale musí sa nechať, že ma Get Out dobrú a záhadnú atmosféru, ale neskôr ten ťažký zvrat prekuknete aj zo zavretými očami. Keby som bol černoch, tak sa mi to určite páči viac a tie nominácie neriešme radšej, všetci vieme, že tam tento film natlačili len kvôli utláčaným černoškom. Ach jaj, smutné. 60% - 3* ()
Galerie (45)
Zajímavosti (72)
- Dátum premiéry filmu (24. február) bol v rovnaký deň ako mal narodeniny herec Daniel Kaluuya (Chris Washington). (Pat.Ko)
- 224stranová kniha o filme s názvom „Get Out: The Annotated Screenplay“ bola vydaná v roku 2019. Obsahuje podrobné poznámky režiséra Jordana Peeleho, scenár filmu a viac ako 150 fotografií. (Pat.Ko)
- Film odkazuje na několik klasik, jako například Mechanický pomeranč (1971), Halloween (1978), Psycho (1960), Eyes Wide Shut (1999) a Hory mají oči (1977). (Royaldell)
Reklama