Režie:
Hynek BočanScénář:
Miroslav SkálaKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Petr SkoumalHrají:
Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Josef Větrovec, Blažena Holišová, Jiří Kodet, Pavla Maršálková, Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak, Jan Skopeček (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Poprvé se potkali v příšeří biografu a hned si omylem vyměnili tašky. Podruhé se „našli“ u okénka Ztrát a nálezů, kam slečna Petra (L. Šafránková) přišla Tomášovi Krchňákovi (J. Abrhám) připomenout, že podle jeho ztraceného diáře by právě v tomto okamžiku měl sedět v zubařském křesle. V témže duchu pokračovala známost stále ještě svobodného, pětatřicetiletého, značně roztržitého vědeckého aspiranta Krchňáka a romanticky založené slečny Petry až do dne, kdy se Tomáš odjel podívat za rodiči na venkov. Doma jej uvítala bábovka a dobře míněné rady, začínající u jeho kandidátské práce a končící u maminčina povzdechu, že vnoučků se už asi nikdy nedočká. O to větším překvapením byla pro rodiče Tomášova reakce: „Já se budu ženit“. Rodinný rozhovor mžikem nabral jiný směr. „Člověk by se měl ženit s rozmyslem“, varoval před zbrklostí otec. „Toho druhého nejlíp poznáš, když s ním cestuješ“. Oni dva s maminkou například jeli na svatební cestu do Jiljí. Když Tomáš půjde v jejich šlépějích, nemůže nic zkazit. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (336)
Jedna z těch televizních komedií, které se staly nesmrtelnou klasikou. Ani po třiceti letech neztratila kouzlo, švih a humor. Vyšperkované dialogy jiskří jako laskavá, přesto pěkně řízná a ostrá zvonkohra, vtipy se sypou z obrazovky jeden za druhým od úvodní scény "ztráty-nálezy" až po závěrečné titulky a dvojka Šafránková-Abrhám nemá chybu. Zejména Libuše Šafránková mě v roli Petry dokáže odrovnat při každé repríze. Ať už zdraví vodáky, ukecává majitele louky nebo čeká na zrasovaného Abrháma po testu orientace. ()
Osmdesátá léta - léta nepochybně vrcholné umělecké zralosti již tehdy oprávněně proslulého manželského hereckého páru - dala Šafránkové a Abrhámovi hned dvě zajímaé herecké příležitosti. Sympatická pábitelská dvojice lidsky hledající nejen partnera, ale i sebe sama, si teprve na vcelku dobře simulované mezní situaci testovací poněkud potřeštěně pojaté dovolené uvědomuje nejen předpoklady pro manželský život, ale i rezervy, jichž si žádný z partnerů doposud nebyl vědom. Řetěz gagových příhod (doprava kůlu na vysoký horský vrchol, bezradné bloudění orientačního turisty s doprovodným triumfem v terénu bezradné partnerky, dobrodružná plavba po řece, rázovitý Svěrákův průvodčí) vede vyvolený pár k poznání a vzájemnému uznání protějškových kvalit. To, co je ve filmu nejcennější, humor mixovaný s věcnou vážností a shovívavým nadhledem, je ve SVATEBNÍ CESTĚ zastoupeno měrou vrchovatou. A s tím i poznání, že věci partnerské a manželské mohou být lidsky teplé a humorně povzbudivé. Když tehdy, tak proč také ne dnes? ()
Kde jinde se poznat, než na cestě horami a řekami, že. Zvlášť, když ji naplánuje pragmatický statistik za účelem poznání své milé, oblíbené a starostlivé, ale zato zcela nerealistické (možná) budoucí manželky. Hynek Bočan respektujíc výbornou předlohu Miroslava Skály jim výlet rozhodně neusnadňuje, takže o nepříjemné situace samozřejmě není nouze, všechny z nich ovšem hlavní dvojice s většími i menšími problémy překonává a hlavně - všechny z nich baví diváka svou bláznivostí a hlavně přístupem obou hrdinů. Geniální jsou (nečekaně) i herecké výkony našich nejlepších herců, Libuše Šafránková do romantičky Petry dává opět veškerý svůj půvab, eleganci a charisma, zatímco Josef Abrhám je v bručounovi Tomášovi, jeho často negativních postojích a trefných vnitřních komentářích naprosto nepřekonatelný. ()
Pěkná televizní komedie o předsvatební cestě mladých (no, mladých…) partnerů (Abrhám a Šafránková), nijak mě neurazila, ale že bych se výborně bavil, to taky zrovna ne. Mohou za to dvě věci: za prvé téměř všechny peripetie, které ústřední pár ve filmu potkají, jsou z kategorie lehce předvídatelných. To však zachraňuje sympatický ústřední herecká dvojice, a množství vedlejších postaviček, z nichž Svěrák hraje asi tu nejvtipnější (revizor ve vlaku, který dostane najíst). Druhá věc, které si asi většina televizních diváků nevšimne nebo si to vzhledem ke statutu televizní klasiky nepřipustí, ale mně maximálně vadila, je všudypřítomný postsynchron. Něco tak do uší bijícího, nepřirozeného se jen tak neslyší. Jinak je „Svatební cesta do Jiljí“ záruka příjemně strávené hodiny a půl u televize. ()
Přiznám se, že jsem tento film viděl až nedávno a již ženatej. "Dopsíprdele," pomyslel jsem si, "vidět to tak před svatbou, hnal bych ji na nějakej ten vejšlap taky." Nic naplat, teď už to nikdo nevrátí. Čert nikdy nespí. Každopádně, tento snímek se svým humorem a stylem pojetí řadí k těm čtveráckým kouskům pánů Smoljaka a Svěráka, jen je neprávem opomíjen. Kdyby to dávali v televizi tolikrát, co film Marečku, podejte mi pero nebo spíš Kulový blesk (ano, nabízí se představa, že hlavní mužská role je totožná), stal by se z toho stejný trhák. Teď mě napadá, že je ta postava stejná nejen jako v Kulový blesk, ale i jako v Jára Cimrman ležící spící, ale to bude asi tím, že je tam ten Abrhám kamenně unylý a do filmu promlouvá jeho vnitřní hlas, resp. té postavy. Je to takový společný jmenovatel těchto filmů. A já si říkám, že to vůbec nevadí. Jako je jedno, že Libuška Šafránková hraje jeho manželku v životě i ve filmech. ()
Galerie (9)
Zajímavosti (17)
- Vodné časti príbehu filmári situovali do južných Čiech. Vlakovú stanicu natáčali v Suchdole nad Lužnicí. Ďalej zapínali kamery na riekach Lužnice na divokejšej Starej rieke, ktorá bolo v tom čase zatvorená, ale štáb dostal špeciálne povolenie, na Vltave okolo Buzkova a Purkarce na Vltavotýnsku. (Raccoon.city)
- Josef Abrhám (Tomáš Krchňák) s Libušou Šafránkovou (Petra) majú film veľmi radi. Spoločne povedali, že pokiaľ by si niečo mali pustiť zo spoločnej tvorby, tak by to bol práve tento film. (Raccoon.city)
- Obec Jiljí ve skutečnosti neexistuje. (sator)
Reklama