Režie:
Clint EastwoodScénář:
Jason HallKamera:
Tom SternHudba:
Joseph S. DeBeasiHrají:
Bradley Cooper, Sienna Miller, Luke Grimes, Jake McDorman, Cory Hardrict, Kevin Lacz, Navid Negahban, Keir O'Donnell, Brian Hallisay, Sammy Sheik, Ben Reed (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Odstřelovač jednotek SEAL amerického námořnictva Chris Kyle je vyslán do Iráku s jediným úkolem: chránit své bratry ve zbrani. Jeho neomylná přesnost zachrání na bojišti velký počet životů, a když se rozšíří pověsti o jeho odvážných husarských kouscích, vyslouží si přezdívku „Legenda". Avšak jeho pověst se donese až za nepřátelské linie a na jeho hlavu je vypsána odměna a stává se z něj hlavní terč povstalců. Navzdory nebezpečí i obětem ze strany jeho rodiny se Chris se zúčastní čtyř hrůzných misí v Iráku a stává se symbolem kréda jednotek SEAL „neopustit ani jednoho muže". Ale po návratu domů Chris zjišťuje, že na válku nedokáže zapomenout. (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (10)
Recenze (1 307)
Každý rok na oscary útočí nějaký válečný film, který přirozeně sází na patriotismus, přičemž slouží zároveň jako propaganda, což je pro americkou mentalitu vůbec nejlepší. To nás však v našich luzích a hájích zajímat nemusí. Alespoň mě tedy jde o něco jiného. Válečné filmy bych rozdělil do dvou skupin. Životopisné (Lone Survivor) a thrillery (Green Zone). Abych se přiznal, preferuji spíše ty životopisné, které bývají akčnější a víc se soustředí na atmosféru a dopad té kruté řežby na vojáka(y) samotného. A zjevně i akademie, jelikož právě loňský Lone Survivor se Americkému sniperovi dosti podobá a také útočil na nominace. Ten však neměl na režijní stoličce Clinta Eastwooda, kterému to v novém tisíciletí za kamerou obzvláště svědčí. A jelikož už není zrovna nejmladší, obdivuji ji ho i za to, že se vydal natáčet něco podobného i za oceán. A pak je tu samozřejmě samotný sniper Bradley Cooper, kterému jsem věřil naprosto vše...určitě nebylo lehké se do role vojáka Navy Seals naplno vžít, ale dle mého se povedlo na výbornou. Mě zkrátka tohle duo nezklamalo, nenudil jsem se a naplno si vychutnal další válečný film z Iráku. PS: Důležité upozornění : Nejsem naivní, abych si myslel, že události vykreslené ve filmu v maximálně idealizované podobě se skutečně takto staly. Průšvih u lidí, co si to myslí, to je ovšem problém jak umění, tak masmédií. Já se soustředím na film, který si chci maximálně užít a jestliže je stejně důležité oddělovat kariéru herce od jeho osobního života (ve valné většině značně zdiskreditovaného bulvárem), potom také cítím potřebu oddělit rádoby životopisný film od reálií. Je nemístné a naprosto zarážející, jakým způsobem film Clinta Eastwooda interpretuje příběh "hrdiny" jinak a v nejhorším významu proamericky (i když proti patriotismu rozhodně nic nemám), ale holt se stalo a nechci tím ubírat kvality samotného filmu, když mě bavil a pohltil mě. Bohužel za vysokou cenu, ale tak to ve filmovém průmyslu zjevně běžně chodí. ...90%...[4.3.2015_ČSFD projekce_Cinestar Černý most] ()
Cooper mieri vysoko, chce uznanie a Oscarov. A Eastwooda do toho zlákal evidentne na vysoký honorár. Ináč by do toho Clint nešiel, scenár zas toľko priestoru pre jeho rozprávačské nadanie neponúka (citové scény s manželkou by zvládol kdekdo). Jednoduchosť a priamočiarosť filmu, ktorý neprináša nič nové pod helmou a opiera sa výhradne o potenciál real-life osudu skutočného Chrisa Kylea na jednu stranu poteší (film strhne, aniž by na diváka kládol vyššie požiadavky), no pre využívanie všemožných klišé a absenciu osobitosti (ktorou disponoval identicky vystavaný, ale menej polopatický The Hurt Locker) na Oscarov nemá nárok. Ak teda Akadémia nemieni až tak okato priznať, že je to viacej o politike ako filmoch. Centrálna akčná scéna (Butcher+vŕtačka+chlapec) majstrovsky zostrihaná. Zato druhá polovica potrebuje skrátiť. ()
Síla Vlka z Wall Street spočívala v tom, že Scorsese divákovi ukázal kladné i záporné stránky hlavního hrdiny a pak mu dovolil, aby si na něj vytvořil názor sám. Problém Amerického snipera spočívá v tom, že kontroverznější momenty z života Chrise Kyla vynechává, a tak tuto kontrovezní postavu dějin vlastně glorifikuje. ()
Překvápko. Veterán Eastwood totiž servíruje mnohem více akčních sekvencí než bych očekával, za což jej hrozně moc chválím. Dále se odvážím hádat, že nejspíš bylo režisérovým záměrem, vykreslit Cooperova Kylea jako příliš horlivého, zodpovědného patriotického burana - kteréžto role se hollywoodský modrooký matador zhostil s vervou sobě vlastní. Holt takové filmové Call of Duty, šmrncnuté Clintovým citem pro spielbergovské drama. Tohle snad museli amíci zákonitě milovat a nechat v kinech miliony, brát pokladny multiplexů útokem... oh wait! ()
Tenhle film by nepůsobil divně tak před deseti lety. Ale hádám, že Clintovi už na nějaké té dekádě nesejde. Sejít mu už mohlo na tom šíleně špatném střihu, který film ve všech ohledech znepřehledňuje (a nechoďte na mě se záměry). Každopádně produkt starého republikána bez smyslu pro nadhled jak ze škatulky. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (58)
- Film v USA za šesť týždňov od predpremiéry zarobil 248,9 milióna amerických dolárov, stal sa tak vtedy najvýnosnejším vojnovým filmom histórie (prekonal Zachráňte vojaka Ryana, 1998). Celkovo v Severnej Amerike utŕžil 350 mil. a celosvetovo 547 mil. (vander19)
- Film se inspiruje stejnojmennou knihou Christophera Kylea, který byl rekordmanem v počtu smrtelných odstřelovačských zásahů ve službách Navy Seals. Na kontě měl 160 potvrzených zabitých nepřátel, plus více než 250 těch nepotvrzených. (Ignus.cz)
- Lebka, kterou mají vojáci v Bigglesově (Jake McDorman) jednotce na zádech je tatáž lebka, kterou nosí slavný komiksový mstitel "Punisher" na triku. (Voorhees)
Reklama