Scénář:
Štěpán HulíkHudba:
David BoulterHrají:
Zuzana Stivínová, Jaroslav Dušek, Eliška Křenková, Leoš Noha, Jan Cina, Štěpán Benoni, Eva Holubová, Oskar Hes, Martin Sitta, Janek Gregor, Petra Špalková (více)Epizody(8)
Obsahy(1)
Zločin, který rozhodujícím způsobem zasáhne do životů všech zúčastněných, stojí na počátku dramatické minisérie HBO Europe, Pustina. Když se starostka severočeské vesnice Hana Sikorová ocitne na vrcholu svého boje proti velké těžební společnosti nabízející obyvatelům obce vysoké odstupné výměnou za opuštění jejich domovů postavených na ložiscích hnědého uhlí, zmizí její čtrnáctiletá dcera Míša. Pátrání po dceři Hanu po letech mírumilovného soužití s ostatními přivede k pochybnostem ohledně celé komunity, která se pod vlivem událostí začíná rozpadat a ukazovat svou pravou tvář. Objasňování záhady příběh rozvětvuje do několika prolínajících se dějových linií, gradujících do nečekaných souvislostí. (HBO Europe)
(více)Videa (9)
Recenze (829)
A pak že u nás neumíme natočit dobrý thriller ze současnosti, a se silným důrazem na naše reálie. Řeči o českém Městečku Twin Peaks překvapivě nebyly úplně liché, byť samozřejmě Lynchův opus je svou snovou surreálností ještě někde o řád jinde. Tady si z něj půjčují mnohé, ale není to už o špíně skrývající se pod povrchem maloměstské idylky a ospalosti, tady je špína všude na první pohled, a pod ní se odkrývají ještě další a další vrstvy špíny, pravé severské deprese - jak typické pro zpustošené české pohraničí. Zdegenerované prostředí plodící zdegenerované a nešťastné lidi, to je úvaha v podtextu plynoucí celým vyprávěním. A všechno stojí hlavně na fantastických hercích, obzvlášť Jaroslav Dušek se tu rehabilituje za všechny své role ve kterých předváděl jen intenzivní křeč, tady je ho radost/hnus sledovat. 9/10 ()
Pustina si na začátku trochu uškodí tím, že rozehraje detektivní notu a pak přebere otěže sociální drama s "čekáním na Godota" (tedy než konečně scenáristé opustí to falešné směrování na příliš očividného pachatele a dají prostor skutečnému pátrání). Opravdu šlapat pro mě seriál začal někdy okolo pátého dílu, kdy najede pořádné tempo a až do konce nesleví. Ocenit je třeba přímo dokonalý casting s řadou neokoukaných tváří, excelentní práci se zvukem a výborně vybrané lokace. Mínus za některé nadbytečné linky, které seriál zbytečně natahují (například celá pasáž s prostitutkami a jejich pasáky tam vůbec být nemusela a na výsledku by to nic nezměnilo). I přes určité výtky spokojenost. Pustina je silnou ukázkou toho, že u nás může vzniknout světově vypadající minisérie, která by si bez problémů měla najít cestu i na jiné trhy. Příště by to možná jen chtělo něco vyloženě vlastního. Pustina je navzdory svým kvalitám pořád "jen" rip-offem svých zahraničních vzorů. ()
Režijně trestuhodně rozhárané, kdy Zachariáš jede na zcela jiné vlně než Alice Nellis. Není to o tom, že by jeden z přístupů byl lepší druhého (oba jsou výtečné), ale o tom že pospolu nepůsobí jako součást jednoho celku. Jako by tomu chyběl dramaturg, který by si tak základní aspekt pohlídal. Jsou samozřejmě seriály, kde to nehraje roli. Ne tak u Pustiny, která má působit jako jeden dlouhý celovečerák. Zamrzí i to, že když už se tuzemské HBO rozhoupalo k původnímu projektu namísto dosavadních sázek na jistotu v podobě předělávek, tak i tak je výsledkem důsledné převzetí osvědčených zahraničních vzorů. Nemá to vlastní ksicht, tohle je ksicht à la Trapped/Fortitude/Killing apod. Což je sice smutné, ale nejde o výtku v pravém slova smyslu, protože si to s nimi v ničem nezadá (a to už je sakra co říci). Snad jen že v úvodní čtveřici epizod je krimi linka odsunuta do pozadí a slouží čistě jako spojující nitka nikoli tahoun. Jenže v druhé polovině se role zrcadlově obrátí a rázem má