Režie:
Steven SpielbergScénář:
Melissa MathisonKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Mark Rylance, Ruby Barnhill, Bill Hader, Penelope Wilton, Rebecca Hall, Jemaine Clement, Michael Adamthwaite, Adam Godley, Ólafur Darri Ólafsson (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh mladé dívky a laskavého obra známého jako Obr Dobr, kteří se vydávají na dobrodružnou cestu s cílem zajmout zlé lidožroutské obry, kteří pronikají do světa lidí. (Freeman Ent.)
Videa (23)
Recenze (316)
Dal s tím pokoj Zemeckis, tak teď bude otravovat Spielberg? Hnusný nudný a nesnesitelný film, nejspíš Stevenův nejhorší. Nebo aspoň nejhorší za dlouhou dobu. Malá holka bez charakterů a spousta zeleného plátna proměněného ve špatné efekty. Nezajímavá projížďka uncanny valley, na kterou už se naštěstí zapomnělo. Vlastně ani nevím, proč jsem na to koulal. 1 a 1/2 ()
Seňor Spielbergo na to pořád má, akorát pravidelně střídá ty zajímavější náměty s těmi méně zajímavými. BFG (alias Big fu*kin´Giant) to v globálu už měl předem prohrané, ovšem jako film pro celou rodinu to funguje výtečně. První polovinu jsem sice poměrně prozíval, ovšem v té druhé už jsem se už docela dobře bavil a za tu dokonalou hlavní dvojici prostě nemůžu jít pod 4* Získal si mě totiž nejenom geniálně digitálně zhmotnělý Mark Rylance, ovšem nakonec i hlavní holčina, jejichž výběr se velmi povedl. Přímo se vybízí srovnání s Jackem a obry, kteří mi kdysi taky poměrně sedli, ale BFG má holt toho Marka Rylance, tak možná vychází o malinko líp. Tak a teď už jen počkat na Ready Player One, který nesmí dopadnout špatně!...7/10 ()
Kamoš obor a patrí k úplne najslabším Spielbergovým počinom v jeho úžasnej kariére. Pre dospelých je príliš infantilný a pre deti príliš neakčný a navyše trpí nie príliš šťastným štýlovým uchopením. Ideálna by pre neho bola buď animovaná podoba alebo niečo v štýle Tima Burtona z čias, keď bol vo forme. Aj napriek tomu všetkému The BFG nie je zlým filmom. Ten by asi Spielberg nedokázal natočiť ani keby chcel a môj palec aj napriek veľkým výhradám smeruje stále hore. Má krásne momenty a množstvo vynikajúcich dielčich záležitostí. Akurát od tvorcu prinášajúceho väčšinou maximálnu kvalitu som čakal niečo zaujímavejšie konzistentnejšie a hlavne zábavnejšie. Skrátka lepšie. ()
Panebože, Spielberg, čo sa stalo, ČO ťa preboha prinútilo vziať réžiu TAKÉHOTO filmu, takejto blbosti? Aj mizerný Jack, zabijak obrov pôsobí oproti tomuto čudu ako film roka. Má to neznesiteľné dve hodiny a raz za čas sa mihne dobrá scéna, dobrý nápad alebo dobrý záber. Ako celok je to ale hrozné a zrejme jeden z najslabších filmov Stevena Spielberga. Nesympatické postavy v čele s otravným deckom a desivým obrom, ktorý sa až strašidelne podobal na Liama Neesona (v skutočnosti Mark Rylance, ktorý sa teraz hrá na dokonalého dôchodcu, ale, Mark, nezabúdaj, že niektorí z nás si ešte veľmi dobre pamätajú tvoju Intimitu!). Spočiatku to nie je zlé, napríklad ma zaujali maskovacie metódy, ale postupne sa to pokazilo a už to nikto neopravil. Absurdne pôsobí vizuálna stránka, ktorá je štylizovaná ako retro z 19. storočia a potom do toho nalietnu armádne helikoptéry. No neviem človeče. Zápletka nezaujímavá už v jednej vete, nieto ešte v 120. minútach. Konkurenčná skupinka obrov úžasne zdržuje tempo, atmosféra miestami až WTF, réžia ako po ťažkom úraze. No proste slabota a bieda. A tie prdy komentovať nebudem. Najradšej by som tento film nebol nikdy videl. ()
