Reklama

Reklama

Manželé a manželky

  • USA Husbands and Wives (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Jeden z nejlepších světových režisérů Woody Allen ve svých filmech již léta mapuje mezilidské vztahy. Pro svoji zatím poslední sondu si vybral dvě manželské dvojice. Jedna z nich na počátku filmu oznamuje svůj rozchod a nechtěně tak zapůsobí jako rozbuška v manželství druhém. Shodou ironických náhod byl film uveden do premiéry ve chvíli, kdy vyšel najevo vztah, který je i v tomto filmu - mezi starším mužem a mladičkou dívkou. V obou případech byl tím mužem Woody Allen. Zatímco ve filmu se v postavě profesora literatury zamiluje do provokativní studentky, v soukromém životě navázal vztah přímo ve své rodině - se svojí nevlastní dcerou. Jak ve filmu, tak ve skutečnosti propukla bouře. Tisk všemožně přetřásal etickou stránku věci, Mia Farrowová, která byla (ve filmu i ve skutečnosti) tou podvedenou, vytáhla na stránkách tisku ke křížové výpravě proti zvrhlému manželovi. Woody Allen tak nechtěně dokázal, že jeho filmy skutečně odrážejí vztahy mezi lidmi, se všemi důsledky z toho vyplývajícími. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (126)

Matty 

všechny recenze uživatele

„Využíváš sex k vyjádření všech emocí kromě lásky.“ Woody mohl (jako u většiny svých filmů) sebevíc zdůrazňovat, že nejde o reflexi jeho životních peripetií, distributor stejně využil všeobecného rozruchu okolo režisérova rozvodu s Miou Farrow, lehce naznačil obsažení dané situace ve filmu a na americké poměry velmi artové drama nasadil premiérově do neuvěřitelných 865 kin (u Allenových filmů to běžně bývá okolo 10). Slušné zisky dosvědčují spíše vnímání filmu coby doplňku k bulvárním zprávám než náhle probuzený zájem masového publika. Ať už kopíroval film realitu či vice versa, autenticitu Manželům a manželkám upřít nelze. Syrovost je z velké části dána roztěkanou formou, protlačující do popředí paradoxně obsah. Moc se mi líbilo napsání a zahrání postav stylem, kdy jsem dopředu dokázal odhadnout jejich pravděpodobné rozhodnutí. Tuhle jistotu (a s ní související hodnověrnost) u novějších allenovek postrádám. Scénář v souladu s vnější nehezkostí nešetří ostřejším výrazivem, ale vulgarity nikdy nejsou používány samoúčelně. Allen si tedy i v případě tématu, k němuž by teoreticky mohl pociťovat (nej)osobnější vztah, zachovává zdravý intelektuální odstup a společně s námi sleduje hrdiny jako aktéry nějaké zvláštní reality show, kteří mají na rozdíl od jiných manželských dvojic možnost povykládat o svých vnitřních pocitech do kamery. Za pár let, až manželské hádky a rozvody zažiji na vlastní kůži (ne, že bych po tom bažil), nejspíš s hořkostí další hvězdičku přidám. 85% Zajímavé komentáře: kleopatra, novoten, rawen ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

"Spomienky sú len spomienky. Ozveny minulosti. Vytrhnuté okamihy, ktoré nerozprávajú celý príbeh." Pre mňa mimoriadne výstižná a vyzretá vzťahovka, ktorú by mali rôzni ľudia vidieť v rôznych obdobiach svojho života. Allen tu už nie je v citoch tvrdohlavý, prijíma, čo ho stretne a necháva to do veľkej miery robiť aj ostatné postavy. Civilné spracovanie, roztrasená kamera (aj keď tá sa časom ustáli, akoby sa snažila stupňujúcou sebaistotou korešpondovať s rozbiehajúcim sa príbehom) a rozhovory kohosi za kamerou s postavami, v podobe dokumentaristicky ladeného interview, môžu divákov, ktorí nie sú skalnými fanúšikmi tohto cholerického Newyorčana, do istej miery odradiť, ale tých ostatných tieto prvky len utvrdia v Allenovom hlbokom vzťahu a prepojení s postavami. Nakoniec môžem ešte skonštatovať, ako dokonale bola ústredná štvorica obsadená. A potom už len zatlieskať postojačky, aj keď si nie som veľmi istý, či to má Woody rád... ()

