Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Toby OliverHudba:
Michael AbelsHrají:
Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Stephen Root, Lil Rel Howery, Lakeith Stanfield, Betty Gabriel (více)VOD (5)
Obsahy(3)
Co na tom, že Rose (Allison Williams) je bílá jako stěna a Chris (Daniel Kaluuya) černý jako noc? Žijeme přece v jednadvacátém století, kdy je boj proti rasové nesnášenlivosti přece už dávno dobojovaný a na smíšené páry se skrz prsty nedíváme. Minimálně Roseini rodiče Missy a Dean jsou na Chrise od prvního momentu nesmírně milí. Vadí jim snad jen to, že si přítel jejich dcery tu a tam zapálí, ale to s barvou kůže přece nesouvisí. Psycholožka Missy dokonce Chrisovi nabídne, že ho jeho zlozvyku zbaví pomocí hypnózy. Byl by to ráj na Zemi, kdyby se dva zdejší černošští zaměstnanci nechovali tak podivně. A kdyby se zvláštně neprojevoval i další muž černé pleti, který během víkendu dorazí na návštěvu. Náznaků, že všechno není v úplném pořádku, postupně přibývá, a Chris se rozhodne vzít nohy na ramena. To, co následuje, překoná jeho nejčernější noční můry a všem divákům v kinosále připraví naprosto nečekaný a nezapomenutelný zážitek. (Cinemart)
(více)Videa (18)
Recenze (927)
Negatíva - od určitej chvíle vcelku predvídateľné a záverečné rozuzlenie nedáva so všetkým všade úplne logiku, ale dobre, beriem, je to predsa len film. Zvyšok sú už iba pozitíva, a to hlavne vynikajúca psycho atmosféra, čudesné ale skutočne zaujímavé dialógy, a veľmi inteligentne poňaté téma rasizmu, ktoré si síce neberie servítku pred ústa, ale zároveň nikoho neurazí. ()
Viděl jsem v poslední době celou řadu chabých hororů, kterým americká kritika masírovala vemínko jen proto, že byly genderově progresivní nebo vznikly v exotické zemi a temazitovaly nějakou formu oprese. Uteč sice na první pohled vypadá jako přesně ten případ "máme výbušné rasové téma, které někdo pojednal ve vší explicitnosti", ale od úvodní scény dává Peele na vědomí, že je a) výtečný scenárista, který společenskou metaforu klidně obrátí v groteskní slasher, aniž by došlo k rozpadu struktury b) režisér schopný pracovat s podprahovým napětím, které sice zaručeně uniká zdejším hororovým expertům, ale divákům s určitou mírou vypěstovaného citu k detailu určitě ne. První třetina je společensky relevantní metaforou černých masek, prostřední graduje napětí, závěrečná nabídne peprnou katarzi. A dohromady to dává film, který je pro mě inteligentnější a závažnější reflexi rasové identity než celý Moonlight. Vadí mi jen trochu nadbytečně éterická hudba a pár míst, kde je Uteč vidět do vnitřností víc, než by člověk chtěl. Jinak lahůdka. ()
Bojler jaxviňa! Představte si kůl multikulti svět, ve kterém jsou negři tak děsně IN, že každá zasraná bílá huba touží být ztepilým mouřenínem. S takovými trendy král pedofilů Džexn vůbec nemusel chlastat to bělidlo. Film je to určitě mile atmosférický, zručně uplácaný a zábavný, jen mi přišlo tak trochu zvláštní, proč všechny ty ploskonosy nesbírají rovnou z kokosovníku jako na začátku, místo toho osnují složité KKKomploty a nechávají si prznit svou árijskou dceru vypleštěným ugandským kabanosem. Ale to by ten zjevně rasistický čokoscénarista a hnědorešeržér vypadal, jako by mnohem zdařilejší Dz Pozvánku vyčernil téměř kompletně, jen doplnil o hypnózu a xenofobně onegroval. Je tedy načernědni, že tohle se stalo takovým hajpem bavlníkových plantáží jen proto, že to některým zkurveným bělobám zvedne hladinu černirubinu, Džáda Kovářová si u toho zajisté řádně prohňácala kakaového slimáka a celý funklubík profesionálního kriminálníka Rodnyho Krále pak dobrovolně směnil část denního výdělku z prodeje narkotik za lupen do kina. Jedna dolů za ten fuj fuj nouplisácký rasismus, druhá za čorki. ()
