Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Toby OliverHudba:
Michael AbelsHrají:
Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Stephen Root, Lil Rel Howery, Lakeith Stanfield, Betty Gabriel (více)VOD (5)
Obsahy(3)
Co na tom, že Rose (Allison Williams) je bílá jako stěna a Chris (Daniel Kaluuya) černý jako noc? Žijeme přece v jednadvacátém století, kdy je boj proti rasové nesnášenlivosti přece už dávno dobojovaný a na smíšené páry se skrz prsty nedíváme. Minimálně Roseini rodiče Missy a Dean jsou na Chrise od prvního momentu nesmírně milí. Vadí jim snad jen to, že si přítel jejich dcery tu a tam zapálí, ale to s barvou kůže přece nesouvisí. Psycholožka Missy dokonce Chrisovi nabídne, že ho jeho zlozvyku zbaví pomocí hypnózy. Byl by to ráj na Zemi, kdyby se dva zdejší černošští zaměstnanci nechovali tak podivně. A kdyby se zvláštně neprojevoval i další muž černé pleti, který během víkendu dorazí na návštěvu. Náznaků, že všechno není v úplném pořádku, postupně přibývá, a Chris se rozhodne vzít nohy na ramena. To, co následuje, překoná jeho nejčernější noční můry a všem divákům v kinosále připraví naprosto nečekaný a nezapomenutelný zážitek. (Cinemart)
(více)Videa (18)
Recenze (927)
Vítané zjevení v éře bubáčích pubertálních ptákovin, které sice vždy úplně nezvládá skloubení trpělivě budované hororové zápletky s ironicky dvojznačnou kritikou rasismu, ale v celkovém narativním kontextu se jedná o dílo více než vyspělé a fungující, které dokáže překvapit. Více zde ()
Na úvod zde máme rychlé uvedení do děje a seznámení se sympatickými postavami, které si ihned zamilujete. Herecké výkony jsou totiž fantastické a komediální vložky nenarušují hladký průběh filmu. Nejedná se tak úplně o strašidelný druh hororu, ale pokud takový preferujete, stejně nebudete zklamáni. Nelze totiž neocenit pečlivě budovanou temnou atmosféru, která diváka sebevědomě dílem provede až k dokonale promyšlené pointě celého filmu. A pokud ani to nestačí, je zde i několik strašidelných scén za zvuku klasické hudby a mnoho znepokojivých černošských úsměvů. Dle mého jde zcela určitě o jedenu z nejlepších žánrovek všech dob, což mohu ostatně konstatovat i po opětovném shlédnutí. 93% ()
GET OUT se může hrdě hlásit do škatulky moderního originálního horroru, kde by mu měl být vystaven pomník hned po boku filmů jako BABADOOK, HOUSEBOUND anebo THE DEVILS HOUSE. S nimi jej pojí nejen fakt, že tu je za málo peněz hodně muziky, ale i bojiště, kterým je staroanglický dům a jeho poněkud podivní obyvatelé. GET OUT drží všechny svoje esa v rukávu až téměř do první hodiny, ale do té doby nepřestává bavit a velmi obratně balancuje na hraně creepy horroru a komedie (v těhle ohledech má skutečně hodně společného s HOUSEBOUND), která z velké části staví na stereotypním chování bělochů a afroameričanů. Proto pak může překvapit až téměř jateční a vpravdě hodně "suché" finalé (nemyšleno kriticky). Daniel Kaluuya je tru borec a Jason Blum si zaslouží chválu za podporu mladých talentů. Těším se na další Peelův film. ()
Bylo to zvláštní, docela dlouho sem si nebyl jistej, jestli koukám na nějakou komedii, satiru nebo horor. Třeba scéna, jak si šel hlavní hrdina večer zakouřit před barák a najednou k němu začal zběsile běžet s urputnym ksichtem ten jejich černej sluha a záhy tam chodila ta jejich komorná jako nějaká stepfordská panička. Asi to mělo bejt napínavý nebo strašidelný, ale mně to přišlo jak z nějaký parodie a spíš sem se pousmál, co to je za debilní scénu. Jinak to ale bylo docela napínavý a chvílema mě zajímalo, jak se ten příběh vyvine a zvrat v poslední třetině mě celkem překvapil, jenže záhy se z toho stala už jen tupá béčková vyvražďovačka, čekal jsem něco důmyslnějšího. Jo a bavil mě ten jeho kámoš, co mu dával rady po telefonu a na konci docela hodně vtipně zaglosoval. 60% ()
Dobré, ale v Americe imho až nadstandardně přehypované následkem rasové tematiky, která v zámoří nutně rezonuje více než u nás. Přitom zajímavou věcí je, že ta rasová linka vlastně není v samotném filmu ani nijak výrazně rozvedena a "rasismus" záporáků dost plave na vodě. Podnětný mi přijde rozpor v tom, zda si tu záporáci dělají z černochů instrument prostě proto, že rasismus, anebo proto, že je v mnoha ohledech - alespoň v některých případech - považují za lepší? Jen si nejsem jistý, zda je to rozpor záměrný, anebo zda nemá scénář úplně ujasněné, co chce vlastně říkat. Ono je to v základním konceptu totiž dost cheesy, rozhodně víc než jsem čekal. Taky je to méně horor, než jsem čekal, a více komedie, než jsem čekal. Hlavně ty humorné vložky mi přišly dost rušivé. Komediální prvky v hororrech a priori neodmítám, ale zde prostě citelně narušovaly tu paranoidní atmosféru (s tou se smích imho moc nekamarádí) a na můj vkus to byl humor velmi jednoduchý, byť určitě funkční. Namísto nich bych uvítal širší vysvětlení mechanismu toho, co se tam s těmi černochy přesně děje, protože to vlastně bylo ve filmu jen velmi zhruba načrtnuto, až to ve mně vyvolalo bordeloidní dojem. A pak mě také lehce zklamalo, že mi tam chyběl nějaký moment překvapení. Jako jo, ono je to námětově vcelku originální, ale celý děj se pak pohybuje v mantinelech relativně očekávané hry. Ten jeden relativně větší zvrat mě napadl asi deset minut před jeho odhalením. Pak se to mělo rozjet, ale namísto toho bylo relativně rychle hotovo. Komentář zní možná až moc kriticky, ale to je tím, že jsem byl opravdu skálopevně přesvědčen, že jdu na nejlepší horor posledních let. To ani omylem, ale dobrý film to určitě je, to jo. Edit: S druhou projekcí uvedené výtky odpadly. Je to boží. Vysvětlení dění se ukázalo jako dostatečné a člověk si napodruhé krásně užije ty různé drobné nuance hereckých výkonů, které ukazují, jak je to celé výborně promyšlené. ()
Galerie (45)
Zajímavosti (72)
- Jordan Peele v jednom rozhovore povedal, že vďaka tomuto filmu má vyššie sebavedomie, bude pracovať rýchlejšie a že sa bude riadiť svojim inštinktom. (Pat.Ko)
- Jordan Peele bol štvrtým černošským scenáristom, ktorý bol nominovaný na Oscara za najlepší pôvodný scenár. Predchádzajúcimi nominovanými boli: Suzanne De Passe (za Billie spieva blues, 1972), Spike Lee (za Jednej správně, 1989) a John Singleton (za Chlapce ze sousedství, 1991). Peele bol vôbec prvým černošským držiteľom Oscara za najlepší pôvodný scenár. (Pat.Ko)
- Detektívka, ktorú Rodney (Lil Rel Howery) navštívi, sa volá Latoya Peele (Erika Alexander), takisto ako režisér Jordan Peele. (Pat.Ko)
Reklama