Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Toby OliverHudba:
Michael AbelsHrají:
Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Stephen Root, Lil Rel Howery, Lakeith Stanfield, Betty Gabriel (více)VOD (5)
Obsahy(3)
Co na tom, že Rose (Allison Williams) je bílá jako stěna a Chris (Daniel Kaluuya) černý jako noc? Žijeme přece v jednadvacátém století, kdy je boj proti rasové nesnášenlivosti přece už dávno dobojovaný a na smíšené páry se skrz prsty nedíváme. Minimálně Roseini rodiče Missy a Dean jsou na Chrise od prvního momentu nesmírně milí. Vadí jim snad jen to, že si přítel jejich dcery tu a tam zapálí, ale to s barvou kůže přece nesouvisí. Psycholožka Missy dokonce Chrisovi nabídne, že ho jeho zlozvyku zbaví pomocí hypnózy. Byl by to ráj na Zemi, kdyby se dva zdejší černošští zaměstnanci nechovali tak podivně. A kdyby se zvláštně neprojevoval i další muž černé pleti, který během víkendu dorazí na návštěvu. Náznaků, že všechno není v úplném pořádku, postupně přibývá, a Chris se rozhodne vzít nohy na ramena. To, co následuje, překoná jeho nejčernější noční můry a všem divákům v kinosále připraví naprosto nečekaný a nezapomenutelný zážitek. (Cinemart)
(více)Videa (18)
Recenze (927)
7/10. Psycho drámo, které potěšilo především omamující hudbou, solidním castingem a hlavně intenzivní režií, díky které jste okamžitě zaháčkováni. Jde o velmi podařený kousek, kterému ale bohužel předcházel šílený hajp. "Tak" chytrý ten scénář zase nebyl a hlavní pointa šla vydedukovat cca od poloviny (jen konstantuji). To však filmu neubírá kvality, které zajisté má. A že jich je! ()
UTEČ patří k oněm originálním a povedeným hororům jako ZHASNI A ZEMŘEŠ, SMRT VE TMĚ nebo ROZPOLCENÝ, které v nabídce kin představují osvěžující oázy v poušti tupých a zapomenutelných béček a remaků pro teenagery. A jsem moc rád, že nezůstávají nepovšimnuty a naopak se z nich zcela zaslouženě vyloupávají velké kasovní hity. UTEČ velmi minimalisticky buduje atmosféru něčeho visícího ve vzduchu a divák se nemůže dočkat, až zjistí, co to něco je. Na jednom idylickém předměstí jen občas někdo podivně zablábolí nebo se křečovitě usmívá, zatímco mu po tvářích stékají slzy. A funguje to krásně. Ale jak kdosi moudrý řekl, je mnohem snazší záhadu vytvořit, než pak uspokojivě vysvětlit. A já měl ze závěrečného rozuzlení - i proto, že vlastně moc nepřekvapí, a zároveň logicky poněkud skřípe - hodně smíšené pocity. Byť obsahuje hned dva motivy, které v reálném životě považuju za vůbec nejděsivější, a které vám tu neprozradím, abych nespojleroval. I tak ale letí palec jednoznačně hore, protože až do konce jsem byl napnutej jak šráky, a při rozhovoru se služkou mě solidně zamrazilo. A hrdina byl sympoš a jeho prostořekej kámoš pobavil. ()
Ja skutočne chápem to nadšenie u diváka, ktorý vníma samotný snímok ako originálnu zmes pocitov, kedy je útok na jednotlivca s odlišnou farbou pleti, poňatý tak svojským, ba dokonca mystickým spôsobom. Lenže keď sa viac ako polovicu filmu hryziem od nudy, mám doslova chuť "get out" z baráku, asi nedosiahnem rovnakú úroveň spokojnosti ako ostatní nadšenci, že? Beriem, tá "zvláštnosť" je kľúčová a možno výnimočná, no kým som sa naladil na správnu notu, ani som sa nenazdal, a dostavil sa záver. Ten v živšom prevedení síce dokázal slušne prebrať, no zároveň ponúkol určité nepochopenia hodné zvraty, až mal človek chuť nad všetkým mávnuť rukou - 60% ()
(1001) -"You know what I say? I say one down, a couple hundred thousand to go. I don't mean to get on my high horse, but I'm telling you, I do not like the deer. I'm sick of it; they're taking over. They're like rats. They're destroying the ecosystem. I see a dead deer on the side of the road and I think: That's a start." Já kdybych byla režisér v Hollywoodu, tak taky dělám jenom horory. A zvlášť horory s dávkou černého humoru (hehe) rozprostřeného rovnoměrně vůkol čarodějnic. Jenomže právě kvůli tomu zdejšímu druhu humoru je film tak suchý, že se na něj (zvlášť v první polovině, nebo spíš v prvních dvou třetinách, a když budu úplně upřímná, tak ve všech čtyřech čtvrtinách) opravdu špatně dívá, neplyne to, vůbec to neodsýpá. Nevím, jestli jsem už tak rozmazlená, že mi trochu nestačí, když má film jenom začátek, prostředek a konec a ještě to dopadne přesně tak, jak to hned od začátku vypadalo... Například stačí jediný pohled na Allison Williams v její první scéně a následující vývoj se divákovi podbízí mnohem dřív, než na něj dojde. Nicméně hudba byla skvělá, tu jsem si užila. Asi to nakonec shrnu do diagnózy "debut" a těším se na příště. ()
Kdyby tady nešlo o život, balancovalo by to po celou dobu na hraně hodně slušné komedie. Ty rasistické dialogy zkrátka nemají chybu. Od poloviny filmy, kdy divák už pomalu začíná tušit, která bije mě bylo hlavního hrdiny i trošku líto. Protože mezi takové psychouše spadnout prostě nemůže dopadnout dobře. Budování atmosféry parádní. PS: Druhá projekce dopadla ještě lépe. 75% ()
Galerie (45)
Zajímavosti (72)
- Ve scéně, kdy je zahradní oslava, si můžeme všimnout, že drtivá většina hostů má na sobě nějakou formu červené barvy (košile, motýlek, boty atd.), narozdíl co Chris (Daniel Kaluuya) je oblečen do modré košile. Má to poukázat na jeho status outsidera a odlišnost od ostatních. (Royaldell)
- Režisér Jordan Peele oslovil Tiffany Haddish, s ktorou spolupracoval na filme Keanu: Mačacia gangsterka (2016), na konkurz na rolu v tomto filme. Haddish odmietla kvôli veľkému strachu z hororových filmov. (Pat.Ko)
- Film zostal v USA v prvej desiatke rebríčku návštevnosti ve dvoch mesiacoch od uvedenia. (Pat.Ko)
Reklama