Jistoty jsou v životě nejdůležitější. Dalík do vězení nenastoupil (ok, tak na konec překvapivě ano), Babiš v rámci předvolebního xenofobního populismu zašel až k popření holocaustu (ok, tak prý se jenom nepřesně vyjádřil a nezná rozdíl mezi pracovním a internačním táborem) a Steven Spielberg zrežíroval další výborný film, byť se u nás OBR DOBR na rozdíl od zahraničí nedočkal příliš příznivé divácké a kritické odezvy. Mezi nejčastější výtky patří, že jde o špatně odvyprávěný počin, potažmo že závěr není kompatibilní s (pohádkovým) zbytkem. Důvody těchto dvou nesmyslných kritických připomínek jsou dle mého následující._____ OBR DOBR (THE BFG) není skutečně odvyprávěn jako jiné rodinné spielbergoviny (E.T. - MIMOZEMŠŤAN, HOOK, případně i ten JURSKÝ PARK). Na místo příčinné provázanosti jednotlivých bloků upřednostňuje uspořádání typické pro poslední spielbergoviny (LINCOLN, MOST ŠPIÓNŮ). Staví na paralelismech na rovině vyprávění (střídání holčičí a obří perspektivy, rytmizující prozkoumávání obou světů) i stylu (různé typy svícení pro každý svět, delší záběr kontinuálně sledující hrdinku v ohrožení každou cca půlhodinu). Propojuje spíše jednotlivé motivické (od postav odvislé - klukův kabátek, holčičí deka, veganská obří pochoutka a pití...) a na nich napojené tematické (od významu odvislé - slabší by se neměli nechat požírat silnějšími, humanistické řešení situace) linie. Celou dobu to přitom nezapomíná být nesmírně hravé, blbnoucí s perspektivou (3D efekt, nadhledy a podhledy, průchody mezi světy, running gagy založené na odlišné velikosti apod.), odkazující se na jiné Spielbergovy snímky (E. T. - MIMOZEMŠŤAN, 1941, BLÍZKÁ SETKÁNÍ TŘETÍHO DRUHU, INDIANA JONES A POSLEDNÍ KŘÍŽOVÁ VÝPRAVA, JURSKÝ PARK, ZTRACENÝ SVĚT, ZACHRAŇTE VOJÍNA RYANA...) a reflektující tvorbu (kinematografických - viz stínohra) snů._____ A ten poslední akt? Spielberg vždy kombinoval několik poetických tradic, za jejichž slučování byl mnohdy kritizován (naposledy nejvýrazněji asi za spojení artového štafetového způsobu vyprávění se stylem klasických hollywoodských děl ve VÁLEČNÉM KONI). V OBR DOBR to je od Dickense odpíchnuté a z Dahla vycházející fantasy (ba že pohádka - na to se příliš soustředí na definování fikčního světa) s britskou fraškou (královský dvůr). Kompatibilní to je nejenom díky stejné zemi původu obou kombinovaných tradic, ale i pro zužitkování všech předtím nastíněných tematických (např. povstání proti větším, ale mírovou cestou, rozumná domluva mezi lidmi různých národností i velikostí), motivických (např. kabát jako připomínka ztracené osoby i dlouhodobého problému s lidojedy...) i narativních (např. chytání snů a jejich šíření) otázek. Jinak: OBR DOBR je další spielbergovskou okamžitou klasikou a dosavadní převažující výtky vychází pouze z necitlivosti k filmové formě a neznalosti poetických tradic. Jeden z kinofilmů roku 2016. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (7)
- Steven Spielberg v mene všetkých tvorcov prehlásil o projekte toto: „The BFG očaril rodičov a ich deti na viac ako tri desaťročia. Sme poctení, že správcovia pozostalosti Roalda Dahla poskytli práva na sfilmovanie práve nám.“ (ČSFD)
- Film je věnován památce jeho scenáristky Melissy Mathison, která zemřela v roce 2015 a pro Stevena Spielberga dříve napsala E.T. - Mimozemšťana (1982). (D.Moore)
- Natáčanie filmu v kanadskom Vancouveri sa začalo 23. marca 2015 a skončilo 12. júna 2015. (ČSFD)
Reklama