Reklama

Oskar 

všechny recenze uživatele

Hodnotím vysoko, ale nedoporučil bych Manžele a manželky někomu, kdo se s Allenem teprve seznamuje. Mohl by si udělat zkreslený obrázek a ten by ho odradil od dalších Woodyho opusů. Není to totiž komedie, ale skoro ani jedna z těch bergmanovštin. Je ještě tísnivější. Dva starší páry si uvědomují, že už jim život mnoho nenabízí, a tak začnou panikařit jako hejno slepic. Muži volí obvyklou regenerační kúru - výměnu partnerek za mladší, ženy mutují v bezcharakterní uvřískané bestie, které chrlí oheň. Z obou stran se mi zvedal žaludek. Manželé a manželky jsou vztahový horror, demaskující instituci manželství jako doživotní žalář. Krásně to vyjádřil básník Viktor Dyk: "Viděl jsem, co lidé láskou zvou - smrtelný zápas egoismů dvou. Buď mým, buď mou." 80% ()

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Časem se chci podívat na všechny Woodyho snímky. Už jsem jich sice viděla hodně, ale on chrlí jeden film za druhým a já mám ještě nějaké mezery. Dneska jsem jednu zalepila Manžely a manželkami. Jeho vztahová dramata mám ráda, protože on fakt umí! Dialogy jsou naprosto skvělé. Tady se mi navíc líbilo, že to opravdu působí, jako by film byl podle režisérova života (společné rysy apod.). A já věřím, že z části i je, je to taková jeho osobní zpověď. Na Miu Farrow si pořád nějak zvykám, jeho předchozí famme fatale - Diane Keaton - je totiž moje oblíbená herečka a ve Woddyho filmech ji vidím radši než Miu. Zato herečka, která hrála postavu Sally, byla naprosto skvělá. Woody opět dokázal, že má nesmírný talent, tohle bych řadila rozhodně k tomu lepšímu, co vyprodukoval. ()

Fleur6 

všechny recenze uživatele

Cítim, že v tomto filme Woody trafil klinec po hlavičke a obsiahol k téme všetko, čo mohol a chcel. Páčil sa mi jeho jednoduchý nevnucujúci rozbor, opäť pobavila tá silená intelektuálnosť, ktorú jeho postavy vždy musia mať, pre mňa jeden z jeho lepších filmov. Okrem toho vo mne silnie dojem, že Woody v každom filme a nielen v menovci chce dať najavo radu, ktorou sa riadi - whatever works. ()

Galerie (27)

Zajímavosti (10)

  • Mia Farrow měla původně hrát postavu Sally, kterou psal Woody Allen přímo jí na tělo (i proto měl takové problémy ji obsadit), ta si však vybrala nakonec druhou hlavní ženskou roli. Bylo to z toho důvodu, že nemusela na natáčení trávit tolik času. Woody Allen a Mia Farrow se před natáčením rozcházeli. (don corleone)
  • Woody Allen chtěl film natočil na formát 16mm, ale studio bylo proti a prakticky donutilo režiséra, aby použil 35mm. (don corleone)
  • Woody Allen řekl v rozhovoru, že důvodem, proč zrovna tento film natočil právě tak, jak ho natočil je ten, že chtěl porušit pravidla filmování. Scény ustřihnul v polovině dialogu, používal ruční kameru, ač k tomu neměl žádný důvod, nevadilo mu, když byla hercům vidět boční nebo zadní strana hlavy v některých scénách. Allen právě z těchto důvodů označuje tento film jako svůj nejoblíbenější. (don corleone)

Související novinky

Aero oslaví osmdesátiny W. Allena festivalem

Aero oslaví osmdesátiny W. Allena festivalem

27.11.2015

Přímo v den osmdesátých narozenin Woodyho Allena – v úterý 1. prosince – odstartuje pražské kino Aero přehlídku filmů Všechno, co jste kdy chtěli vidět od Woodyho Allena. Od 20.30 uvede Allenův… (více)

Reklama

Reklama