kriminální složka hrát prim, byť na to do značné míry nemá (a ne, problém není v její civilnosti). Důsledkem jsou linie vyznívající do ztracena, kdy nejedné je v první polovině věnována klidně i polovina stopáže jednotlivých dílů a v druhé polovině se ke slovu dostane na jednu dvě scény napříč několika epizodami. Navíc mi tam pocitově schází jeden díl mezi šestým a sedmým. Tolik k tomu v čem Pustina kvalitou pustne. A čím že vlastně exceluje? Vizuální stránkou, severočeským geniem loci, zašlou autenticitou, čecháčkovstvím, dialogy a především charaktery spolu s jejich psychologií a ztvárněním; v čele se Stivínovou a Duškem, který (opět) přichází s nabídkou kvalitního sexu. ()
I když mám pár výhrad (téměř nefunkční lesní školka, patrně product placement v podobě rušivých "našlapaných" aut v sociálně slabším prostředí) hodnotím jako seriálový počin nejen roku 2016. Výstižná je recenze v LN. ()
Pustina je opravdu brutálně temná záležitost odehrávající se v prostředí, kde by jste žít prostě nechtěli. A přeci i tam žijí lidé. Mají své plány, sny, mají vize a někteří dokonce přemýšlejí o budoucnosti. O budoucnosti Pustiny, protože Pustina je obec. Obec Pustina ležící v pustině. Stalo se u našich filmů zvykem, že když se děj odehrává kdesi na vesnici či dále od velkoměst, jsou všichni ti lidičkové karikováni jako různí svérázové či Mařky a často jsou svým způsobem zesměšňováni pro svoji jednoduchost, která na městského člověka působí hloupě. Náhodně se objevící měšťák v takovém prostředí pak zase působí směšně sám o sobě, protože tam nepatří, protože v tom prostředí neumí fungovat a protože neumí s místními komunikovat. Sem tam se tam ještě šoupne nějaký ten hantec aby byla iluze exotička dokonalá. Jenže divák to většinou cítí a tak mně třeba Díra u Hanušovic (2014) moc nechytla. Mnohem lepší z těchto ,,sociálně temných'' záležitostí byl Dům (2011) a nebo ,,skvělá'' Poupata (2011). K těm má Pustina zdaleka nejblíže, rozdíl je v tom, že je nejméně o dva levely nad nimi. HBO machruje s každým seriálem, který vypustí a po Hořícím keři se opět sáhlo po prostředí našich luhů a hájů... Když jsem ještě dělal archeologii, dělal jsem na záchranném archeologickém výzkumu hřbitova v Libkovicích. To byla obec z níž zbyl jen barokní kostel a jeden domeček s posledním obyvatelem (shodou okolností také starostou), který se odmítl nechat vystěhovat. Břicháček se tuším jmenoval. Každý den jsem jezdil z Mostu na kole nahoru kolem rekultivovaných kopců a kalných jezer plných smrduté vody kolem výdechů z šachet do bývalých Libkovic, obce, která už na mapách nebyla a kam jezdil pošťák jen kvůli panu Břicháčkovi. Při pochůzce tam nahoře nad Mostem člověk nacházel zarostlé lavičky, kašnu s kachlíky... Zbytky domů... Bylo to tam jak v Pripjať. Místo bez lidí. Pustina. A když náhodou jel nebo šel někdo kolem, byla to většinou podivná existence táhnoucí odkudsi železa či nerozbitý vlnitý eternit... Paradoxně se důl před vybydlenými Libkovicemi zastavil a dál se v plánované těžbě nepokračovalo... Lidé už ale odešli. To podobné řeší v Pustině se starostkou Sikorovou. Nešlo si při sledování na ty Libkovice vzpomenout a samozřejmě podobný osud potkal desítky jiných obcí ležících na ložiscích hnědého uhlí... Stejně I tam tenkrát někdo už těžařům kývl na slušné odstupné, někdoale chtěl zůstat... Ty jež chtějí žít v Pustině dále a jichž není mnoho starostka Sikorová zastupuje. A jak je to s každou menšinou bránící se většině, stane se problémovou.... Pustina není skvělá jen způsobem natáčení, výběrem vskutku depresivních lokací, ale i perfektně zvolenými typy pro každou figuru. Samozřejmě exceluje Dušek, Cina, překvapil Noha, ale i ostatní podávají naprosto úžasné výkony. Škoda, že něco takového netočí ČT... Veliká spokojenost!!!! * * * * * ()
Reklama