Reklama

Reklama

Everest v režii Baltasara Kormákura rekapituluje jednu z nejtragičtějších expedic, při které majestátní masív poslal svým vyzyvatelům mrazivé varování. Píše se polovina devadesátých let a Himaláje se stávají oblíbenou turistickou destinací. Na osmitisícovky už nešplhají jen zkušení horolezci, ale táhnou se tam celá procesí dobrodruhů z celého světa. Horští vůdci Rob Hall (Jason Clarke) a Scott Fischer (Jake Gyllenhaal) přesto nic nepodceňují a do své expedice na nejvyšší bod naší Země berou jen lidi, kteří mají něco za sebou. Všichni jsou skvěle připravení a vybavení, splnění snů jejich klientů by nic nemělo stát v cestě. Stačí však drobná odchylka od plánu, náhlá změna počasí a klíčovou otázku „Podaří se nám horu zdolat?" vystřídá otázka mnohem zásadnější. „Dokážeme přežít?" (Cinemart)

(více)

Videa (25)

Trailer 2

Recenze (993)

lamps 

všechny recenze uživatele

Trestuhodně promrhaný potenciál. Nemastné i neslané dobrodružné drama jak příběhově, kdy sledujeme takřka 90 minut příliš mnoho postav, abychom je nakonec během očekávané "všechno se pos*alo" sekvence ve tmě a pod záplavou identických kníračů ani nerozpoznali, tak i herecky, jelikož jediní Jason Clarke a Josh Brolin disponují v očích scénáristů takovou důležitostí, aby si zasloužili více prostoru nejen v dialogovém úvodu, ale i později v nelichotivé pozici ležmo čelem do sněhu. Vizuál je pravda velice působivý a přesvědčivý a scény, kde se hlavní úlohy ujímá běsnící počasí, představují takřka bolestivý fyzický zážitek, ale bohužel zabírají příliš málo stopáže a filmu zoufale schází nějaký výrazný dramatický oblouk nebo alespoň jakýkoli vzrušující okamžik nad rámec povrchně recitovaného velkoformátového spektáklu. Plusem zůstává, že Kormákur točí vrcholné scény syrově, bez emocionálních výlevů a bez amerických hrdinských vložek, ale tentokráte to bohužel nestačí... 65% ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Tak jsem vám byl včera na Everestu. Vzal jsem si příklad od borců z Ká dvojky, kteří na vrchol útočí zásadně v poledne, a na půl jedničku vyšlápnul do IMAXu. Lidí tam bylo jako v tom devadesátém šestém na stěně Lhotse, a to nepřeháním, protože když jsem viděl, kolik lidí se nebojí v osmi tisících viset na jednom laně, vybavily se mi závody psích spřežení. Jak je lidská hloupost neomezená (investovat 65000 dolarů do organizovaného pohřbu je podle mě velká hloupost), film samotný zůstal naopak v několika zásadních bodech omezený dost. Tak třeba třidéčko. Záběry na Everest byly přibližně tři, z toho se dvakrát opakoval ten z úvodních titulků. A když se ta mateřská školka vyplazila nahoru, bylo zataženo. Pecka, pozorovat 3D mrznoucí paka ve sněhu, to si bez potapěčských IMAX brejlí fakt neumím představit. A co příběhová linka? Nejdřív je všecko čupr, potom na hovno, no a pak je konec. Cepín jen tak škrábal po ledu a mačky zůstaly napůl rozepnuté. Chápu, že těm chlapům v minus třiceti lezly kule až do jater, ale filmu měly zůstat na místě. Ty čtyři vlaječky jsem na vršku zapíchnul hlavně proto, že takhle dobře zvládnutý film o horách technicky jsem dlouho dlouho neviděl. Užil jsem si i několik silných momentů, ale příští expedici bych viděl s větší skromností a menšími rameny. /// Druhý výstup jsem absolvoval za tým 2D Everest a musím říct, že bez všech těch 3D atrakcí je expedice o dost výživnější. Najednou jsem byl víc v ději, víc s postavama a vůbec - víc spokojenej. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Nerozhodnost tvůrců, kdo z cca šesti výraznějších postav bude hlavním hrdinou, zřejmě částečně vyplývá z toho, že ve snaze o komplexní pohled na tragédii vycházeli ze vzpomínek všech přeživších a jejich blízkých, namísto toho, aby spoléhali na jeden zdroj (nabízela by se Krakauerova kniha, která ovšem již byla zfilmována jako televizní film Into Thin Air: Death on Everest). Na důkladnější prokreslení postav nezbývá čas a prostor. Jde jen o několik typů, zpravidla tím zajímavějších, čím charismatičtější herec je hraje (suverénní Texasan, lehkovážný americký horský vůdce, zodpovědný novozélandský horský vůdce, skromný pošťák, který si chce splnit svůj sen, milující a pečující ženy…). Přes skicovité načrtnutí postav je důležitá první hodina filmu, kdy jsou nám představovány kromě hrozících nebezpečí vztahy mezi hrdiny, jejich ambice a motivace. Lépe si tak zapamatujeme jejich jména a později i navzdory vrstvě zmrzlého sněhu a tmavým brýlím na tváři rozpoznáme, kdo zrovna křičí na koho. Zároveň jsou srozumitelnější fatální rozhodnutí, která některé z postav učiní (pouto mezi Robem a Dougem) a lépe se orientujeme také v jednotlivých úsecích cesty na vrchol, jež jsou nám s předstihem představeny. Zatímco rozprostřením pozornosti mezi množství postav Everest naplňuje schéma katastrofického filmu, samotné neštěstí zde neslouží k potrestání hříchů, jichž by se nemravné postavy dopustily. Atypicky, zřejmě v úctě k obětem, jde o drama o partě dobrých lidí, kteří se snaží pomoct jiným dobrým lidem (podobný příběh zřejmě brzy nabídne Marťan). Nepřítel, který by mohl být poražen, zde není, stejně tak postava, která by měla na základě prožitého prozřít a prodělat proměnu (kdyby byl vůči své ženě o něco lhostejnější, mohl by tento vývojový vzorec naplnit Beck). Rozhodující je vůle přežít. Na myšlence „musíme si pomáhat“ je něco podobně sympaticky starosvětského jako na striktně lineárním vyprávění bez flashbacku a s jedinou (nepatřičnou) snovou sekvencí. Všechny zprostředkované informace, navenek zbytečné, Kormákur zužitkovává ve druhé, nesmírně intenzivní polovině filmu s úžasným spádem (místy doslova) a jen několika málo sentimentálními momenty (podle nichž je ale strukturováno vyprávění – viz linie s nenarozeným dítětem –, takže nejsou nadbytečné). Neslouží mu přitom k tomu, aby protagonisty konfrontoval s otázkou, která v průběhu filmu zřejmě napadne každého diváka, jenž se horolezectví nevěnuje – proč to dělají? Pravidla hry ostatně od druhé poloviny nestanovují lidé, ale příroda. Cílem je v duchu kinematografie atrakcí (nikoli intelektuálních) okamžitý viscerální prožitek. S odstupem času si uvědomuji, že to není mnoho. Bezprostředně po projekci (IMAX 3D), s doznívajícím pocitem, že jsem právě sestoupil z vrcholku nejvyšší hory světa, mi ovšem přišlo, že nemohu chtít víc. 75% ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Kouká se na to dobře - Everest je vizuálně atraktivní, herecky hvězdně obsazený, skutečné události jsou podle všeho zrekonstruovány věrně a film rozhodně nenudí. ALE - dramaturgicky je to prostě leklá ryba. Ani nevím proč. Možná proto, že hollywoodsky srdceryvné pasáže nestačí k zajištění hlubšího vztahu k tolika postavám. Scénář je poněkud monotónní a v závěru jsem měl občas trochu zmatek v tom, kdo už mrtvý je, kdo ještě ne a kdo to tamhle pod nánosem sněhu teprve umírá. Škoda, jelikož zbytek je fakt moc fajn - včetně nakousnuté otázky komercializace natolik nebezpečného sportu, jakým je lezení na osmitisícovky. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