Takže toto je ten uznávaný horor, ktorý každý vychvaľuje. Toto je ten film, ktorý je dokonca nominovaný za najlepší film, réžiu scenár a herca! Váľam sa od smiechu. Podobných filmov som videl už kopu, ale musí sa nechať, že ma Get Out dobrú a záhadnú atmosféru, ale neskôr ten ťažký zvrat prekuknete aj zo zavretými očami. Keby som bol černoch, tak sa mi to určite páči viac a tie nominácie neriešme radšej, všetci vieme, že tam tento film natlačili len kvôli utláčaným černoškom. Ach jaj, smutné. 60% - 3* ()
Som veľmi rád, že tie mimoriadne dobré prijatia, či už od divákov, ale prekvapivo aj od kritikov neboli úplne mimo, ako to nanešťastie často býva, samozrejme Get out nie je žiadna žánrová revolúcia, vlastne dokonca od čistokrvného hororu má poriadne ďaleko, ale predsa len je to dostatočne nevšedný a kvalitný zážitok. Zápletka na prvý pohľad síce vyzerá dosť ohrane, mladý muž, ktorý ide na víkend navštíviť rodičov svojej prateľky, behom čoho sa ale začnú diať podivné veci, no celé to prevedenie je také nepredvídateľné, tu som si vlastne až do odhalenia vôbec nebol istý, s ktorým žánrom bude film, samozrejme okrem hororového thrilleru najviac spriaznený, kľudne to mohol byť psychologický, sci-fi alebo možno aj komédia a v tomto nesklame. A navyše je tu aj ten rasový podtón, ktorý to tiež príjemne osvieži. Ale rozhodne sa nejedná o ten typ filmu, ktorý je vlastne len takým čakaním na pointu, zaujímavých scén a momentov je tu nespočet a väčšinou filmu sa tiahne výborná atmosféra, ktorá v sebe nesie štipku napätia, tajomnosti, ale aj humoru. Rozuzlenie možno nakoniec mohlo byť aj trochu údernejšie, vzhľadom na priebeh filmu som asi čakal niečo originálnejšie, ale filmu to aj tak neškodí a aj finálna fáza je vydarená. Veľkým plusom sú rozhodne postavy, obzvlášť hlavný hrdina Daniel Kaluuya tu podáva zaujímavý výkon a páčil sa mi jeho prístup prakticky ku všetkým typom situácií. Navyše tu má sympatickú priateľku, charizmatických a tajomných potenciálnych svokrovcov a sedeli mi aj všetky vedľajšie postavy. Spokojný som aj po hororovej stránke, aj keď trochu iným spôsobom, ako v tomto žánri očakávam. Atmosféra mi sedela, krvavý momentov sa tiež pár nájde a je tu plno momentov, ktoré na prvý pohľad pôsobia smiešne, ale vo filme fungujú. A s režisérom nemám absolútne žiadnu skúsenosť, ale nielen na komika je to výborná práca. Takže u mňa veľká spokojnosť, druhýkrát to už určite nebude tak dobre fungovať, ale toto jedno pozretie som si užil od prvej do poslednej minúty. 79% ()
Galerie (45)
Zajímavosti (72)
- Scenárista, koproducent a režisér Jordan Peele bol inšpirovaný k napísaniu tohto filmu stand-up filmom Eddieho Murphyho Eddie Murphy: Delirious (1983). Murphy žartoval o hororoch, vrátane Poltergeist (1982) a Horor v Amityville (1979) a pýtal sa, prečo bieli neodchádzajú, keď je v dome duch. Murphy žartoval, že ak černoch, ktorého predvádzajú po krásnom dome, začuje šepot ducha „vypadni“, okamžite by svojej žene povedal: „Škoda, že nemôžeme zostať, zlatko!“ Peele zopakoval Murphyho vtip na DVD komentári k tomuto filmu. (Pat.Ko)
- Režisér Jordan Peele na sociálnych sieťach zdieľal a pochválil fanúšikov za fandomové tvorby s témou tohto filmu. (Pat.Ko)
- Napriek tomu, že Jordan Peele získal Oscara za najlepší pôvodný scenár, veľká časť filmu bola improvizovaná. (Pat.Ko)
Reklama