Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Veterinář Jan (Jiří Bartoška) už toho má dost. Poslední kapkou je smrt tchána, kterému taky došly síly a trpělivost. Babička (Iva Janžurová) totiž vždy rozhodovala o jeho životě, stáří, a nakonec i o tom, jak a kde bude pohřbený. Nerespektovala žádné jeho přání a touhu, v dobré víře, že ona sama vždy a lépe než on ví, co je pro něj dobré a správné. A tak se k jeho neštěstí o něj starala podle své představy o jeho štěstí. A Janovi začíná být jasné, že je na té samé cestě. Jeho žena Olga (Eliška Balzerová) se totiž řídí stejnou teorií malého dvorku a dlouhého biče a přesvědčením, že za štěstí svého muže je zodpovědná výhradně ona. Janovi dojde, že už takto dál nemůže, nechce, neumí. Když nic neudělá, skončí jako tchán. Jednoho dne jej napadne způsob, jak se osvobodit a získat zpět vládu nad svým životem. Tato revolta je ale hodně netradiční. Už jen tím, že prvotní inspirací mu byl jeden z jeho pacientů, papoušek s podezřením na Alzheimera. Jan se tak i díky němu vydává na cestu za naplněním toho, o čem se domnívá, že jsou jeho sny. A protože tato cesta nemůže být snadná, stává se její součástí také stádo koz a později i krav, psychiatrický ústav, plavba na voru a život na lodi. Janova cesta za svobodou ovlivní i životy jeho dětí a jejich partnerů. Dcera Olga (Táňa Vilhelmová) totiž převzala matčinu metodu, zatímco snacha Alena (Pavla Beretová) zatím dokázala tlaku rodové tradice odolat a volí vlastní cestu, liberálnější, modernější, lidštější. Důsledky jsou pro jejich protějšky (Jiří Havelka a Jakub Kohák), v obou případech odpovídající. (Cinemart)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (810)

nash. 

všechny recenze uživatele

„Už jsi ostříhal ty túje?“ Už jsem nevěřil, že mohu z kina odejít nadšený z českého filmu. Stalo se. Dokonce mám pocit, že v kině už jsem se dlouho tak moc nebavil a od srdce nezasmál. Je to svižné, milé i hořké, vtipné i smutné, plné hlášek, skvělých dialogů, komických momentů i okamžiků k zamyšlení či diskusi. A všechno to funguje na výbornou. Navíc je to geniálně pojaté tak, že to lze označit za šovinistický film proti ženám i jako feministický film proti mužům. V obou směrech funguje, je jízlivě prostořeký, přitom však nikdy není zlý nebo nepřátelský. Čemuž napomáhá i nadhled, který většině českých filmů zcela chybí. Výtečné je nejen duo Bartoška–Balzerová, ale i další dvě dvojice. Konečně český film, ke kterému se určitě ještě vrátím. "On se chlap s alzhaimrem a bez zase tak moc neliší." ()

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Je to taková ta nereálná zromantizovaná óda na cestu z města, kde Bartoška setřese okovy civilizace a manželského stereotypu a vydá se jen tak bloumat světem kam ho nohy zanesou a všechno je boží, nevázaný, nikde žádná pravidla. Dočkáme se tak Bartošky sedícího na vrcholu kopce, pokuřujícího cigárko a popíjejícího víno při zapadajícím slunci, ale nikdo neřeší, že by se do takovýho krpálu nikdy nevydrápal, sežrali by ho komáři, vyhlídka by byla plná bordelu a turistů, cestou zpátky by si ožralej zlomil nohu a vůbec že ten kopec je určitě tak 50 km od jeho domu a večer už mu autobus nejede. Ale nám je to podáno tak, jako že ho manželka rozčílila, tak si zašel za barák udělat na chvilku pohodičku...další věc je, že když už se člověk rozhodně jít "into the wild", pravděpodobně bude mít za dva dny hlad, bude smrdět, bude mít puchejře na nohou, cestou potká tak maximálně feťáka, blázna a bezdomovce a a pokud behem noci neumrzne, nejspíš ho policajti odchytnou a odvezou na záchytku. Bartoška však vyrazí a první co potká je krásná Slovenka, která ho pozve domu a chce ho ojet. ()

