Režie:
Dan GilroyScénář:
Dan GilroyKamera:
Robert ElswitHudba:
James Newton HowardHrají:
Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton, Kevin Rahm, Michael Hyatt, Ann Cusack, Michael Papajohn, Marco Rodríguez, James Huang, Leah Fredkin (více)Obsahy(3)
Sociopat Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) je reportér na volné noze, který natáčí videa trestných činů v jejich syrovosti pro zpravodajskou stanici v Los Angeles. Lou stírá hranice mezi účastníkem a pozorovatelem, aby se stal hvězdou svého vlastního příběhu. Jak daleko je ochoten zajít ...? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (7)
Recenze (1 015)
Dobře natočený příběh o hyenismu reportérů, kterým není nic svaté a pro svůj vlastní prospěch se neštítí ničeho. Jake Gyllenhaal si roli náramně užíval a díky němu je snímek zase o něco poutavější. Celkovému (silnějšímu) dojmu z řady scén napomáhá ovšem i hudba, aranžmá záběrů a scén, kterým s blížícím se koncem nechybí pořádná dávka napětí a houstnoucí atmosféra, tudíž se i můj dojem zvýšil ze 3* na 4*. ()
|| Scenár: Dan Gilroy | Hudba: James Newton Howard | Distribúcia: Open Road Films | Štúdio: Bold Films | Rozpočet: 8.5 miliónov $ | Tržby: 38.5 miliónov $ | Ocenenia: Oscar - 1 nominácia (scenár), Golden Globes - 1 nominácia (hr Gyllenhaal), spolu: 30 výhier a 55 nominácií || Filmy, ktoré sú postavené na morálnej zkazenosti a jej monitorovaniu (ako napríklad Eden Lake) mi väčšinou vôbec nesedia, a nie som v nich schopný vnímat film samotný, len samoúčelnú antimorálku. Nightclawer je iný, pretože si ospravedlňuje konanie hlavnej postavy tým, že je mentálne chorá, a preto sa pri jeho činoch a výrokoch diváci nezhrozia, ale smejú. V skutočnosti je to ale tak isto zkazené, ako všetky podobné scenáre. Najsilnejšiou stránkou Slídila je okrem Gyllenhaalovho hereckého majsterštyku schopnosť scenára vytvoriť napätie i napriek tomu, že divák fandí či nefandí šialenému reportérovi. Keby nebol Birdman, tento príbeh by bol jednoznačnou jedničkou z doposial vydených nominantov. 84% | Kino Lucerna Praha, 21.1.2015 | ()
Málem jsem se poblil a zároveň měl permanentně sevřené půlky a oči přikované k plátnu. Pomník bulvárního hyenismu ve vší jeho zrůdnosti a zároveň sžíravě nastavené zrcadlo doby, kdy vražda není nic, dokud není vidět tělo, krev a akce v pevně komponovaném záběru. Gilroy navíc zvládá o napínavé naháněčky a umně filtruje informace jen z pohledu psychopatického Jelenhulehena. Tenhle film Oscary nepotřebuje. Beztak si ho budeme pamatovat víc než všechny ty vyumělkované a škatulkám odpovídající dramata o chrabrých sniperech, druhoválečných gayích a bandě černochů bojujících s rasismem. ()
Tak tenhle film mi sedl jak facka od tý tlustý cuchty v baru na Silvestra, když jsem jí bez dovolení osahával kvalitně nahuštěnou pneumatiku, neboť, jak o mně není známo, i já se v investigativní žurnalistice marginálně pohybuji a jsem v této branži taktéž považován za ambiciózního zmrda. Sice ne v tak dramatickém měřítku, jako je to ztvárněno v tomto filmu, ale bez jakýchkoliv výčitek jsem schopen stáhnout cizí fotografie, třeba Blesku, a pak jim bez skrupulí v Malování oříznout vodoznak a v článku neuvést jejich zdroj! A když ten den nemám rebelie ještě dost, tak prostě jdu a udělám si kafe bez mlíčka. Bez jediné kapky mlíčka! Inu, novinařina je zkrátka drsná forma obživy a kdo nemá duši na to čas od času oželet Tatru v plechovce, tak má holt smůlu a nezbyde mu, než standardně zametat hovna v městských parcích, kde serou holubi, psi a bezdomovci. Ač se mi film líbil, dávám jen za tři, protože jsem závěrem očekával nějaký pořádný wtf mindfuck, který bych nečekal, jakože toho úlisného kokota s extrapedofilním sestřihem třeba přejede o půlnoci růžový tank, řízený Novotným bezprostředně po peelingu, protože to bych fakt nečekal. Tak zase někdy příště. ()
Je to jak epizoda gétéáčka, ze který někdo vypreparoval humor a většinu nadhledu. Jake se do své "zhubni a dostaneš cenu (útěchy)" obul bohužel ve stylu full retard a výsledkem je postava úchyláckého Forresta Gumpa. Šlo by to ustát, kdyby se Dan Gilroy nesnažil o perverzně seriózní obraz mediálního hyenismu. Pár humorných okamžiků to zvedá, ale těžko to vyváží celou řadu míst, kde Gyllenhaal přidává plyn hluboko pod podlahu a výsledkem je škleb místo mrazení. Problém mám i se strukturou. První 2/3 stojí z velké části na snaze pohltit diváka neonovou tmou LA, ale kombinace postavy za hranou uvěřitelnosti a opakujících se situací není hypnotická, spíš otravná. Šok a vykolejení se nějak přes fotogenicky přeexponované noční sety ven nedostávají. Poslední třetina se díky zápletce rozjede, ale spíš jsem se nechtěně přistihl, že Nightcrawlera sleduju s podobně mělkým zaujetím jako reality cop shows (je mi v jádru fuk, komu se to děje, hlavně že se to děje), přičemž Gilroyovo matro je mnohem víc cool, spousta úhlů, prostřihů, hudby a tak... jestli má být tenhle film svůdně pokřiveným obrazem, moc se mu to nepovedlo. Protože nakonec svádí diváka spíš k tupému zírání než k hluboké kritické reflexi posedlosti mediálním snuffem. Sexuální vzrušení Jaka a jeho ladyfriend v závěru je snad nejvíc falešný moment Nightcrawlera, který slídí s nasazením, ale podstata kompozice mu uniká. Snaživý určitě. Uhrančivý? Ani omylem. ()
Galerie (38)
Photo © Open Road Films
Zajímavosti (35)
- Jake Gyllenhaal (Lou Bloom) sa celý film naučil naspamäť ako divadelnú hru. (Da_reba)
- Hudba filmu vychází z toho, co se děje v Louově (Jake Gyllenhaal) hlavě, proto někdy působí nesourodě s děním ve filmu (např. ve scéně, kdy Lou přemísťuje mrtvolu). (KGBelik)
- Keď Rick (Riz Ahmed) nechtiac obleje auto Louisa Blooma (Jake Gyllenhaal), je v pozadí možné si všimnúť plagát z filmu Kapitán Phillips (2013). (belinko)
Reklama