Režie:
Tony ScottScénář:
Brian HelgelandKamera:
Paul CameronHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Denzel Washington, Dakota Fanning, Radha Mitchell, Christopher Walken, Marc Anthony, Giancarlo Giannini, Mickey Rourke, Rachel Ticotin, Roberto Sosa (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Bývalý vládní agent, nyní vyprahlý zabiják Creasy odešel ze služby a neví, co se sebou. Souží ho výčitky svědomí, a tak pití Jacka Danielse prokládá četbou bible, až mu starý kamarád a spolubojovník dohodí kšeft ˗ dělat v Mexiku, kde denně unesou desítky dětí, bodyguarda malé holčičce Pitě, dceři bohatých rodičů. Creasy se proti své vůli s blonďatou holčičkou sblíží, pak ale dojde nevyhnutelně k únosu. Pita zmizí, Creasey je těžce raněn, a ještě navíc obviněn, že se na únosu podílel. Sotva se trochu zotaví, vydává se na cestu pomsty. S pomocí novinářky Mariany Garcii se mu podaří proniknout mezi zkorumpované policisty a dostat se až k hlavě gangsterské organizace, tajemnému muži nazývanému Hlas. Odhalí, že únos měl být fingovaný, že si otec holčičky chtěl pomoci k penězům z pojistky a že se celá akce poněkud zvrtla… (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (756)
Remeselne extrémne, extrémne precízne a technicky poctivé, vyšperkované (nemalo by prekvapiť, ehm Scott), a to aj bez ohľadu na prekopanú, dôkladnú štylizáciu počas celej dĺžky snímky. Prekvapí aj nie čisto akčný charakter, ale aj trochu osobnejšie roviny postavy a dávka emócií, ktorá nie je pre Scotta tak úplne typická, pripomínajúca mi však jeho debut Loving Memory. Okrem senzačnej kamery, božskej scénografie a výbornej použitej hudobnej knižnice od pomalých tónov cez energické latino zvuky až po ambientný masterpiece 'The Mark Has Been Made' musím v druhom rade vyzdvihnúť strhujúcu, svojskú a osobitú réžiu (jeden zo stropov v rámci režisérovej filmografie, ale určite ťažký záťah aj v medziach akčného žánru ako takého), no v rade prvom strih, ktorý, ak z rovnice odoberiem tie tradičné scottovské trhané "epileptické" sekvencie, je pre mňa jeden z najlepších. A o levom podiele Denzela Washingtona a jeho hereckého umu (GOAT) na výsledok celého počinu netreba viesť dlhé diskusie. A ak by si si náhodou chcel Man on Fire aj zahrať, sú len tri slová – Max Payne 3... (2008) (2013) (2014) (2017) (25.12.2017) (15.10.2023) "She showed him it was all right to live again." ()
Scott to přeháněl. Na můj vkus exhiboval až příliš, ty jeho nervní kamerové hrátky byly až moc časté, řekl bych, až otravné. Jednoduchý scenář se nevyhnul několika logickým nesmyslům, ovšem nejednoznačný konec celkem příjemně překvapil. Washington se zde herecky opakuje, v podstatě předvedl variaci na svůj oscarový Training Day (pravdu díš, seppe). Potěšilo vidět Walkena v jiné, než tradičně záporné roli a příjemně překvapila ta malá holčička, která podala velmi přesvědčivý a přirozený (na dítě) herecký výkon. Závěrem cool hláška z rozhovoru, který vede Washington (chystající se k atentátu na jednoho z hajzlů) se starým pánem, který tomu přihlíží: "V kostele mluví o odpuštění." -- "Odpuštění je mezi nimi a bohem. Má práce je sjednat jim schůzku." ()
*** Spoilery! *** Tony, si dobrý akčný režisér, ale s (podozrivo známymi) vokálom Lisy Gerrard si na duchaplný príbeh o vykúpení muža nevystačíš. Aspoň v prípade takéhoto námetu, zabaleného v excentricky popovom prevedení. Načisto zlyhávaš v dramatickej stavbe príbehu. V prvej polovici ma rozemocionálniš, necháš ma zamilovať si malú hrdinku a potom chceš, aby som bez uronenia jedinej slzy pre ňu cítil katarziu pri likvidácii jej popravcov. Tvoj hrdina vykonáva pomstu nie pre jej záchranu, ale z rovnakých dôvodov, z akých sa v osemdesiatych rokoch roznožkoval Van Damme. A druhá polovica filmu sa tak stáva iba tupou akčnou kosačkou bez dramatickej väzby na predošlý dej. "Prekvapivá" pointa je potom už iba posledným klincom do rozporuplne pôsobiacej truhle. Ale jeden veľký klad vedľa Denzela Washingtona a zopár klipových sekvencií Man on Fire má - Dakotu Fanning. ()
Mám rád Tonyho vizuální epileptický technostyl, ale jen pokud slouží filmu a ne naopak. Těch hrátek bylo tentokrát až příliš na tak jednoduchý děj, který byl vedle přemrštěné vizuality zdlouhavě rozmělňován ještě v druhém plánu - a to do té míry, aby se do něj vešla pseudofilozofická náboženská rovina. Ta filmu díkybohu aspoň slouží - dává konci nádech drsného zadostiučinění, hořkosladké životní výhry a vůně potu v nijak marném boji odhodlaného losera proti všem. Ale to je trochu málo a nic na tom nezmění fakt, že zpomalený Denzel Washington v dobře střiženém saku vypadá na popředí výbuchu zatraceně dobře. ***1/2 ()
Tony Scott po delší době opět ve formě. Do syrového příběhu o únosu děvčátka neváhal zakomponovat epileptický střih, násilí a výtečné herce. Být tu jiné obsazení, tak se to celé rozsype jako domeček z karet, ovšem když hlavní postavu hraje Denzel Washington přikloněný k "temné straně", tak je jasné, že tady nebude prostor pro nějaký humor. Zvláště, když pomsta chutná nejlépe za studena, že? ()
Galerie (107)
Zajímavosti (27)
- Denzel Washington (John Creasy) se k hlavní roli dostal v podstatě náhodou. S Tonym Scottem se potkali v čekárně u lékaře a domluva byla velmi rychlá. Oba totiž už dřív spolupracovali na snímku Krvavý příliv (1995). (imro)
- Na opravách scenára pracoval Harry Bean. (vander19)
- Při pronásledování Danielova (Roberto Sosa) bratra Aurelia (Gero Camilo) si Creasy (Denzel Washington) ověřuje Danielovu podobu z novin. Jedná se o útržek, který má po stranách otrhané části jiných článků. Když se pak jeho ženy ptá, kdo je na fotce, tak je útržek perfektně vystřižený. (Ozzy88)
Reklama