Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ernest LehmanKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Leo G. Carroll, Josephine Hutchinson, Philip Ober, Martin Landau, Adam Williams, Les Tremayne (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Americká kontrašpionáž si vymyslí neexistujícího agenta. Tajné služby si tohoto agenta ztotožní s reklamním odborníkem Rogerem Thornhillem (Cary Grant), který se tak jako volavka dostane do neproniknutelné hry agentů. Thornhill, pokoušející se celou věc objasnit, jen v poslední chvíli ujde jisté smrti při náletu letadla uprostřed pustiny, jehož iniciátorem byl nepřátelský agent Phillip Vandamm. Pouze krásná Eva (Eva Marie Saintová) mu nakonec podá pomocnou ruku, přestože ho zpočátku oklamala (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (567)
Tak propracovaný a stále zábavný snímek, v němž je pohromadě napětí, humor, romantika, akce a bůhvíco dalšího, aniž by si to nějak překáželo, se zkrátka jen tak nevidí. Hitchcock na nic nečeká, hned na začátku na to jak se říká šlápne a za pomoci herců a Herrmannovy dravé hudby si s námi více než dvě hodiny dělá, co chce. A nám to ani trochu nevadí. ()
Do romantické scény v kupé vlaku se jedná o tak napínavý snímek, že jsem jej hltal s očima a pusou rozevřenýma dokořán, a děsil se každého reklamního bloku (shlédnuto v TV), který měl přijít. Prvních čtyřicet minut to má grády, vtip, a dokonce i art: za ten jistě "mohou" výborný Hitchcock na postu režiséra a neméně skvělý kameraman. Cary Grant roli milého zmatence zvládnul na výbornou, a jen se podivuji na tím, že opravdu nikdy neztvárnil Jamese Bonda. Jeho postava patří k těm nejsympatičtějším, jaké jsem kdy poznal a vyzařuje z něj něco, díky čemu jsem se s ním chtěl okamžitě skamarádit. Takže kde je to ale, ta jediná chybějící hvězda? Po nástupu hlavní ženské hrdinky ztrácí snímek něco ze svého švihu a tempa, a já se navzdory nepřestávajícím osobitým a kouzelným scénám (čekání u dálnice, číhaná u sídla zloduchů) poměrně nudil. Navíc jsem si čím dál více uvědomoval jistou naivitu, která se starším dobrodružným snímkům prostě nevyhne... Jinak paráda - 85%. ()
Neobvyklý pohled na dospívání jednoho starého mládence aneb Oidipus jak vyšitý. Na začátku se Roger chová jako dítě, místo přítelkyně ho doprovází matka. Posléze potkává první ženu (Evu), ve vlakovém kupé dochází k zasvěcení, které pokračuje odlišně naladěnou dohrou v hotelovém pokoji (you're a big boy now). Mezitím se Roger v nejslavnější scéně filmu konečně projeví jako dospělý samostatný muž. Navzdory osudu, přítomném magickou třináctkou (ciferné součty čísla kupé, hotelového pokoje Evy, filmové femme fatale), zůstává částí svého já dítětem. Infantilní chování mu pomůže bezpečně uniknout z aukce a jeho nejúčinnější zbraní je ta nejneškodnější – peníze. Zasvěcování se logicky musíme účastnit také, hnání touhou zjistit společně s hrdinou, proč ke všemu dochází. Potřeba vědět nepodstatné je součástí hry. Nejzábavnější Hitchcockův film. 90% Zajímavé komentáře: Douglas, Nathalie, EdaS, berg.12, Gimp ()
No ať se mistr napětí neurazí, ale tohle bylo naivní i na tehdejší dobu. Začátek velmi slušný, ale od cesty vlakem a setkání s agentkou končí veškerá legace. Totiž vlastně začíná. Slavná scéna čekání je sice hezkou atmosférickou vložkou, ale filmu už v mých očích nezachrání vážnost. Takové učesané, v dobré se obrátivší a odhadnutelné, nebetyčně naivní a s houslemi na těch správných místech. Film celkově působí tak o 10 až 15 let starší, než kdy byl natočen. Když to porovnám s ve stejné době natočeným Bad Day at Black Rock, je to rozdíl několika tříd. S Hitchcockem si spojuju spíše jiné filmy. Scéna s vytažením nože z diplomatových zad byla hezky zparodovaná ve Čtyři vraždy stačí, drahoušku. ()
Popravdě řečeno, moje čtyřhvězdové hodnocení stojí především na jako vždy bezchybném Cary Grantovi a jeho nezamněnitelnému šarmu a vtipu. Jinak jsem dostal zhruba to, co jsem čekal - špionskou, paranoidní jízdu, tajemnou blondýnu a několik kultovních scén (útok dvouplošníku, finále na Mt. Rushmore)... Nemůžu se ale zbavit pocitu, že to sir Alfred trošku přetáhl se stopáží, osobně by mi nevadilo sestřihnout pár minut. Legenda, ale osobně dávám přednost Vertigu. 80% ()
Galerie (130)
Zajímavosti (70)
- V úvode filmu je vidieť Hitchcocka, ako mu pred nosom ujde autobus. Keď Roger Thornhill (Cary Grant) vchádza do hotelu Plaza, ako podmaz znie pieseň "It is a Most Unusual Day". Záverečný strih pri vytiahnutí Eve (Eva Marie Saint) zo zrázu útesu na vytiahnutie Eve na lôžko v kupé skrátka ignoruje ako došlo k záchrane a rovno premosťuje na to, že tí dvaja si padli do oka, a definitívne. Hitchcock trúfalo manipuluje s vedením diváka a neustále podsúva hru medzi pravdepodobným a neočakávaným, medzi napätím a prekvapením. (Biopler)
- Alfred Hitchcock přišel poprvé za scenáristou Ernestem Lehmanem údajně pouze s těmito nápady, které chtěl zapracovat do děje: záměna identity; budova Organizace spojených národů a honička po hlavách sousoší na Mount Rushmore. (džanik)
Reklama