Reklama

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

První věc? To totální olysalé cosi, co je sympatické asi jako dávivý kašel doprovázený záchvatem malárie a co je vtipné asi jako zemětřesení v Itálii - Entita jménem Kohák - tu dokonce hraje a vůbec nehraje blbě! A i díky tomuhle, v pravdě milému, překvapení, je tohle perfektní film, který sice neoslňuje výpravou, je to spíš jako bohatší tv produkce, ale za to má perfektní scénář s jasnou dějovou linkou a celkem nosnou pointou a hlavně - neskutečně dobrou atmosféru, která s lehkostí a nadhledem dokáže prezentovat i věci, které tak úplně do komedie nesedí (dialog Kohák x Vilhelmová). Bavil jsem se, fakt žejo. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Chystal jsem se na zlo, ale minimálně z důvodu vysokých hodnocení jsem myslel, že to bude alespoň technicky zvládnuté. Čekal jsem, že třeba střih bude navazovat na úhly snímání, že kamera se zmůže na víc než přestříhávání mezi polodetaily a celky s občasnou nesmyslnou objížděčkou či jeřábem. Myslel jsem, že už se dneska dokáží rozestavit do záběru předměty tak, aby to nevypadalo, že do sterilní místnosti někdo právě rychle vyskládal nové, čisté, nakoupené rekvizity. Že už si někdo uvědomuje, že pokud mám scénu, ve které náhodou vejde do místnosti nějaká postava k jiné, tak vypadá hloupě, že zrovna tam uprostřed stolu na uklizené desce leží její policejní spis, aby byl hned po ruce. Nedokážu si představit, jak mohl Bajgar aniž by mu na to někdo něco řekl, oznámit, že tohle bude čtyřicátá scéna, ve které budou postavy sedět u stolu a jíst, protože není schopný vymyslet jakoukoli jinou situaci, při níž by mohlo dojít k vzájemné interakci. Ona ale lenost, rezignace a unavenost formy celkem koresponduje s celkovým námětem, ve kterém Bartoška hraje chudáka natolik zbabělého, že za čtyřicet let manželství není schopný říct své ženě, že s ní nechce být a místo toho začne na tajňačku odjíždět do přírody, aby tam pil víno, kouřil a díval se do dáli. Když padne vysněná otázka, proč se s ní teda kurva nerozvede, tak to zkušeně odpálí tím, že by to ona nepřežila. A voila - stejně se nakonec rozvedou a jeho žena to přežije celkem na pána. Film ale přesto z Bartošky dělá protisystémového rebela a avatara svobody, jenž je vzorem pro své ochoumoutované příbuzné. Abychom to dostatečně pochopili, tak je samozřejmě prezentováno, že starý vousatý veterinář je pořád objektem zájmu mladých sexy single žen, které protřele odmítá než vyrazí zas do západu slunce za tou cestou svou. Slabošské postavy jeho příbuzných pak procházejí v jeho přítomnosti proměnou, která akcentuje fyzickým napadením Novotného manželky-psychopatky, které film vnímá jako pochopitelnou eskalaci v důsledku jejího teroru, o který si říkala a se kterým její nebohý manžel nemohl do této doby nic dělat. Teorie tygra se přesto neobhájí tím, že prezentuje i sympatické ženské postavy, které kontrastují s harpyjími karikaturami Balzerové, Janžurové a Vilhelmové a tím pádem film není misogynní. Celou svoji zápletku totiž zaobaluje do parafráze kastrování kocourů, které ze začátku s nelibostí protagonista jako veterinář musí provádět a na konci jej z přesvědčení odmítá. Navíc jeho vyobrazení žen a mužů jenom až groteskně šponuje ty nejstarší a nejchcípáčtější stereotypy, ve kterých všichni chlapi vedeme válku proti ženám, kteří nás chtějí zkrotit a domestikovat ze svých kuchyní od červeného vína a přípravy chlebíčků. Vysoké hodnocení i návštěvnost tohohle filmového potratu jenom vypovídá o celkové ufňukanosti a zbabělosti spolčenosti, která nám umožňuje se s tímto kusem identifikovat natolik, že přehlížíme i jak odporně to vypadá a dějově nefunguje. Nemluvě o tom, že v tom filmu není ani stopa humoru a ještě se to celý snaží tvářit jako český Fight Club, kde místo Dust Brothers brnká k drsné chlapské revoluci Jan Muchow s Michalem Tučným. () (méně) (více)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tak tomuhle říkám comeback se vší parádou. Jirka Bartoška s Hemingwayovským fousem byl prostě parádní. Ačkoliv by to bez žen v našich životech asi nešlo, přesto chlapi občas potřebují být sami, nebo být někde na chvíli s ostatními chlapy. Backerův Caveman to skvěle doplňuje. Tlupa lovců je prostě tlupa a ženy švitořící při trhání bobulí, nebo uklízející kůže v jeskyni a starající se o potomstvo ji prostě nenahradí.... Občas se nám tak trochu stýská (a lže kdo tvrdí že ne) po těch výsadách dědů a otců, za jejichž časů ještě tehdy neemancipované ženy neřídily zeměkouli s takovým důrazem jako to činí dnes... A při té vší obětavosti pro rodinu a touze po dokonalosti si často ani neuvědomují, že jejich péče dusí. Že v krbu, jehož římsy tak vehementně neustále otírají od prachu mezitím vyhasl oheň a teplo rodinného krbu zvolna vychládá.... Pak se ovšem nelze divit a na sklonku života obzvlášť, že chlap hodí přes rameno bágl, nasadí pohorky a jde tam kde je klid. Opravdový klid, ne ten umělý doma vytvářený mlčením (i když by chtěl něco namítnout), vytvářený kompromisy (ačkoliv je mu v konkrétních případech lecos zcela proti srsti a nejraději by bouchl do stolu s důrazným NE!). ----------- ! Všichni hráli skvěle, Balzerová, Janžurová, standardně Vilhelmová (jejíž náhlé prozření ke konci lehce dřelo). Mrzelo mne, že setkání s krásnou Lucií Siposovou, bylo tak krátké! Skvělý byl i Jakub Kohák. Pravda je ho teď všude plno, ale já mám jeho humor i jeho samotný zjev rád a nevadí mi. Tady si střihl velmi civilní nekomediální roli a podal ji velice uvěřitelně, takže těm co jej nemusí doporučuji odhodit despekt! Tohle byl film, který tu delší čas chyběl. Film o dlouhodobých vztazích mezi tak zvláštními a rozdílnými bytostmi jak jen ženy a muži mohou být. Dávám do hrníčku 4 lžičky mleté kávy . * * * * ()