„SOUPEŘENÍ MEZI LIDMA JE NA NIC. KAŽDEJ ČLOVĚK TOTIŽ SÁM SOUPEŘÍ S TOU HOROU. A POSLEDNÍ SLOVO MÁ VŽDYCKY HORA.“ /// Vydržím ten povinej seznamovací úvod, páč obsazení je fajn. Stejně jde hlavně ten souboj – buď ty nebo hora…, takže se těším, až to začne bejt nebezpečný a bolet (že je to drahý a že to ničí vztahy je jen vedlejší produkt). Film není o dobytí, ale hlavně vo přežití. Baví mě sledovat lidi na pokraji sil. A tady je jich asi tak 13. Pak mě fascinuje ta soudržnost, bez který šplhat na kopečky nejde. To všechno tady je. Navrch super filmařina. Bohužel, na konci nemám pocit absolutního opojení. Hereckej potenciál nevyužitej (ty vole, tam měli dělat jako co?) a všechno je to upnutý na ten sestup, takže zbytek filmu brzo vyšumí z palice. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chyběl jsem. 2.) Zjistím, jak se spinká pod Everestem. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ** ()

Galerie (74)

Zajímavosti (50)

  • Štáb byl během natáčení rozdělen na dvě skupiny. První natáčela exteriéry v Itálii a zahrnovala i herce. Druhá skupina byla tvořena pouze kameramany a horolezci, kteří natáčeli v Nepálu.  Dále se filmovalo ve Velké Británii. (Pria)
  • Náklady na výrobu byly zhruba 55 milionů amerických dolarů. (NIRO)
  • Během filmu si můžete v lyžařských brýlích mnoha členů výpravy několikrát všimnout odrazů kameramana a jiných členů filmařského štábu. (hansel97)

Související novinky

Startuje zimní přehlídka Best Film Fest

Startuje zimní přehlídka Best Film Fest

10.12.2015

Pražská kina Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádájí od 10. do 16. prosince tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů druhé poloviny roku 2015 za jednotné… (více)

Tom Hardy versus Luke Evans: Souboj o Everest

Tom Hardy versus Luke Evans: Souboj o Everest

29.12.2013

Dalo by se říct, že Bard Lučištník z aktuálně kralující Šmakovy dračí pouště bude soupeřem Banea či nového Šíleného Maxe. Stane se tak v historickém dramatu The Summit, který podle románu Jeffreyho… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno