Reklama

Reklama

Star Wars: Poslední z Jediů

  • Česko Star Wars: Epizoda VIII - Poslední z Jediů (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Ve filmu Star Wars: Poslední z Jediů od studia Lucasfilm pokračuje sága rodu Skywalkerů. Postavy předchozího filmu Star Wars: Síla se probouzí spolu s legendárními hrdiny galaxie prožívají strhující dobrodružství, během kterých odhalí prastará tajemství Síly a šokující události z minulosti. (Falcon)

Videa (18)

Trailer 1

Recenze (1 663)

berg.12 

všechny recenze uživatele

Ze všech dílů Star Wars první, který je skutečně o Síle. A také o souboji nových výzev a ikonických momentů s povinností zavděčit se úplně všem. Fanouškovský hate pochopit dokážu, já si ale v tichosti přál, aby tvůrci a producenti našli odvahu jít dále méně známým směrem. Tohle je Impérium nové trilogie. Po kterém ovšem následuje stejný sešup jako v té první. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Ty mladý na to bohužel nemaj. A ten často překvapivě vedený příběh, kde se relativizuje Síla a schází ryzí zlo s věrozvěstem typu Dartha Vadera a Císaře, utáhnout úplně nezvládnou. I když máte řemeslně vypucovaný blockbuster realizovaný v maximálních produkčních podmínkách špičkovým filmařem, může výsledek haprovat - když na skladě nejsou hotové (a dost cool) postavy, rozmělňuje se i síla jejich dobrodružství. ()

Reklama

Gimli 

všechny recenze uživatele

Zbytečné dějové linie, které jsou ve filmu snad jen proto, aby v něm byla zastoupena každá rasa, aby byl genderově vyvážený nebo kritizoval kapitalismus, ho natolik rozmělňují, že je velmi obtížné nechat se strhnout tím, o co jde především, tj. o Rey, Kyla a Luka. Ovšem i kdyby se člověk strhnout nechal, což se některým výborným scénám skvěle daří, tak i tato ústřední dějová linka je prošpikována značným scénáristickým neumětelstvím. Takže nejenom, že srdce puká nad tím, jak scénáristi zbabrali např. Luka, ale ještě se vám v té ráně vrtá naprostá neschopnost využít potenciál linek načrtnutých v předchozí epizodě (Reyini rodiče nebo Snoke). Zklamání. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

V dílčích prvcích dobré, až výtečné, v konceptu a ambicích v rámci ságy velmi progresivní, ale jako celek nevyvážené, uspěchané a nedotažené. Jestliže epizoda 5 ukázala, jak má vypadat přeskakování mezi plány a při tom budování jedné zastřešující atmosféry, tak právě v tomhle epizoda 8, která pětku co do stylu a motivů vehementně plundruje, selhává nejvíc. A je to škoda, protože zdejší linie demytizující hrdinství i samotný kánon série v čele s rytíři Jedi mají velkou sílu. Jenže je film nikdy nenechá plně vyznít, protože se musí překotně vrátit k nějaké jiné linii či si vzpomene, že jako disneyácká dojná kráva má rychle odlehčit atmosféru nějakým frkem. K tomu je tu paradoxně řada zbytečných nedotažeností, které vytrhávají z diváckého pohroužení a pobízejí zpochybňování či přímo výsměch, takže spíš než soudržné dílo z filmu dělají skvělou živnou půdu pro parodie a fanfikce (byť i to může být způsob práce s publikem a značkou). Zatímco předchozí Síla se probouzí byla precizně vysoustruženou horskou dráhou, tak Poslední z Jediů je sice větší kolos, ale o to víc při jízdě hází, rachtá a padají z něj šroubky. Paradoxně v předchozím filmu měly mnohem větší prostor nové postavy a lépe se zaryly pod kůži divákům, zatímco osmička, byť v mnohém tyto postavy rozvádí a nechává je kráčet novým vlastním směrem, přesto je nakonec staví do ještě většího stínu ikonických figur série. Přes všechna pozitiva a nové věci osmičky tak nezbývá než vyhlížet devítku, kde by se třeba série už konečně mohla vydat vyloženě novým směrem, když už osmička vybrakovala motivy a ikonické sety pětky a šestky dohromady. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

No jéje, brečela jsem v průběhu filmu sedmkrát, a poprvé ještě u plazícího se textu, protože naposledy jsem byla na nějakých Star Wars v kině v roce 2005 a všichni víme, jak to tehdá dopadlo, no a teď mě ty jásavé fanfáry nějak sentimentálně sebraly. Poslední z Jediů rozhodně není bez chyb, ale řekla bych, že s tím, co Rian Johnson zdědil po svém předchůdci (hlavně Rey a Finn, ty postavy si mě ani teď nedokázaly získat, a taky i proto, že jejich herečtí představitelé jsou zcela marní), tak že s tím tedy Rian udělal to nejlepší, co mohl. Z mého úhlu pohledu je největším zločinem filmu to, že v sobě má až moc "obsahu" a není tak dost času ukázat některé věci pořádně. Vlastně to na mě tou nahuštěností trochu působilo, jako by události Impéria vracejícího úder a Návratu Jediho byly vměstnány do jednoho filmu. Ale jenom tou přemírou děje, ne jako když byla Síla se probouzí Nová naděje přes kopírák. Ach, kdyby se tak prostě tady jenom věnovali budování vztahů a vesmírnému skypování a ty střílečky si nechali někdy na potom. Nechci moc spoilerovat a tak nebudu vyjmenovávat mé oblíbené věci, ale Snokovi červení ninjové, panečku, ti byli skvělí. --- Po druhém shlédnutí (skoro po roce od prvního, protože jsem se bála, co na to řeknu s odstupem) říkám, že Rian asi neumí pracovat s Williamsovou hudbou a nebo že Williams už jede na tak repetitivní vlně, že se s tím nedá nic moc udělat, protože mě úplně neskutečně rušilo její použití. Velmi podivné dávkování a těžce pokažená míra intenzity skoro v každé zásadní scéně, jako příklad uvedu dvojici, kde mě to rušilo úplně nejvíc - když jde Luke dojit modré mléko z těch mořských krav a potom si loví rybu, tak je obojí podkresleno velmi epickým a hrdinsky znějícím motivem, ačkoliv jsou to obě dost wtf scény, které plynutí filmu jenom narušují a dle mého ve filmu neměly vůbec být, natož aby nás hudba během nich takto emocionálně natahovala, a jako doplněk k tomuhle mě zmátla sekvence po zničení můstku vlajkové lodě rebelů, kdy se Leia probudí a navrátí zpátky na loď. Tahle scéna je podle mě naopak velmi důležitá a je to jedna z těch, u kterých jsem brečela pod tíhou toho, co znamenají, ale kromě toho, že mi přijde trochu nedostatečně nasnímaná (velký detail na natahující se ruku a otevírající se oči je super, ale chtěla bych ještě víc takových záběrů i v porovnání s vesmírem a zkázou kolem, aby vynikla unikátnost toho, čemu je divák svědkem a čím si postava prochází), mi hlavně připadala podivně ozvučená a hudebně podkreslená. Chvíli předtím Rian skvěle používá ticho a vyšumění všeho nepodstatného hluku do prázdna, když se telepaticky oťukávají matka se synem, ale té scéně po výbuchu je dodán pocit nedůležitosti a nepropracovanosti použitím nezajímavého a nevýrazného hudebního motivu spolu s tím, že i kamera už se potom hned soustředí na další postavy a připravuje si další dějové linie, místo aby se věnovala situaci "teď a tady" a dodala právě se stanuvšímu zázraku potřebný rytmus. Nevím, jestli i tohle je součástí toho konceptu, kterým se řídí filmaři, že jakékoliv očekávání je odměněno naprostým opakem, který je mi sympatický a který podporuji (subverze forever), ale pokud ano, tak v případě hudby (složené Johnem Williamsem) to rozhodně nefunguje. Na to by rejža potřeboval inteligentnějšího (oproti srdcařství staré školy), chameleonštějšího a zákeřnějšího skladatele - něco ve stylu hudby, kterou napsala Mica Levi pro Under The Skin, nebo trochu konvenčněji tíživý depres Jóhanna Jóhannssona, budiž mu země lehká. Prostě někdo, kdo doopravdy umí jít proti srsti, a ne někdo, kdo jenom mechanicky přehazuje věci z jedné hromádky na druhou. A nebo, kdyby mu netvor jménem Disney prostě dovolil spolupracovat znovu se svým bratrem skladatelem jako při všech ostatních filmech, protože to jim očividně jde. A to je podle mě ostatně i původce všech těch věcí, které diváci tomuto filmu vyčítají. Za prvé je tedy vidět, že je to strašně uspěchaný projekt a že na to neměli sdostatek času, a za druhé že si korporace najala zajímavého a svojského režiséra, ale vytrhla ho z jeho prostředí a dala mu jenom miniaturní prostor být zajímavý a svojský. Film je tak rozklížený sám uvnitř sebe a už to stačí na pořádné zmatení smyslů, pokusit se ho pak ještě vnímat v kontextu toho, že je to vlastně jedna epizoda v sérii dalších epizod, je potom dost sebevražedná mise. Ale i když jsem si tohle všechno teď pro sebe pojmenovala, tak bych pořád určitě byla raději, kdyby se to vyvíjelo tímhle směrem než bezduchostí a dětinskostí J. J. Abramse. (Ale nejlépe se s odkazem minulosti samozřejmě vyrovnal Gareth Edwards v Rogue One, ten si v rámci frančízou nastavených mantinelů dokázal vyrobit film, který je na první pohled jeho, má hlavu i patu a ještě je to zábava se na něj dívat.) () (méně) (více)

Galerie (115)

Zajímavosti (55)

  • Na plagáte sú všetky postavy umiestnené tak, aby tvorili tvar masky Dartha Vadera. (WalterIK7)
  • Ve scéně, kdy Poe (Oscar Isaac) odvolá na planetě kluzáky, Finn (John Boyega) pokračuje dál a zvedne si komunikátor na pravé straně hlavy. O chvíli později po srážce s Rose (Kelly Marie Tran) sundává sluchátka, ale komunikátor má na levé straně. (jDanek)

Související novinky

Dvojka Na nože nabírá Davea Bautistu

Dvojka Na nože nabírá Davea Bautistu

11.05.2021

Tak se zdá, že si dvojce herců ze Spectre Daniel Craig a Dave Bautista zopakují svoji spolupráci. Bautista se totiž čerstvě upsal pokračování detektivky Na nože Riana Johnsona od Netflixu. Režisér… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

02.01.2021

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD se tradičně svěřují s osobními topkami 3 filmů (a seriálů), uvedenými v našich končinách (nebo kdekoliv jinde) v uplynulém roce, a od letoška jejich řady rozšiřují taky… (více)

Vrátí se mladý Han Solo?

Vrátí se mladý Han Solo?

20.07.2020

Asi jste zaznamenali, že film Solo: Star Wars Story nebyl moc úspěšný. Půlroční mezera mezi Solem a fanoušky odsuzovaným Posledním z Jediů způsobila, že v létě na nový díl Star Wars prakticky nikdo… (více)

Reklama

Reklama