Galerie (41)

Zajímavosti (18)

  • Do českých kin na film přišlo 386 tisíc diváků, kteří v pokladnách nechali 44,6 milionu Kč. (NIRO)
  • Jan Berger (Jiří Bartoška) spolu se synem Josefem (Jakub Kohák) a zetěm Erikem (Jiří Havelka) projíždějí na lodi pod železničním mostem v Praze, zatímco na mostě jede rychlík složený z klasických vozů (běžný rychlík). Následuje záběr z vlaku, kde je Olga (Eliška Balzerová) pozoruje zcela zjevně z horního patra příměstské jednotky řady 471 (CityElefant). (jujec)
  • Eliška Balzerová (Olga Bergerová) o natáčení uvedla: „Nejobtížnější bylo pro maskéry udržet nás všechny alespoň na záběr nezborcené potem. Hledali jsme všude alespoň kousek stínu. Mnohdy to moc nešlo. Mile mě potěšila starost produkce o naše přežití. Nosila za námi stále lahve s vodou a všude, kde to jen šlo, nám slunečníky vytvářely alespoň trochu stínu. Pravda ale je, že i my herci jsme to vedro nesli statečně. Přežili jsme to.“ (SONY_)

Související novinky

SOUNDTRACK Poděbrady 2017

SOUNDTRACK Poděbrady 2017

17.05.2017

Festival SOUNDTRACK Poděbrady přináší letos již po druhé jedinečnou podívanou ve spojení moderních technologií spolu s poslechem skvělé filmové hudby. Lázeňské město Poděbrady bude ve dnech 24. – 27.… (více)

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

14.07.2016

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádá od 14. do 20. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

Reklama

Reklama